Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #1 Skrevet 22. november 2004 Hvordan baker dere poteter i stekeovnen? Hos oss blir det like mislykket hver gang! :evil: Det tar alt for lang tid! I går prøvde vi med ferdig innpakket potet fra butikken. Brukte en "oppskrift" fra ei kokebok som sa 200 grader i en time. Den første timen lot vi aluminiumsfolien være på, men den andre timen tok vi den av!! Likevel var poteten langt fra ferdig. Har dere noen tips som gjør at det ikke tar så lang tid? Eller i det minste at resultatet blir spisbart? Vi vurderte nesten å legge potetene i peisen.... Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #2 Skrevet 22. november 2004 Bakt potet: Vask potetene godt og tørk med kjøkkenpapir. Bruk en gaffel til å prikke litt i hver potet. Pakk dem inn i aluminiumsfolie og bak dem i 60-80 minutter på 200-225 grader. Når potetene er ferdig skjæres et snitt eller kryss på toppen. Klem litt på potetene slik at de åpner seg.
Gjest Ethereal Skrevet 22. november 2004 #3 Skrevet 22. november 2004 Mitt juksetips: prikk potetene med en gaffel, og kjør dem i mikrobølgeovnen på full guffe i 6-7 minutter FØR du lar dem ligge i stekeovnen. Da forkortes tida vesentlig!
Gjest Lilleulv Skrevet 22. november 2004 #4 Skrevet 22. november 2004 Mitt juksetips: prikk potetene med en gaffel' date=' og kjør dem i mikrobølgeovnen på full guffe i 6-7 minutter FØR du lar dem ligge i stekeovnen. Da forkortes tida vesentlig! [/quote'] :enig_animasjon: Pleier å beregne 4 minutter pr potet og snu potetene etter halvgått tid.
nessi Skrevet 22. november 2004 #5 Skrevet 22. november 2004 Jeg bruker ikke folie når jeg baker de - bare vasker de, prikker litt med en gaffel og legger de på havsalt i en form. Storepoteter må ha ca 1 time på 220 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #6 Skrevet 22. november 2004 Jeg bruker ikke folie når jeg baker de - bare vasker de' date=' prikker litt med en gaffel og legger de på havsalt i en form. Storepoteter må ha ca 1 time på 220 grader.[/quote'] Enig. Hvis dere pakker inn potetene blir de kokt, ikke bakt.
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #7 Skrevet 22. november 2004 Pulverheksa; vi prøvde både med å uten folie i går, men de var fortsatt nesten halvrå inni etter to timer!! :-? Men takk for tips alle sammen! Mulig denne prikkingen med gaffel har noe å si... Tror også vi skal benytte oss av mikrotipset neste gang! Hvor mye cirka forkortes tiden i stekeovnen etter en runde i mikroen? Hilsen Lille meg
Midnattsol Skrevet 22. november 2004 #8 Skrevet 22. november 2004 Jeg skjærer et dypt kryss i potetene først og har på olivenolje og grovt salt/havsalt på potetene og i forma. 200 grader ca 1 time. Pakker de ikke inn i folie.
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #9 Skrevet 22. november 2004 Hvis potetene er ekstra store bruker vi å stikke metall grillsyd gjennom midten av poteten. Da bli de fortere ferdig. Du kan og bruke spiker( ikke galvaniserte)
Arkana Skrevet 22. november 2004 #10 Skrevet 22. november 2004 Store bakepoteter trenger minst 1 time og 15 minutter på 200 grader, har aldri opplevd poteter som ikke er ferdige på den tiden. Er det bare meg som skal ha baktpotet prikker jeg den med en kniv og baker den i micro på 9 minutter, snur den etter halve tiden. Pakker den så inn i folie og lar den hvile noen minutter. Perfekt.
hilli Skrevet 23. november 2004 #11 Skrevet 23. november 2004 Potetene blir bedre jo lengre de står i ovnen. De må stå lenger enn at de bare blir "kokt", gjerne i to timer eller mer. Som nevn over her kan det være en ide å koke potetene først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå