Gå til innhold

bemanning i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og vet jo en god del om bemanning og normer og den slags. Forholder oss til at kravet om bemanning 6 store barn per voksen og 3 småbarn per voksen.
Dvs på en avdeling med 14 små varn skal det være "nesten fem voksne". Det jeg lurer veldig på og som jeg ikke skjønner helt er jo at barnehagedagen er lengre enn enn arbeidsdag og de voksne jobber jo derfor vakter og det er pga det så og si aldri mange nok på avdeling samtidig. Så allerede i utgangspunktet så vil ikke kravene innfris.

Videre så er jo realiteten er slik at det er høyt fravær og at det i lange tider kun er tre voksne på jobb på en avdeling med 14 småbarn. Videre vil jo det si at det i praksis aldri er mer enn to på avdelingen samtidig pga at man må jobbe ulike vakter og det må avvikles pauser og møter osv.

Jeg skjønner ikke helt hvordan disse reglene er laget, hvordan kan en regel/norm som sier  6 barn / 3 barn per voksen noen gang oppfylles når disse tallene  bare er antall ansatte på avdeling på papiret? I praksis, uansett sykefravær eller ei så er det maks en time om dagen det er "nok" voksentetthet.

Anonymkode: bf8a2...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor har man ikke "krav" på vikar når voksentettheten synker til tre istedet for 4,8? Hvorfor er det plutselig greit å være såpass underbemannet så og si hele tiden?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel nok voksne pr barn i kjernetiden? Når en barnehage er åpent fra kl 07.00 setter de vel inn vakter etter hvor mange barn de vet blir levert såpass tidlig, og likedann på ettermiddagen. Det er vel lite hensiktsmessig å ha 5 voksne der helt til stengetid når halvparten av barna er hentet en time før stengetid. 

Anonymkode: 0ef62...22f

Skrevet

Det er en bemanningsnorm, ikke regel. Styrer/eier har anledning til å bemanne etter forsvarlighet. Der er det litt diffust, så det er egentlig opp til hver enkelt barnehageeier å bestemme hva som er forsvarlig. Meld deg på barnehageopprør 2016 på Facebook og bli med å kjempe for et krav om bemanning i Bhg. 

Ved sykdom blir det jo annerledes, men i den bhg jeg jobbet i ble det alltid satt inn vikar etter dag 2 med sykdom. En godt drevet barnehage skal ha gode rutiner for bruk av vikar. 

Det bør være full bemanning i kjernetid, men det betyr jo ikke nødvendigvis at alle er i rommet samtidig. Hvis f.eks pedleder er på et møte, er jo ikke denne sammen med barna selv om hen er på jobb. Det kan jo virke problematisk, men pedleder er ofte forpliktet til å ha møter med instanser som kun møter opp i kjernetiden, så da er det ikke noe å gjøre med... :/

Anonymkode: 5bcd0...fc9

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bemanningsnorm, ikke regel. Styrer/eier har anledning til å bemanne etter forsvarlighet. Der er det litt diffust, så det er egentlig opp til hver enkelt barnehageeier å bestemme hva som er forsvarlig. Meld deg på barnehageopprør 2016 på Facebook og bli med å kjempe for et krav om bemanning i Bhg. 

Ved sykdom blir det jo annerledes, men i den bhg jeg jobbet i ble det alltid satt inn vikar etter dag 2 med sykdom. En godt drevet barnehage skal ha gode rutiner for bruk av vikar. 

Det bør være full bemanning i kjernetid, men det betyr jo ikke nødvendigvis at alle er i rommet samtidig. Hvis f.eks pedleder er på et møte, er jo ikke denne sammen med barna selv om hen er på jobb. Det kan jo virke problematisk, men pedleder er ofte forpliktet til å ha møter med instanser som kun møter opp i kjernetiden, så da er det ikke noe å gjøre med... :/

Anonymkode: 5bcd0...fc9

Det er jo dette som er litt av kjernen. Ikke bare det at pedledere må følge opp alt mulig, men det skal avvikles pauser, det er alle mulige andre møter og ting som jeg vet og synes at MÅ gjennomføres, og når det da er sykefravær på toppen av alt så er jo realiteten at selv i kjernetiden er man mesteparten av tiden kanske to istedet for fire/fem da.
Og da er det jo problematisk, når normen er mye høyere. På papiret er man kanskje fire, men i realiteten to. Og det er ingen automatikk i vikarbruk selv etter mange uker med slike tilstander, man får kanskje inn en innimellom, men det hjelper jo ikke en dritt. Og det er jo på ingen måte forsvarlig hverken for ansatte eller barn.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel nok voksne pr barn i kjernetiden? Når en barnehage er åpent fra kl 07.00 setter de vel inn vakter etter hvor mange barn de vet blir levert såpass tidlig, og likedann på ettermiddagen. Det er vel lite hensiktsmessig å ha 5 voksne der helt til stengetid når halvparten av barna er hentet en time før stengetid. 

Anonymkode: 0ef62...22f

Det kan lett være mange barn både morgen og ettermiddag og vaktene må jo fordeles over hele dagen uansett så Hvis alle hadde vært på jobb så hadde man jo klart seg på morgen og ettermiddag, men når sykefraværet er så skyhøyt så er jo realiteten at mange avdelinger må samarbeide osv og resultatet da er alt for mange barn og for få voksne også i ytterkantene, OG i kjernetiden.
Jeg bare skjønner ikke helt hvordan tanken med bemanningsnorm skal fungere når "regelen" er f.eks 3 voksne per småbarn, så skjer det så og si ALDRI at det i praksis er riktig antall fordelt. På papiret har man jo f.eks en avdeling med 14 barn og 4,5 voksne, men det skjer så og si aldri at antall voksne/barn er riktig i praksis nettopp pga vakter som må fordeles, mat som skal lages, det skal vaskes, det skal væres på møter, det skal has pauser, osv osv osv.
Så da er jo reglene/normene lagt opp helt feil i forhold til virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...