AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Nå må jeg bare få ut litt frustrasjon! Jeg hadde nemlig aldri forestillt meg at å arrangere barnebursdag skulle være så vannskelig. Måtte jo invitere alle guttene på avdelingen, da dette omtrent er pålagt. Dvs, en haug med unger jeg ikke aner hvem er.... Og selvsagt en haug minioritetsbarn. Skrev klart og tydelig i invitasjonen at " gi beskjed om du kommer eller ikke, samt evt. allergier" (les halal/svin) Har fått svar fra under halvparten, og 2 av de som kommer har ikke skrevet noe om halal, men bhg oppgir at de skal ha det. Skal jeg anta at det ikke er krise med vanlig kjøttdeig i pizzasnurrene da?? eller må jeg bake nye??? Jeg har brukt hele helgen på å bake, for å rekke alt, og nå i kveld kommer beskjeden om en egg-alergiker.... Holder det med gele til han? eller må jeg i gang å bake enda noe mer til han??? Og hvordan skal jeg passe at han ikke spiser noe med egg i? jeg klarer ikke å følge med på hva 8 småunger spiser til enhvert tid.... Føler meg nesten maktesløs, ikke hvet jeg hvor mange som kommer, det er utrolig mange mat-hensyn å ta, og jeg vil jo ikke gjøre noe galt... Samtidig lurer jeg veldig på hva som skjedde med pølse-lompe-kake-brus-ferdig??? Hvordan gjør dere andre dette??? Føler denne utgaven av "det bor en baker" virkelig er tatt på kornet! https://www.youtube.com/watch?v=re2VIRHV51o Anonymkode: 93439...27f 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg er vant til at hvis man skal ha noe ekstra så tar man med det til barnet selv. Eller i det minste gir beskjed i god tid før en bursdag. Men bursdager er et lite helvete man skal gjennom vært år, eneste som jeg ikke liker med foreldrerollen. Savner den tiden vi bare hadde familiebursdag, nå må vi ha hele pakken. 😥 Anonymkode: 158af...0b1 2
Fjaselina Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 I selskap her i huset har vi tatt hensyn i form av å ha fleire ting å velge mellom, men ikkje veldig mange. Eit barn med ekstreme allergier hadde med eigen mat, og mor var med for å hjelpe. Pizzasnurrar er god mat. Kjøp nokre kyllingpølser i tillegg, sjekk om det er egg i dei? Dersom du opplever at det er vanskelig å ha noko som alle kan ete, ta kontakt med dei som kjem med spes. behov, og be dei ta med noko.
Hundejente Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Det trenger ikke være veldig stress. Skjønner at du føler litt på det, men når foreldrene ikke sier fra om f eks halal, selv om du vet det gjennom barnehagen, så tar du ikke hensyn til det. Ungen som ikke tåler egg, får bare gelé. Man kan fortsatt bare ha pølse og sjokoladekake om man vil det, selv om det har blitt trendy med pizzasnurrer og fancy tema-kakebord. Må bare ikke tenke på hva alle andre tenker. Jeg var i barnebursdag her en dag, det ble servert ferske, påsmurte brødskiver, kjempeenkelt, og alle barna spiste og koste seg. Selv sto jeg flere kvelder og laget pizzasnurrer (jada, jeg blir påvirket jeg også, jeg sier bare at man ikke MÅ bli det), men det var det flere av barna som ikke engang ville smake på, unger er jo så jævlig kresne (mange av dem). 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 Vi ble nettopp bedt i bursdag. Der var det gitt beskjed om at det ble pølse og sjokoladekake servert. Ferdig med det. Da er det opp til evnt allergikere å fikse det selv. Noen muslimske barn får spise ikke halal kjøtt. Tom svin har jeg opplevd. Har du ikke hørt noe kan du gå ut fra at alt er OK. Og så lærer du av dette og har hele skiten på lekeland til neste år Anonymkode: 6f72c...2d4 2
Paradoxx Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 Savner bursdagene på 90 tallet, pølse med brød og stollek 10
MapleSirup Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 Kan du ikke bare lage noen pizzasnurrer uten kjøtt da? Ost og tomatsaus? Hvor vanskelig ønsker du å være? 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 7 minutter siden, Paradoxx skrev: Savner bursdagene på 90 tallet, pølse med brød og stollek Det finnes da enda? Hjalp til i 7-års dagen til niesen min, da var dette på programmet. + sjokoladekake og gelé. Kyllingpølser til alle pga 2 muslimer. Barna la ikke merke til at det var kyllingpølser. Anonymkode: b3590...705 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg serverer de det som er enklest. Pølse, brus, sjokoladekakte og kanskje en is. Hvis de ikke tåler det så får foreldrene enten ta med til de, eller kontakte meg uten at jeg må be de om det. Tar ikke ekstra hensyn! Anonymkode: f481e...788 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Her gjør vi det enkelt. Serverer kun hvalkjøtt med bacon på bursdager. Anonymkode: b64ee...5ea 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 Det eneste jeg skjønner er stressende i HI, er beskjeden om en egg-allergiker sent på kvelden. Da hadde jeg også blitt i stuss om hva jeg skulle gjøre. Resten er vel ikke så ille: det er bare å bake noen av pizzasnurrene vegetariske og lage så det holder dersom alle som ikke har meldt avbud kommer. Det som ikke blir spist, går i fryseren. Klart det er best dersom alle gir beskjed, men med litt slingringsmonn løser det meste seg. Synes ikke dette er noe å bli gal av, barnebursdager skal være litt kaos Når det gjelder egg-allergikeren ville jeg spurt foreldrene om råd. Mulig de ender opp med å følge ham eller ha med noe eget, eller i alle fall gir deg noen enkle tips om hva som kan lages i en fei. Anonymkode: e64c7...cf0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #12 Skrevet 24. oktober 2016 Denne liker sikkert alle, med eller uten eggeallergi; http://www.kk.no/allers/sjokoladekake-i-langpanne-uten-egg-32328 Pizzasnurrer kan fint lages med oppskjært kyllingpølse istedet for kjøttdeig. Anonymkode: 1f5d6...7bb
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #13 Skrevet 24. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne liker sikkert alle, med eller uten eggeallergi; http://www.kk.no/allers/sjokoladekake-i-langpanne-uten-egg-32328 Pizzasnurrer kan fint lages med oppskjært kyllingpølse istedet for kjøttdeig. Anonymkode: 1f5d6...7bb Må legge til at pizzasnurrer fint kan lages av sånn ferdig pizzadeig på rull som selges i butikken. Litt mindre styr hvis du allerede har laget pizzaruller. Anonymkode: 1f5d6...7bb
Gjest Magnifiq Skrevet 24. oktober 2016 #14 Skrevet 24. oktober 2016 8 timer siden, Paradoxx skrev: Savner bursdagene på 90 tallet, pølse med brød og stollek Slike bursdager holder hvertfall vi for ungene nå... 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg serverer de det som er enklest. Pølse, brus, sjokoladekakte og kanskje en is. Hvis de ikke tåler det så får foreldrene enten ta med til de, eller kontakte meg uten at jeg må be de om det. Tar ikke ekstra hensyn! Anonymkode: f481e...788 Det koster ikke mye å ta ekstra hensyn. gluten/laktoseallergi: ja, da kan msn kjøpe pølser uten til alle. Smaker det samme, og det er ikke noe ekstra styr. Sjokoladekake kan fint løses det også, event kjøpe inn noen lollipopp allergikere kan få. Koster ikke mange kaloriene og kronene å være bittelitt innkluderende. Hva om det var dine venner som du inviterte i selskap som hadde noen allergier.. Regner med du hadde tatt hensyn til det?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #15 Skrevet 24. oktober 2016 Så bra at du tar hensyn til allergier og evt. andre matvaner i ditt barns fødselsdagsselskap! Når det gjelder halal ville jeg hjort som noen andre sier her; Laget et alternativ av det du serverer de andre uten kjøtt. Jeg ville også ringt egg-allergikeren sine foreldre og spurt om de har tips til noe enkelt han kan spise (i mine øyne er det viktigere at du tilrettelegger for allergikeren, som tross alt kan bli alvorlig syk dersom han får i seg det han ikke tåler, enn at du ordner med halal-mat, da dette tross alt ikke kan ta livet av noen) Anonymkode: d49b1...790
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #16 Skrevet 24. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her gjør vi det enkelt. Serverer kun hvalkjøtt med bacon på bursdager. Anonymkode: b64ee...5ea Anonymkode: 947de...d41
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #17 Skrevet 24. oktober 2016 For noen sløve foreldre. Hvis barna må ha spesiell tilrettelegging pga de er muslim eller allergisk så må jo foreldrene ta ansvar og informere om det i god tid! Smør på brødskiver og sett fram gele. I tillegg til det du allerede har. Litt sent å endre og styre en masse kvelden før dagen. Anonymkode: 722aa...e34 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #18 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg hadde akkurat barnebursdag, og da skrev jeg i innbydelsen at det blir pølser, kaker og masse godt. Hvis ungene dems ikke kan spise eller tåler dette så regner jeg med at de sier ifra og så tar vi det derfra. Meen send en mase SMS om de kommer el ikke et par dager før. Er utrolig irriterende å ikke få svar engang, og det er greit å vite hvor mye mat du trenger. Anonymkode: 09e26...b6b
mjauritz Skrevet 24. oktober 2016 #19 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg har jobbet på et lekeland og kan si at ikke kyllingpølser er greit nok for alle muslimer (med mindre det er halal). Måtte gjennom mange samtaler med flere muslimer som ikke hadde sagt ifra om dette på forhånd, for vi hadde halalpølser, men de var fryst og måtte kokes i egen kjele, som er vanskelig å få til midt oppi et bursdagsrush. (Ikke noe vondt mot muslimer her altså, sier bare ifra i tilfelle det er saken hos TS) Noe som går ann er jo å spørre foreldre til barn med andre behov (halal, allergi, etc) om de enten kan ta med eller kan komme med forslag til alternativer?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #20 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg hadde gitt blaffen i halal-barna. Hvis foreldrene ikke spesifiserer hva barna ikke kan spise så kan de spise alt. Så hadde jeg sendt en melding til egg-barnets foreldre og sagt at i og med at de sa ifra etter fristen så regner du med at de tar med kake/mat selv eller at det går greit med bare gelé Anonymkode: a0a68...62e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå