Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #21 Skrevet 20. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker tradisjoner. Ps,velkommen tilbake. Anonymkode: d5f90...954 Tilbake? Bra for deg at du liker tradisjoner.
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #22 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig. Når det gjelder verdier om julen er det først og fremst at julen handler ikke om gaver, men å bry seg om andre. Å bry seg om andre skal vi gjøre hele året. Vi er nokså strenge når det gjelder pengebruk i julen, for det er bedre å gi enn å få, og vi prøver alt vi kan å lage en minimalistisk jul med få julegaver enn med mange julegaver som ikke blir brukt. Vi koser oss i adventstiden, baker og lager hjemmelagete julepynt og julegaver. Som foreldre flest har vi pakkekalender. Da har jeg strikket og heklet ting som barna får i pakkekalenderen. Det er alt fra votter, luer, skjerf, kanksje noen hjemmelagete julepynt som de kan pynte opp med på rommene sine. Barna elsker pakkekalenderen sin, og de viser stolt frem hva de har fått, men mange andre barn får dyre leker og gaver i sine pakkekalendre. Det blir opp til foreldrene deres selvsagt. Jeg vil ikke at barna våre skal forbinde adent og jul med stress, for jeg husker mamma og pappa hvordan de stresset før jul med rundvask av hele huset. Allerede 1.desember var huset tømt for tepper og bøker i reolene, og rundvasken begynte. Vi tar rundvasken av huset på våren. Anonymkode: bdf79...a29 Selv om jeg ikke feirer tradisjonene. Så gir jeg gaver til de som står meg nær i julen. Lager gavene selv. Da jeg hører min familie si at de mye heller vil ha noe som er hjemmelaget. Tror de setter mer pris på slike gaver. Det er gøy. Rundvasken her takes når jeg har glede av den. Kan godt gå 3 år mellom hver rundvask. Ikke har jeg dyr i hus. Røker heller ikke. Tar en real god støvtørking, flere ganger i året.
Jolene Skrevet 20. oktober 2016 #23 Skrevet 20. oktober 2016 For meg er tradisjoner viktig. Alt fra 17. mai, julen og mat. Hvorfor? Fordi de er en del av den historiske arven vår. Å ta vekk slike elementer, blir som å viske ut en del av historien. Så kan man jo stille seg spørsmål med hvorfor historie er viktig. Den er viktig for å lære av fortiden, og for å forstå hvorfor ting er som de er. Rent personlig er julen min favoritthøytid. Min jul blir feiret med innslag av både kristne og hedenske innslag, og det har alltid vært sånn i min familie. Påske feirer jeg som sådan ikke, i hvertfall ikke en kristen påske. At jeg som barn måtte gå i kirken ved forskjellige anledninger i skolen, hadde jeg ingen problemer med. Det blir hva du gjør det til, og jeg synes ikke man skal droppe det. Dessverre gjøres det nå om dagen, noe jeg synes er trist. 1
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #24 Skrevet 20. oktober 2016 3 minutter siden, Jolene skrev: For meg er tradisjoner viktig. Alt fra 17. mai, julen og mat. Hvorfor? Fordi de er en del av den historiske arven vår. Å ta vekk slike elementer, blir som å viske ut en del av historien. Så kan man jo stille seg spørsmål med hvorfor historie er viktig. Den er viktig for å lære av fortiden, og for å forstå hvorfor ting er som de er. Rent personlig er julen min favoritthøytid. Min jul blir feiret med innslag av både kristne og hedenske innslag, og det har alltid vært sånn i min familie. Påske feirer jeg som sådan ikke, i hvertfall ikke en kristen påske. At jeg som barn måtte gå i kirken ved forskjellige anledninger i skolen, hadde jeg ingen problemer med. Det blir hva du gjør det til, og jeg synes ikke man skal droppe det. Dessverre gjøres det nå om dagen, noe jeg synes er trist. Det er så godt at man kan ha verdiene i sine hjerter selv om man ikke følger alle tradisjonene. Tenker jeg.
Jolene Skrevet 20. oktober 2016 #25 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, Jaikkesant skrev: Det er så godt at man kan ha verdiene i sine hjerter selv om man ikke følger alle tradisjonene. Tenker jeg. Har jeg skrevet at man ikke kan det?
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #26 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 1 minutt siden, Jolene skrev: Har jeg skrevet at man ikke kan det? Du skrev det ikke. Jeg sier/ skriver det. Endret 20. oktober 2016 av Jaikkesant
Jolene Skrevet 20. oktober 2016 #27 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, Jaikkesant skrev: Du skrev det ikke. Jeg sier/ skriver det. Bra.
Gjest Carina Maria Skrevet 20. oktober 2016 #28 Skrevet 20. oktober 2016 9 minutter siden, Jolene skrev: For meg er tradisjoner viktig. Alt fra 17. mai, julen og mat. Hvorfor? Fordi de er en del av den historiske arven vår. Å ta vekk slike elementer, blir som å viske ut en del av historien. Så kan man jo stille seg spørsmål med hvorfor historie er viktig. Den er viktig for å lære av fortiden, og for å forstå hvorfor ting er som de er. Rent personlig er julen min favoritthøytid. Min jul blir feiret med innslag av både kristne og hedenske innslag, og det har alltid vært sånn i min familie. Påske feirer jeg som sådan ikke, i hvertfall ikke en kristen påske. At jeg som barn måtte gå i kirken ved forskjellige anledninger i skolen, hadde jeg ingen problemer med. Det blir hva du gjør det til, og jeg synes ikke man skal droppe det. Dessverre gjøres det nå om dagen, noe jeg synes er trist. jeg er enig med deg for meg er tradisjonene også viktig selv om jeg ikke feirer påske eller pinsen på den måten som kristne gjør det. jeg har aldri hatt noen problem med tradisjoner og vil føre dem videre til datteren min når hun blir større.
Jolene Skrevet 20. oktober 2016 #29 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, Carina Maria skrev: jeg er enig med deg for meg er tradisjonene også viktig selv om jeg ikke feirer påske eller pinsen på den måten som kristne gjør det. jeg har aldri hatt noen problem med tradisjoner og vil føre dem videre til datteren min når hun blir større. Det samme ville jeg gjort dersom jeg hadde hatt barn. Kulturarv er viktig. 2
Gjest Carina Maria Skrevet 20. oktober 2016 #30 Skrevet 20. oktober 2016 3 minutter siden, Jolene skrev: Det samme ville jeg gjort dersom jeg hadde hatt barn. Kulturarv er viktig. det syns jeg også. hvis vi ikke aksepterer vår kultur arv og lærer den videre til den neste generasjonen da kan heller ikke innvandrere som kommer til lande lære seg noe om kultur arven vår. men dem har en annen religion og feirer ikke jul, påske og pinse og må respketeres. men 17 mai og nasjonal dagen vår den er viktig at innvandrerne lærer om for det er norges historien vår.
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #31 Skrevet 20. oktober 2016 6 minutter siden, Carina Maria skrev: det syns jeg også. hvis vi ikke aksepterer vår kultur arv og lærer den videre til den neste generasjonen da kan heller ikke innvandrere som kommer til lande lære seg noe om kultur arven vår. men dem har en annen religion og feirer ikke jul, påske og pinse og må respketeres. men 17 mai og nasjonal dagen vår den er viktig at innvandrerne lærer om for det er norges historien vår. Man kan ikke tvinge våre nye landsmenn til og feire 17.Mai. De kan lære om grunnloven , uten at de må feire den.
Gjest Carina Maria Skrevet 20. oktober 2016 #32 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, Jaikkesant skrev: Man kan ikke tvinge våre nye landsmenn til og feire 17.Mai. De kan lære om grunnloven , uten at de må feire den. når dem flytter til et nytt land er det viktig at dem lærer om 17 mai som er historien vår. det samme må vi når vi flytter til et annet land. det handler om og lære kulturen og historien og kjenne. hvordan skal dem ellers integreres i samfunnet?
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #33 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, Carina Maria skrev: når dem flytter til et nytt land er det viktig at dem lærer om 17 mai som er historien vår. det samme må vi når vi flytter til et annet land. det handler om og lære kulturen og historien og kjenne. hvordan skal dem ellers integreres i samfunnet? Som jeg sier de kan lære om grunnloven. Man kan ikke tvinge dem til og feire om de ikke har interesse av det i flere år frem i tid.
Gjest Carina Maria Skrevet 20. oktober 2016 #34 Skrevet 20. oktober 2016 9 minutter siden, Jaikkesant skrev: Som jeg sier de kan lære om grunnloven. Man kan ikke tvinge dem til og feire om de ikke har interesse av det i flere år frem i tid. da må dem også ta del i feiringen og visst du ikke vet det så er innvandrerne dem mest positive til hvordan vi feirer 17 mai og dem som ha sagt det er 2 generasjons innvandrere som har barn født i norge.
Gjest Timaras Skrevet 20. oktober 2016 #35 Skrevet 20. oktober 2016 9 minutter siden, Carina Maria skrev: da må dem også ta del i feiringen og visst du ikke vet det så er innvandrerne dem mest positive til hvordan vi feirer 17 mai og dem som ha sagt det er 2 generasjons innvandrere som har barn født i norge. Her jeg bor. Så er det ikke det samme . For all del. De får gjøre det som passer dem best. Det er ikke noe press, om og feire tradisjoner.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #36 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, Jaikkesant skrev: Her jeg bor. Så er det ikke det samme . For all del. De får gjøre det som passer dem best. Det er ikke noe press, om og feire tradisjoner. Leser ts svarene til de som har skrevet? Alle skriver i svarene sine at det må være en frivillig sak, men at de velger å ta vare på de Norske tradisjonene. Det er ingen av de som har skrevet som har nevnt noen ting om å tvinge noen til å ta del i høytidene. Anonymkode: bdf79...a29
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #37 Skrevet 20. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser ts svarene til de som har skrevet? Alle skriver i svarene sine at det må være en frivillig sak, men at de velger å ta vare på de Norske tradisjonene. Det er ingen av de som har skrevet som har nevnt noen ting om å tvinge noen til å ta del i høytidene. Anonymkode: bdf79...a29 Har TS skrevet at de har sagt noe om det? Det kan jeg ikke lese i noen av kommentarene til TS. TS sier det er godt at man kan ta sine egne valg. Anonymkode: 486ac...3b4
Jolene Skrevet 20. oktober 2016 #38 Skrevet 20. oktober 2016 2 timer siden, Carina Maria skrev: det syns jeg også. hvis vi ikke aksepterer vår kultur arv og lærer den videre til den neste generasjonen da kan heller ikke innvandrere som kommer til lande lære seg noe om kultur arven vår. men dem har en annen religion og feirer ikke jul, påske og pinse og må respketeres. men 17 mai og nasjonal dagen vår den er viktig at innvandrerne lærer om for det er norges historien vår. Helt enig med deg. 1
Elmarora Skrevet 20. oktober 2016 #39 Skrevet 20. oktober 2016 4 timer siden, Jolene skrev: Helt enig med deg. Jeg er enig jeg også med deg Carina Marita. Og jeg har vokst opp til med tradisjoner med julefering. Påsken har vi ikke markert noe særlig borett fra å reise på hytta. Pinsen er herlige fridager. Men 17.mai derimot den har vi feiret. Samme tradisjonene har jeg tatt med meg til ungene våre. Og jeg mener det er gode verdier jeg har ført videre til dem. Norsk tradisjon som 17.mai som er Norges Nasjonaldag bør vi nordmenn ha respekt for. Vi har det bra i landet vårt. Og vi har mye å være takknemlige for. Om personen ikke har unger så marker Nasjonaldagen med et flagg i det minste. Jeg har stor forståelse at alle ikke orker å dra inn til sentrum for å se på togene hvis de ikke har unger. Men Nasjonaldagen vår er en tradisjon, historie og kulturarv som alltid vil være en del av oss nordmenn. Det er ikke alle som feirer jul. For mange her i landet tilhører andre religioner. Det må bli opp til hver enkelt hvordan og om de vil feire julen. Men julen har også fått et solid rotfeste i vår kultur. Den som ikke vil feire jul gjør det av personlige årsaker, men han eller hun må respektere at andre ønsker å markere julen, henge opp adventsstjerne i vinduet og ha syvarmede lysestaker i vinduskarmene. Hvis personen har ikke liker det skal han eller hun respektere at andre ønsker å pynte til jul. Jeg er et tradisjonsmenneske. Og jeg ser ikke noe galt å være det. Men jeg ser ikke noe problem å ikke være et tradisjonsmenneske. Jeg mener at tradisjoner, verdier og kulturav som har rotfeste i Norsk kultur og historie skal føres videre til den oppvoksende generasjon. Hvis vi mister våre tradisjoner, verdier og kulturarv. Hvordan skal forstå andre mennesker sine tradisjoner, verdier og kulturarv?
Safiye Skrevet 21. oktober 2016 #40 Skrevet 21. oktober 2016 Tråden er ryddet for brukerdebatt - Pavilion, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå