Gå til innhold

Snakke om tidligere forhold.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt/akseptert, å snakke mye om xen? Er det et varseltegn? Eller andre veien? Er det normalt/akseptert å unnlate å snakke om/nevne xen i det hele tatt? Er det et varseltegn? 

Jeg tenker som så; i begge tilfeller, kan det virke som om man har noe uoppgjort/følelser fremdeles/ikke har bearbeidet ol. Hvis man er ferdig med xen, hvorfor stadig dra h'n opp? Hvis man er ferdig med xen, hvorfor unnlate temaet fullstendig?

Anonymkode: 25f89...9fa

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Kan glatt inrømme at jeg hadde blitt smågretten av å høre om eksen konstant. Men for meg er det mer enn bare sjalusi (selv om det spiller inn), det handler om livsfilosofi og å være tilstede i nuet. At det som skjer NÅ teller mer. Å ikke høre noe om eksen i det hele tatt er helt greit. 

Skrevet

Kommer an på situasjonen. Har du vært lenge sammen med han? Vet du hvordan bruddet til eksen var etc...Føler du deg som en rebound?

Anonymkode: 8778d...452

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg lurer generelt sett på hva folket mener, om den ny flammen 'konstant' snakker om xen, eller i motsatt, faktisk unnlater å fortelle at man i det hele tatt har et forhold fra tidligere av. 

Skrevet
20 minutter siden, Overrasket skrev:

Kan glatt inrømme at jeg hadde blitt smågretten av å høre om eksen konstant. Men for meg er det mer enn bare sjalusi (selv om det spiller inn), det handler om livsfilosofi og å være tilstede i nuet. At det som skjer NÅ teller mer. Å ikke høre noe om eksen i det hele tatt er helt greit. 

Så du hadde ikke reagert om du plutselig oppdaget et par måneder senere etter at du hadde begynt å treffe noen, at de hadde et langt forhold, og en x bak seg, som de aldri hadde nevnt? Selv om dere har snakket om fortid, barndom og diverse andre ting? 

Konstant snakk om en x, er vel absolutt ikke bra, og et varseltegn. 

Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde ikke reagert om du plutselig oppdaget et par måneder senere etter at du hadde begynt å treffe noen, at de hadde et langt forhold, og en x bak seg, som de aldri hadde nevnt? Selv om dere har snakket om fortid, barndom og diverse andre ting? 

Konstant snakk om en x, er vel absolutt ikke bra, og et varseltegn. 

Nei, ikke egentlig. Det hadde fungert greit for meg. 

Skrevet

Dette tror jeg kommer litt an på. Jeg personlig har tidligere hatt en lei tendens til å snakke litt mye om exen. Jeg kunne ALDRI ha blitt sammen med han igjen. Aldri i ordets rette forstand, MEN fordi vi har hatt ett veldig langt forhold, så ble det naturlig for meg å komme med eksempler fra forholdet vårt, hva jeg var vandt med ift hvordan han forholdt seg til ting, rett og slett hvordan jeg var vandt med at han var (i 90% negativ forstand) Hele livet mitt dreide seg om han og barnet vårt. Jeg var veldig isolert og hadde ca null kontakt med venner fordi jeg alltid måtte ta meg av barnet vårt, så hele livet mitt alle de årene dreide seg om dem. Det tar litt tid å "venne seg av" ett forhold, uansett om man er over eller ikke over exen etc. Ett forhold man har hatt med en person over lengre tid innebærer ikke bare hvorvidt man har "kjærlige" følelser, men ting man har opplevd, kan vekke andre følelser også som kan være vonde f.eks. Jeg  vet ikke, jeg har vært singel i "bare" 1,5 år så føler jeg ikke kan komme med ett ordentlig svar på dette, da jeg føler jeg er litt midt oppi det selv. Jeg tror det tar tid å bearbeide ett ex-forhold, værtfall ett som har vart i mange år, eller som har vært turbulent, eller som på en eller annen måte har påvirket en personlig. Uansett hva grunnen er så tror jeg det er viktig når man treffe nye å lære seg å prate så lite som mulig om exen. Hvis den andre parten ønsker å vite ting som er relevant for å vite om en er komt over forholdet, så skal man gjøre det. Er jo viktig at man er åpen og ærlig om det så den andre ikke tror at man egentlig ønsker seg tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Om man unnlater å snakke om langvarige forhold så begynner jeg å stusse. Begynner også å stusse hvis man hele tiden prater om eksen.

Jeg synes det finnes en god balanse her, noe åpenhet med en viss grad av varsomhet. Det må gjøres på riktig måte og det krever at man finner balansen, og ikke havner i de dårlige ytterpunktene (ikke nevner eks og tidligere liv/langvarig forhold vs. for mye snakk om det)-

Anonymkode: 9c8e1...fd3

• Liker 3
Skrevet

Snakker h*n om sin aller første eller bare siste eksen h*n var sammen med? 

Så det var en tråd her da menn aldri kommer helt over sin aller første seriøse forhold, spesielt om han var veldig glad i kjæresten. 

Dette kan være ganske normalt blant menn.

Vi kvinner tenker kanskje ikke så mye på eksen vår, men det er nok normalt blant oss også, at vi tenker mye på den aller første seriøse. Men flest kvinner gjør nok ikke det, men det gjør nok menn. 

Finnes nok noen menn som ikke tenker så mye på sin aller første seriøse også, men det kan være mest hvis de ikke hadde noe spesielt, eller at de går etter jenter med fint utseende og ikke tenker så mye på personlighet osv, da er det ikke slik at de vil ha eksen tilbake :P 

Mange av mine mannlige venner sier det er veldig normalt. 

Anonymkode: e74a3...f5f

Skrevet

Tror jeg snakker en del om eksen. Har langvarig forhold bak meg og vi har felles barn. Er nokså sikker på at ny kjæreste ikke ser noen problemer i dette. Ville blitt overrasket dersom ny kjæreste ikke har forstått at jeg er helt ferdig med eksen. Er faktisk ny kjæreste som er positiv til å treffes. Eksen sliter litt med dette, så her tar vi hensyn andre veien.

Anonymkode: b1cf3...e4e

Skrevet

Jeg har mange negative erfaringer med min eks, og dette har formet meg på en måte. Så for meg så må han nevnes for å forklare hvorfor ting er blitt som det er blitt. Men jeg snakker ikke om han om ikke det kommer opp et tema hvor det er naturlig å nevne han. Men jeg finnes ikke sjalu, så jeg reagerer ikke på om en evt ny kjæreste nevner sin ex på samme måte. Det er en måte å dele erfaringer og bli bedre kjent på. Jeg forstår om dette ikke fungerer for de fleste, men det funker for meg og de jeg har datet. 

Anonymkode: 83ee5...444

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er etter et langt forhold, er det ikke til å komme forbi at det ligger en del levd liv sammen med eksen. Når man kommer litt i tjueårene så er er man ikke lenger et blankt ark.

Så da kommer du ikke utenom at mye av det du har opplevd og gjort, var opplevd og gjort sammen med eksen. Da spørsmålet om en skal late som om de årene ikke har funnet sted og at en da ikke kan fortelle om hvordan en ble slått at Notre Dame, eller Peterskirken, eller Schönbrunn, eller som man kan fortelle om det med littegrann conduite. ("Da jeg var i Paris, (...)" kontra "da vi prøvde hardt på å lage barn i Paris, Anette eksen min og jeg, (...)")

Annerledes blir det å snakke om eksen i sammenliknende vendinger sjøl om det i og for seg er positivt nok. "Du er så flink å matche ihop klær og se bra ut. Eksen min var ikke det" - eller å snakke  nedsettende om eksen. Det kan ødelegge en fin kveld det, og man skal uansett ikke slarve stygt om folk som ikke er til stede.

Skrevet

En jeg datet snakket negativt om alle sine ekser, og sa at han aldri hadde hatt ordentlige følelser for noen av dem. Det fikk mine varsellamper til å blinke, og fikk det bekreftet da han skjelte meg ut etter at vi ikke traff hverandre mer. Det har jeg aldri opplevd fra noen andre før. 

Ellers syns jeg jo at det er greit at man kan nevne det uten at det blir som å si navnet Voldemort høyt. Man har forhåpentligvis lært en del av hva som ikke funker for en i forhold, og det er jo en nyttig erfaring å dele med en ny partner! På en passende måte selvsagt.

Anonymkode: 00125...ea5

Skrevet

Spørs jo helt på konteksten. Kan jo fint ha en interessant samtale om tidligere forhold, begge kan lære noe av det. Er først når det blir veldig mye av det, og gjerne veldig emosjonelt, at det blir slitsomt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sammen med en som snakket om eksen sin i tide og utide. De fikk plutselig veldig god kontakt et års tid etter vi ble sammen. Da det ble slutt var han plutselig sammen med henne?

Datet også en fyr en gang som hele tiden snakket om eksen. Han bedyret at han savnet henne IKKE og ville ALDRI bli sammen med henne. To uker senere var de sammen. 

En i vennegjengen har også en av og på dame som han snakker dritt om hver gang det er slutt. Vi andre har veddemål om hvor lang tid det går mellom hver gang det er slutt og de blir sammen.

Anonymkode: 9f3f6...a4a

Skrevet
På 26.10.2016 den 18.03, Okapi skrev:

Spørs jo helt på konteksten. Kan jo fint ha en interessant samtale om tidligere forhold, begge kan lære noe av det. Er først når det blir veldig mye av det, og gjerne veldig emosjonelt, at det blir slitsomt.

Den kan jeg godt forstå! ingen vil høre om en x i tide og utide. da er det noe som skurrer.

Men hva tenker folk om hvis man aldri nevner en x mwd et ord da? Han jeg styret med tidligere, nevnte aldri xen sin, ikke med et ord, så jeg var faktisk ikke klar over at han hadde et tidligere forhold før noen helt andre sa det til meg. jo, han nevnte plutselig xen sin under en diskusjon vi hadde, om oss. det var første gangen jeg hørte om en x, fra han, da han sa han ikke visste hva han tenkte om meg, xen, noen eller noenting. og det fikk virkelig lampene mine til å blinke, greit nok at han levde en dag av gangen og kanskje ikke hadde tatt stilling til oss enda, men han bør da i teorien vite hva han tenkte om xen sin? :P

Skrevet
På Wednesday, October 26, 2016 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange negative erfaringer med min eks, og dette har formet meg på en måte. Så for meg så må han nevnes for å forklare hvorfor ting er blitt som det er blitt. Men jeg snakker ikke om han om ikke det kommer opp et tema hvor det er naturlig å nevne han. Men jeg finnes ikke sjalu, så jeg reagerer ikke på om en evt ny kjæreste nevner sin ex på samme måte. Det er en måte å dele erfaringer og bli bedre kjent på. Jeg forstår om dette ikke fungerer for de fleste, men det funker for meg og de jeg har datet. 

Anonymkode: 83ee5...444

Dette!

Kan være veldig viktig for å unngå unødvendige misforståelser og tull i det nye forholdet.

Anonymkode: be586...d88

• Liker 1
Skrevet

Det at jeg har vært i et forhold som varte i flere år opplever jeg som en historikk det er naturlig at en eventuell ny partner er kjent med. "Fakta" om eksen både på godt og vondt tenker jeg at er både unødvendig og unaturlig å dele. Det som har formet meg som person kan være relevant, det jeg "bare" husker som gode eller dårlige minner er ikke relevant. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ananas. skrev:

Det at jeg har vært i et forhold som varte i flere år opplever jeg som en historikk det er naturlig at en eventuell ny partner er kjent med. "Fakta" om eksen både på godt og vondt tenker jeg at er både unødvendig og unaturlig å dele. Det som har formet meg som person kan være relevant, det jeg "bare" husker som gode eller dårlige minner er ikke relevant. 

Altså, du syns det er naturlig å ha nevnt det i en eller annen setting? jeg syns det et unaturlig å snakke masse om en x, men jeg syns også det er særdeles unaturlig å faktisk aldri nevne at man har tilbragt opp til flere år med et annet menneske, da virker det jo nesten som om man tilbakeholder informasjon. spesielt, som i det tilfellet jeg var borti, vi pratet masse om fortid (som da også involverte min x, jeg snakket aldri mye, eller la skjul på at han eksisterer), fremtid osv. og da spesielt når hun først ble bragt opp når han ikke visste hva han tenkte om noen eller noe :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...