AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er frivillig barnløs og har da ikke bruk for mensen. Jeg virkelig HATER mensen! Jeg får skikkelig vondt i magen, sliten, oppblåst, irritabel, dårlig matlyst og vondt i korsryggen. Så hvordan blir jeg kvitt faenskapet? Ps: Jeg tåler ikke prevensjon, så er det noe håp? Anonymkode: 6df2d...83b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Prevensjon, feks. Cerazette (minipiller), hormonspiral, p-stav. Evt fjerne livmor/eggstokker. Det er de alternativene jeg kommer på. Jeg skal selv fjerne når jeg vet jeg er ferdig med barn, for jeg har så store plager. Anonymkode: e3e55...b51
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Fjerne eggstokkene? Anonymkode: 36be6...6e7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Har du prøvd Cerazette? Den fungerer på meg, er fantastisk å ikke ha mensen. Anonymkode: bb1fe...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd Cerazette? Den fungerer på meg, er fantastisk å ikke ha mensen. Anonymkode: bb1fe...0ba Helt enig, det er fantastisk å ikke ha mensen. Hilsen mann. Anonymkode: 48950...383
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Husk at fjerner man eggstokker så kommer man i menopause med en gang med de plagene som kommer der og. Jeg ville aldri gjort det om man ikke er nødt. Anonymkode: bb1fe...0ba 1
Linnpinn9 Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg kjenner en som fjernet livmora og eggstokkene. Hun kom tidligere i overgangsalderen. Kan du ikke dra til legen å høre?
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Snakk med en gynekolog. Så tenker jeg dere finner en løsning Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prevensjon, feks. Cerazette (minipiller), hormonspiral, p-stav. Evt fjerne livmor/eggstokker. Det er de alternativene jeg kommer på. Jeg skal selv fjerne når jeg vet jeg er ferdig med barn, for jeg har så store plager. Anonymkode: e3e55...b51 Jeg tåler ikke noe prevensjon Anonymkode: 6df2d...83b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 Du kan vel fjerne livmoren uten å fjerne eggstokkene, da vil du mest sannsynlig slutte å blø helt, og i hvert fall blø mindre. Fjerner du eggstokkene i tillegg kommer du i overgangsalderen og kan risikere hetetokter, nedsatt sexlyst, tørr skjede osv. Men da blir du vel ferdig med mensen helt sikkert. Men ville i hvert fall snakket med legen. Anonymkode: b2dfc...305
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel fjerne livmoren uten å fjerne eggstokkene, da vil du mest sannsynlig slutte å blø helt, og i hvert fall blø mindre. Fjerner du eggstokkene i tillegg kommer du i overgangsalderen og kan risikere hetetokter, nedsatt sexlyst, tørr skjede osv. Men da blir du vel ferdig med mensen helt sikkert. Men ville i hvert fall snakket med legen. Anonymkode: b2dfc...305 Får man fjernet livmoren hvis man er frivillig barnløs og sliter med mensen? I såfall har jeg veldig lyst til det. Anonymkode: 6df2d...83b 1
minsinn Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Du kan fjerne bare livmora, da får du ikke mens lenger. Men det må ligge medisinske årsaker til grunn for at du kan få en slik operasjon, det er ikke nok at du "bare" hater mensen. Hvis du har sterke plager under mensen så kan det bety at du har myomer eller noe annet, som kan gi ¨medisinsk grunnlag for å fjerne livmora. Det er en relativt stor operasjon, de første ukene etterpå kan du ikke løfte noe som veier mer enn en melkepakke, og du må påregne 4-8 ukers rekonvalesenstid etterpå. Hvis du får fjernet livmora stopper mensen, siden mensen er blod som kommer fra livmoren. Livmora er også stedet kroppen produserer gestagen, men det er ikke påvist noen plager som følge av at gestagenproduksjonen forsvinner. Jeg fjerne livmoren for en del år siden fordi jeg var nødt til det, og jeg fikk en psykisk reaksjon på at noe av det mest kvinnelige på kroppen min ble borte. Det er for øvrig en reaksjon som er helt normal etter en sånn runde, og derfor kan jeg også si at jeg faktisk savner mensen - selv om den var et helv... på grunn av den medisinske årsaken til at livmoren ble fjernet. Det å fjerne eggstokkene er en enda større operasjon, og da fjerner du også produksjonsstedet for østrogen - noe som vil sende deg rett i overgangsalderen. Nå er det jo også sånn at 2/3 av kvinnene ikke får noen sterke plager i overgangsalderen, så det er ikke sikkert du vil merke noe til akkurat det. Eggstokkene fjernes normalt ikke med mindre det er medisinsk nødvendig (for eksempel som ved kreft eller fare for kreft), så antakelig får du ikke gjort det - ikke her i landet i alle fall. Uansett hva du får tilbud om, så er første samtale med fastlegen din, som igjen vil henvise deg til gynekolog dersom det blir aktuelt å gå videre.
Honnikorn Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 Sitter nå hjemme på 7.uken etter å ha fjernet livmora, og jeg kan bare si at det IKKE er noen lettvint løsning. Det er en stor operasjon med mye (mye!) vondt, lang rekonvalesens tid og mye omstilling. Kroppen bruker lang tid på å komme seg, opptil 6-12 måneder. Man risikerer skader på urinblære og tarm samt sammenvoksninger i buken. Og det er værre enn å ha mensen, tro meg. I tillegg så må man vurderes av gynekolog om det er grunn til å få operasjon, det er ikke noe en kan "ønske" seg. Selv hadde jeg store muskelknuter og alvorlige celleforandringer og hadde intet valg. Men kunne jeg valgt så hadde jeg aldri utsatt meg for dette frivillig gitt.. Uansett hvor plagsom mensen min var. Over 100 innvendige sting, blærekramper, tarmsystem i sjokk ( de flytter rundt på alt inni der mens de holder på) et 15 cm langt arr på magen, utmattelse og ikke en smertefri dag på nesten to måneder. Tja.... Selv om man hater mensen så er det en del av å være en voksen kvinne. Menssmerter og ubehag kan lette noe ved å trene, selv om det gjerne er det siste en ønsker å gjøre med vond rygg og oppblåst mage. Men det hjelper faktisk. Vær glade for at dere er friske dere. 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 På 10/20/2016 den 15.03, AnonymBruker skrev: Jeg tåler ikke noe prevensjon Anonymkode: 6df2d...83b Det er mange som ikke har annet valg enn å lære seg å tåle prevensjon, da de er tvunget til å bruke det pga. sykdom. Hvis alternativet blir ille nok.. Anonymkode: b10d7...2a9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 Å operere ut eggstokker og livmor gjør man ikke dersom "å hate mensen" er eneste årsak til det. Det gir så mye arrvev i buken at du kan få problemer med f.eks tarmslyng mange år etter. Det er en stor operasjon med mange eventuelle komplikasjoner. I tillegg kommer du i overgangsalder som gir deg mange plager. Anonymkode: 9aee5...db1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #16 Skrevet 2. februar 2020 Hvordan bli kvitt menstruasjonen uten å bruke prevensjon eller fjerne livmor og eggstokker ? Anonymkode: a15f0...6b2
Gjest Chroma Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bli kvitt menstruasjonen uten å bruke prevensjon eller fjerne livmor og eggstokker ? Anonymkode: a15f0...6b2 Det går vel ikke an.
The Kitten Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 35 minutter siden, Chroma skrev: Det går vel ikke an. Jo, å gå så lavt ned i fettprosent at kroppen ikke lenger klarer å opprettholde mensturasjonen. (Sier ikke at det er en anbefalt løsning).
Vilde123567 Skrevet 27. oktober 2021 #19 Skrevet 27. oktober 2021 det at pstav tar bort mensen er tull, har det selv og jeg mensebn hele tiden
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #20 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 20.10.2016 den 14.32): Jeg er frivillig barnløs og har da ikke bruk for mensen. Jeg virkelig HATER mensen! Jeg får skikkelig vondt i magen, sliten, oppblåst, irritabel, dårlig matlyst og vondt i korsryggen. Så hvordan blir jeg kvitt faenskapet? Ps: Jeg tåler ikke prevensjon, så er det noe håp? Anonymkode: 6df2d...83b Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men hos mange så forsvinner menstruasjonen når man setter opp hormonspiral. Eller så kan du fjerne livmorslimhinnen slik at du blør mye mindre eller slutter å blø Anonymkode: ff846...f78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå