tørkestativ Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 Hunden min har spydd i hele kveld. De første gangene kom maten opp, men så kom ikke noen ting. Litt vann og litt magesyre av og til. Hun var borti vannskåla en gang nå og drakk litt, men hun la seg for å sove for natta virker det som, for ca 1 time siden. Bør jeg bekymre meg, eller vente til i morgen for å se? Vil ikke vekke henne for å tilby vann, som hun mest sannsynlig ikke vil ha, eller som kommer til å fremprovosere oppkast igjen....hun kan vel ikke bli dehydrert sånn over natta?
Leo Skrevet 24. oktober 2016 #2 Skrevet 24. oktober 2016 Nei. Og spesielt ikke så lenge hun har tilgang til vann. At hunder kaster opp er veldig vanlig og det er ikke farlig så lenge hunden ellers virker frisk og rask og det ikke varer over flere dager. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #3 Skrevet 24. oktober 2016 Hvor gammel? Valper og eldre hunder blir lettere dehydrerte enn voksne hunder. Da må hunden få iv hos veterinæren. Anonymkode: 4daf2...2d9
tørkestativ Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2016 (endret) 20 minutter siden, Leo skrev: Nei. Og spesielt ikke så lenge hun har tilgang til vann. At hunder kaster opp er veldig vanlig og det er ikke farlig så lenge hunden ellers virker frisk og rask og det ikke varer over flere dager. Ok takk tingen er at hun sover i senga mi i natt...(risky i know)så da har hun ikke tilgang på vann med mindre hun tørr å hoppe ned, men det pleier hun ikke..hun våkna når jeg skulle legge meg og da tok jeg med vannskålen; men hun bare snudde hodet bort... 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel? Valper og eldre hunder blir lettere dehydrerte enn voksne hunder. Da må hunden få iv hos veterinæren. Anonymkode: 4daf2...2d9 Hun er 17 uker... Endret 24. oktober 2016 av tørkestativ
Gjest _Carine Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 Det går nok heilt fint, berre til å sjå an formen i morgon. Dersom du har ei plastsprøyte liggande, så kan du bruke den til å gje ho litt vatn med om du er bekymra. Dersom ho ikkje blir betre til i morgon og får i seg godt med væske, så bør du kontakta veterinær for då trengs kanskje intravenøs væske.
Leo Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel? Valper og eldre hunder blir lettere dehydrerte enn voksne hunder. Da må hunden få iv hos veterinæren. Anonymkode: 4daf2...2d9 Men selv ikke en valp blir dehydrert i løpet av natten hvis det er snakk om vanlig oppkast som ofte forekommer hos valper. Jeg ville ha ringt veterinær og forhørt meg hvis hunden fortsetter å kaste opp ut over dagen i morgen. Spesielt hvis almenntilstanden virker redusert. 2
tørkestativ Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2016 1 minutt siden, Leo skrev: Men selv ikke en valp blir dehydrert i løpet av natten hvis det er snakk om vanlig oppkast som ofte forekommer hos valper. Jeg ville ha ringt veterinær og forhørt meg hvis hunden fortsetter å kaste opp ut over dagen i morgen. Spesielt hvis almenntilstanden virker redusert. 2 minutter siden, _Carine skrev: Det går nok heilt fint, berre til å sjå an formen i morgon. Dersom du har ei plastsprøyte liggande, så kan du bruke den til å gje ho litt vatn med om du er bekymra. Dersom ho ikkje blir betre til i morgon og får i seg godt med væske, så bør du kontakta veterinær for då trengs kanskje intravenøs væske. Ringer dyrlegen i morgen ja,dersom hun ikke er bedre. På meg så virker det som at det er over allerede? Hun spydde/brakk seg liksom hvert 10 minutt. Hadde henne ute i hagen før jeg la meg nå, og hun gikk på do og nå har hun sovnet igjen og hun virket normal.. Satser på at det bare er noe ekkelt hun har fått i seg ute, men jeg blir jo likevel bekymra for lille babyen min bør jeg ikke gi henne frokost i morgen?
Gjest _Carine Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 Eg ville gitt ho litt oppblauta valpemat, eller kald, kokt ris og fiskebollar om mogeleg. Noko som er mildt for magen.. Eldstehunden min var sjuk for nokre dagar siden, kasta opp magesyre og vatn, men blei betre over natta heldigvis. Gav han oppblauta valpemat og litt kvit kokt fisk, og han spydde ikkje heldigvis. Men då begynte det i andre enden i staden, lite triveleg for verken meg eller han. Var rett før eg ringte veterinær, men han blei bedre og er fin igjen no.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 2 timer siden, Leo skrev: Men selv ikke en valp blir dehydrert i løpet av natten hvis det er snakk om vanlig oppkast som ofte forekommer hos valper. Jeg ville ha ringt veterinær og forhørt meg hvis hunden fortsetter å kaste opp ut over dagen i morgen. Spesielt hvis almenntilstanden virker redusert. Nei, om det er over nå er det ikke noe stress. Men når det står at "hunden (valpen) har kastet opp hele kvelden", da ville jeg blitt bekymret og tatt en telefon til veten. Det koster ingenting å ringe. Anonymkode: 4daf2...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Kan hunden ha spist ett fremedlegeme den Ikkje har fått opp? Som sokker, truser ol? Hva med rester etter "menneskemat"? Er den vaksinert? Ormekur? Hvordan er avføringen? Nå kan ikke jeg stiller diagnose over nett, men ring vetrinær om den virker slapp,utilpass, ved oppspilt buk eller om den fortsetter å kaste opp. Kokt ris og kyllingbryst kan gies som skånekost ett par dager fremover. Vent litt med tørrfor, da det er sterkt for magen. Gi mange små måltider. Fiskeboller har salt i seg og anbefales ikke. Ellers virker ingefær kvalmestillende hos hund. Zolac kan også benyttes, men må kjøpes hos vet. Om hunden har sluttet å kaste opp, og allmenntilstanden er normal, så går det fint å vente med å evt kontakte Vetrinær. Mvh Vetrinær Anonymkode: 8f2d7...d9e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 Hunden Bør fastes frem til formiddag I morgen slik at magen får stabilisert seg. Så kan du gi skånekost ett par dager så fremt hunden ser frisk ut. Om ikke, ring vet. Mvh vet. Anonymkode: 8f2d7...d9e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Hvor gjør dere av hunden når den kaster opp/har diare? Jeg skal snart få en hund, og har ikke hage. Og begynte å tenke på dette da jeg så tråden. Anonymkode: 69898...5fc
tørkestativ Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 25. oktober 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hunden Bør fastes frem til formiddag I morgen slik at magen får stabilisert seg. Så kan du gi skånekost ett par dager så fremt hunden ser frisk ut. Om ikke, ring vet. Mvh vet. Anonymkode: 8f2d7...d9e 7 timer siden, _Carine skrev: Eg ville gitt ho litt oppblauta valpemat, eller kald, kokt ris og fiskebollar om mogeleg. Noko som er mildt for magen.. Eldstehunden min var sjuk for nokre dagar siden, kasta opp magesyre og vatn, men blei betre over natta heldigvis. Gav han oppblauta valpemat og litt kvit kokt fisk, og han spydde ikkje heldigvis. Men då begynte det i andre enden i staden, lite triveleg for verken meg eller han. Var rett før eg ringte veterinær, men han blei bedre og er fin igjen no. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan hunden ha spist ett fremedlegeme den Ikkje har fått opp? Som sokker, truser ol? Hva med rester etter "menneskemat"? Er den vaksinert? Ormekur? Hvordan er avføringen? Nå kan ikke jeg stiller diagnose over nett, men ring vetrinær om den virker slapp,utilpass, ved oppspilt buk eller om den fortsetter å kaste opp. Kokt ris og kyllingbryst kan gies som skånekost ett par dager fremover. Vent litt med tørrfor, da det er sterkt for magen. Gi mange små måltider. Fiskeboller har salt i seg og anbefales ikke. Ellers virker ingefær kvalmestillende hos hund. Zolac kan også benyttes, men må kjøpes hos vet. Om hunden har sluttet å kaste opp, og allmenntilstanden er normal, så går det fint å vente med å evt kontakte Vetrinær. Mvh Vetrinær Anonymkode: 8f2d7...d9e Tusen takk for alle svar! hun har ikke kastet opp siden sist jeg skrev i går. Sov hele natta. I dag virker hun seg selv igjen. Hun var veldig sulten tror jeg. Stod med kjøkkenet og grein så hun fikk litt ris med noen forknotter oppi så ikke ut som at hun likte risen så godt men men.. hun er vaksinert og har fått ormekur ja. Fikk en ormekur for et par uker siden. Avføring er normal. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor gjør dere av hunden når den kaster opp/har diare? Jeg skal snart få en hund, og har ikke hage. Og begynte å tenke på dette da jeg så tråden. Anonymkode: 69898...5fc Nå har jeg hage da så det er greit hvis hun får diare, men hiver henne ikke ut hvis hun kaster opp. Da belager jeg meg heller på litt vasking
Gjest _Carine Skrevet 25. oktober 2016 #14 Skrevet 25. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gjør dere av hunden når den kaster opp/har diare? Jeg skal snart få en hund, og har ikke hage. Og begynte å tenke på dette da jeg så tråden. Anonymkode: 69898...5fc Då har du gjort klar vaskefilla, golvmoppen og ei bøtte med såpevatn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå