AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Var i dag til fastlegen og tok celleprøve fra livmorhalsen,slik jeg gjør hvert 3.år.Har alltid hatt normale prøver uten celleforandringer. Mens jeg lå i stolen bemerket legen at jeg hadde det hun synes lignet kjønnsvorter,men hun sa ikke så mye mer.Hun nevnte hun kunne fryse dem bort om de ikke gikk vekk av seg selv. Etterpå da vi satt inne på legekontoret igjen etter undersøkelsen,spurte jeg om det kunne være nupper fra barbering og det kunne det være sa hun.Hun virket altså litt usikker,men sa det var ikke farlig. Nå er jeg virkelig bekymret for om jeg har fått kjønnsvorter,og dermed HPV-virus.Jeg har prøvd å sjekke om jeg ser noe,men ser ikke noe annet enn det jeg vet er nupper etter barbering med høvel. Jeg får vite resultatet av celleprøven om ca.3 uker.Hva skal jeg gjøre nå? Jeg er livredd:( Noen her inne som har kjønnsvorter,men likevel har fått svar om at celleprøven var ok? Anonymkode: 1065f...799
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg fikk kondylomer (kjønnsvorter) HPV virus når jeg var 17 år. Det var kjempe vondt, og jeg hadde maaaassse. Dro til en gynekolog, hun fjernet dem alle. Hadde vondt i noen dager så gikk alt over, men jeg husker at det gjorde veldig vondt, jeg pleide å blø bitte litt av de, fordi jeg pleide å klø med papir. Den tiden tok jeg jo ingen celleprøver, og gjør fortsatt ikke det. Er 23 år. Men, det er noen mennesker som ikke reagerer selvom de får kondylomer. Sjekk på Google, bilder og se om det ligner. Det ser ut som bittesmå blomkål eller brokkoli. 🙈 Anonymkode: be35a...218
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Hvis man får de fryst vekk kommer de aldri igjen da? Partner sliter med tilbakevendende kjønnsvorter Anonymkode: 29275...0b5
lillesky Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Tråden er ryddet: Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc., også studenter. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 Viruset/virusene som gir vorter gir ikke celleforandringer. Men du kan såklart ha begge deler. Jeg fikk kjønnsvorter for 3-4 år siden(har heldigvis ikke fått "tilbakefall", så kan fint leve med det!!) - fastlegen min sa "pfft, det der er bare noen små, du trenger ikke gjøre noe med de". Heldigvis insisterte jeg på henvisning til gynekolog, for 1 mnd senere, da jeg fikk timen, hadde vortene "spredt" seg og blitt mange. Fikk resept på Aldara, noe som var ekstremt dyrt(over 700 kr) og ikke minst smertefullt da det etset på slimhinnene(jeg hadde vorter absolutt overalt, til og med inni skjeden - det brukte gynekologen noe annet på), men det var supereffektivt. Alt var borte på ca. 1,5 uke. Jeg anbefaler dermed ikke å vente med behandling, dersom det viser seg at det er vorter... For de fleste vil det bli flere og flere, og selv om vortene går bort av seg selv etter 1-2 år, kan underlivet ha grodd igjen med vorter innen den tid.... Ikke tull! Man kan sjekke google, så får man jo opp det verste. Så, i forbindelse med at jeg oppdaget vortene, foreslo også gynekologen en celleprøve. Jeg var 19. Den kom dessverre tilbake med positivt utslag på milde celleforandringer, men har hatt tre kontroller etter den gang og det har gått tilbake til normalen. Forhåpentligvis forblir det sånn, men man vet aldri. Derfor er det flott at man blir fulgt opp regelmessig, dersom det skulle vise seg at man har forandringer. Ikke glem heller at 25.000 norske kvinner får dette påvist hvert år, uten at i nærheten så mange noen gang får livmorhalskreft. Ingen fare!! Anonymkode: 4219a...23d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #7 Skrevet 26. oktober 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man får de fryst vekk kommer de aldri igjen da? Partner sliter med tilbakevendende kjønnsvorter Anonymkode: 29275...0b5 Hvis partneren din har det så har nok du det også. Er nok ikke nupper fra barbering. Anonymkode: 29d1d...c4a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #8 Skrevet 26. oktober 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man får de fryst vekk kommer de aldri igjen da? Partner sliter med tilbakevendende kjønnsvorter Anonymkode: 29275...0b5 Jo, de kan komme tilbake. Kjønnsvorter er kronisk, men personlig har jeg ikke fått tilbakefall siden jeg fikk det for første gang 3-4 år siden. Anonymkode: 4219a...23d
boblevann Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de kan komme tilbake. Kjønnsvorter er kronisk, men personlig har jeg ikke fått tilbakefall siden jeg fikk det for første gang 3-4 år siden. Anonymkode: 4219a...23d Nei det er IKKE kronisk!!! Her er det veldig mye feilinformasjon ute og går! HPV er et virus, og blir bekjempet av kroppen slik at det blir inaktivt og dermed får man ikke vorter mer. Problemet er at det kan ta mange uker/mnd og opp til 2 år før kroppen i det hele oppdager viruset (siden det ikke er farlig) og dermed kan bekjempe det. Så man kan ha kjønnsvorter i flere år før de forsvinner naturlig (for ja, det gjør de til slutt, men det kan ta år). Det sies at når man ikke har hatt vorter på 6 mnd er man kvitt viruset. Det jeg tror som gjør at mange tror det er kronisk, er at dersom man behandler dem med frysing/etsing osv. kan man være foruten dem noen uker/mnd før de plutselig dukker opp igjen. Dette er av den enkle grunn at behandlingen bare fjerner vortene, og ikke selve viruset. Siden du ikke har hatt vorter på 3-4 år er viruset ditt høyst trolig inaktivt og du må bli smittet på nytt for å få det igjen. Til TS: Kjønnsvortene er i de aller fleste tilfeller fra HPV-virus 6 eller 11. Disse er ikke satt i sammenheng med kreft. Altså kan du høyst trolig ta det helt med ro, og du får trolig fine prøver fremover selv om du har kjønnsvorter. Kilder: http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpvhttp://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-infeksjon-7884.html Og et foredrag i Bergen om HPV, hvor både forskere og gynekologer uttalte seg 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 Det er ikke samme hpv virus som gir celleforandringer, som det som gir vorter. De som gir vorter er ikke farlig sånn sett. Men om du har hpv som gir vorter, bør du ikke ha sex med andre enn en fast partner som kan leve med å bli smittet til 6 måneder etter at vortene er borte. Fordi det er veldig smittsomt, kjipt å få, og kondom gir ikke tilstrekkelig beskyttelse mot dette. Anonymkode: 6d6bb...d69 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå