Gå til innhold

Søvn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har gode råd for og få sove bedre om natten? Holder på og klikke. Føler jeg har prøvd det meste. Brukt imovane en stund, sovner. Men våkner igjen etter en time to. På forhånd takk.

Anonymkode: c3f4c...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spør oss andre som er våkne nå..?

Anonymkode: 18649...5d3

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spør oss andre som er våkne nå..?

Anonymkode: 18649...5d3

:ler:

• Liker 3
Skrevet

Melatonin, fåes på resept. Du blir trøtt og sover bedre, men blir ikke forgiftet og avhengig av medikamenter.

Skrevet

Trener du?

Anonymkode: 470d4...819

Skrevet

Kutt alt av elektronikk et par timer før du skal legge deg. Demp lyset og sett deg med en god bok og en kopp kamillete.

Skrevet

Jeg trener ja. Har prøvd det meste føler jeg. Sedix, imovane, sovete, pusteøvelser, soveapper. Blir så frustrert.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ja. Har prøvd det meste føler jeg. Sedix, imovane, sovete, pusteøvelser, soveapper. Blir så frustrert.

Gå tilbake til legen. Det finnes andre hjelpemidler du kan forsøke som ikke er rene sovemedisiner (dersom du ikke vil bruke det) og det finnes også sykdommer som kan ligge bak denne søvnløsheten. Jeg har slitt i mange, mange år og skal utredes nå.

Skrevet

Har du en fast kveldsrutine eller prøver du hele tiden "alt mulig"? Som regel kan førstnevnte være det beste.

Gjerne noe du kan starte noen timer før du skal legge deg. Absolutt ikke enig at det trenger å være noe så kjipt som å sitte i bekmørket og lese en kjedelig bok med all elektronikk avslått osv. som jo ofte blir foreslått, det virker jo veldig mot sin hensikt hvis man kjeder seg så mye at man blir rastløs eller tankene begynner å kverne. Men demp lyset og gjør noe du selv syns er koselig og avslappende og klarer å gjøre til en helt fast rutine som er dedikert til kveldstid. Å ha en fast te, et fast duftlys, kosepledd, skru opp tempen, osv. føler jeg også hjelper, tror det er best hvis du klarer å få inn flere klare assosiasjoner via flere sanser som forteller hodet at "nå er det snart sovetid".

Anonymkode: 1a981...5e4

Skrevet

Søvn kan forstyrres av koffein, av dårlig luft i soverommet, av at soverommet brukes til andre ting enn søvn (det handler om koblingen psyken gjør til soverommet), av for mett eller for sulten, av bekymringer.

Det er lurt å avslutte nett/tv en god stund før leggetid. Spis et lett måltid i 20-tiden, ikke senere. Få frisk luft. Lag deg rutiner som du følger hver kveld, da lærer du hjernen din å koble ting riktig sammen. Ikke sov på dagtid. Ikke bli liggende mer enn et kvarter uten å få sove. Dersom søvnen ikke kommer, står du opp og går litt i leiligheten, men ikke gjør noe som vekker deg mer opp. Ikke eksponer deg for lys. 

Det var det jeg kom på i farten.

Hvis det alltid har vært vanskelig for deg å sove, kan det være at du har en søvnforstyrrelse. Snakk med legen om det og ikke bare godta innsovningstabletter.

Som regel kan man gjøre mye for å bedre søvnen, og søvnkvaliteten. Når du drar til legen igjen, kan du jo si litt om hvordan søvnkvaliteten din er, f.eks om du ofte våkner om natten. Og om det er årstidsvariasjoner.

Det er bare utrolig kjipt og tungt å ikke få sove. Jeg håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...