Gå til innhold

Tradisjoner.

Anbefalte innlegg

Gjest Timaras
Skrevet (endret)

Ble diskutert litt om tradisjoner i dag på et sted jeg var.

Noen  feirer ikke jul/nyttår/17.Mai / Påske / Pinse.

For min del er det helt ok med valgene man har om man følger tradisjoner eller ei.

Hørte de sa at nå må man ha med melding til skolen, om barnet ønsker å gå i kirken. Endelig sier nå jeg. Husker vi som barn ble presset til å være med på alt man ikke ønsket , når man gikk på skolen i min tid.

Er glad for å se at det nå har kommet litt oppmykning i regelverket.

Man må få velge hva man selv vil. Uten at det skal settes ord på de som går egne veger. Fikk bekreftet i dag, at det var mange som ikke feiret tradisjonene, selv om jeg personlig er i slekt med  nordmenn som utvandret fra USA, for noen 100 år siden. så ja jeg er vel Norsk/amerikansk i genene.

Hva mener du om det tradisjon ?

Endret av Jaikkesant
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med mange tradisjoner og faste ritualer for jula, påsken og syttende mai, men i voksen alder har jeg gått mer og mer vekk fra å være opptatt av slikt. Hadde jeg hatt barn ville jeg vært opptatt av å skape tradisjoner for dem. 

Jeg har jobbet mye i høytidene i alle år, så kanskje det har fått meg til å endre perspektivet på dette.

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
2 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev:

Jeg er vokst opp med mange tradisjoner og faste ritualer for jula, påsken og syttende mai, men i voksen alder har jeg gått mer og mer vekk fra å være opptatt av slikt. Hadde jeg hatt barn ville jeg vært opptatt av å skape tradisjoner for dem. 

Jeg har jobbet mye i høytidene i alle år, så kanskje det har fått meg til å endre perspektivet på dette.

Du kan jo spørre barna  hva de ønsker . Ikke alle barn er så opptatt av tradisjoner.

Skrevet

Vi bor i Norge. Noen feirer jul, nyttår, 17.mai, påske og pinse. De fleste av etniske norske som ikke tilhører en annen religion feirer bare jul og 17.mai. Påsken bruker de fleste av oss til å reise på hytten for å slappe av. Pinse feirer de fleste av ikke.

Det er nok de som bekjenner seg til den kristne tro og jødene som feirer påsken, men kristne feirer pinsen som høytid. 

Alle må få gjøre hva de selv vil, men ingen skal si til andre at de tar feil. 

Likevel er det viktig å ta vare på de Norske tradisjonene slik at de ikke går i glemmeboken. Om man selv markerer dem blir opp til dem. 17.mai er Norges Grunnlovsdag, og en del av vår historie enten vi vil eller ikke. Vi må ikke glemme vår egen kultur og historie i form av 17.mai. Jeg mener ikke at alle skal markere med å gå i tog, men være positiv til grunnlovsdagen vår, og i hvert fall henge opp et flagg hvis de har. 

Anonymkode: bdf79...a29

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Jaikkesant skrev:

Du kan jo spørre barna  hva de ønsker . Ikke alle barn er så opptatt av tradisjoner.

Nja, det er noe med de faste ritualene som skaper forventning fordi man gjentar det samme hvert år. Især for barna.

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Norge. Noen feirer jul, nyttår, 17.mai, påske og pinse. De fleste av etniske norske som ikke tilhører en annen religion feirer bare jul og 17.mai. Påsken bruker de fleste av oss til å reise på hytten for å slappe av. Pinse feirer de fleste av ikke.

Det er nok de som bekjenner seg til den kristne tro og jødene som feirer påsken, men kristne feirer pinsen som høytid. 

Alle må få gjøre hva de selv vil, men ingen skal si til andre at de tar feil. 

Likevel er det viktig å ta vare på de Norske tradisjonene slik at de ikke går i glemmeboken. Om man selv markerer dem blir opp til dem. 17.mai er Norges Grunnlovsdag, og en del av vår historie enten vi vil eller ikke. Vi må ikke glemme vår egen kultur og historie i form av 17.mai. Jeg mener ikke at alle skal markere med å gå i tog, men være positiv til grunnlovsdagen vår, og i hvert fall henge opp et flagg hvis de har. 

Man skal ikke tvinges på tradisjoner. Mener nå jeg. Man må få velge selv.

Gjest Timaras
Skrevet (endret)
4 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev:

Nja, det er noe med de faste ritualene som skaper forventning fordi man gjentar det samme hvert år. Især for barna.

Nå er det jo gaver  som er gøy i mange tradisjoner.  Påske egg. Jule-gave. bursdags-gave. Klart barna vil ha gaver. 17. Mai, Kan man spise så mye is man vil. Ikke alle tenker på hvorfor det er 17.Mai.

Endret av Jaikkesant
Skrevet

Man skal ikke tvinges på tradisjoner. Mener nå jeg. Man må få velge selv.

Det har jeg aldri sagt at vi skal gjøre. Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev jo at alle må gjøre hva de vil, men Norges historie som 17.mai kommer du deg ikke unna. Den vil være der enten du vil eller ikke, og etter det må det bli opp til deg om du ønsker å markere den. 

Jeg mener at vi nordmenn skal vise våre nye landsmenn at vi elsker landet vårt, for skal de lære seg Norske tradisjoner er det viktig for dem å se hvordan vi markerer vår Grunnlovsdag. Mange av våre nye landsmenn synes det er moro å feire 17.mai, for de er ikke vant til det. 

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri sagt at vi skal gjøre. Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev jo at alle må gjøre hva de vil, men Norges historie som 17.mai kommer du deg ikke unna. Den vil være der enten du vil eller ikke, og etter det må det bli opp til deg om du ønsker å markere den. 

Jeg mener at vi nordmenn skal vise våre nye landsmenn at vi elsker landet vårt, for skal de lære seg Norske tradisjoner er det viktig for dem å se hvordan vi markerer vår Grunnlovsdag. Mange av våre nye landsmenn synes det er moro å feire 17.mai, for de er ikke vant til det. 

Akkurat. Man gjør som man vil, om man følger den tradisjonen eller ei.

Alt nytt er spennende, Ikke sant?

Skrevet

Nå er det jo gaver  som er gøy i mange tradisjoner.  Påske egg. Jule-gave. bursdags-gave. Klart barna vil ha gaver.

For meg var de aller viktigste tradisjonen de som gikk på samvær og kos.

For eksempel kjøpte min far inn omtrent alle juleheftene som fantes i salg og disse fikk vi begynne å lese i på lille julaften. Men først pyntet vi treet! Vi hadde også en del pynt som ikke ble satt frem før lille julaften, blant annet en kirke med klokkespill. Den ble satt opp på lille julaften. Lille julaften var dagen det ble satt frem nøtter, sjokolade og frukt. Morgenen på julaften var også forutbestemt. Vi spiste nydelig frokost med alt mulig av innkjøpt pålegg, vannkringler og hjemmebakst. Så var det å vente til julemiddagen. Vi fikk se på pakkene, men ikke røre eller riste på dem. Julehefter ble lest, tv-titting hører med. Etter hvert spredte det seg en nydelig duft av pinnekjøtt i huset. Klokken fem spiste vi. Etter dette var det kaffe og kaker, før vi endelig kunne begynne med gaveoppakking. Etterpå enda mer konfekt. :)

Mange små ting husker jeg ikke i farta, men disse to dagene hadde en bestemt rytme og rekkefølge for ting. Og det var det som gjorde at jul ble jul.

• Liker 2
Gjest Timaras
Skrevet
2 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev:

For meg var de aller viktigste tradisjonen de som gikk på samvær og kos.

For eksempel kjøpte min far inn omtrent alle juleheftene som fantes i salg og disse fikk vi begynne å lese i på lille julaften. Men først pyntet vi treet! Vi hadde også en del pynt som ikke ble satt frem før lille julaften, blant annet en kirke med klokkespill. Den ble satt opp på lille julaften. Lille julaften var dagen det ble satt frem nøtter, sjokolade og frukt. Morgenen på julaften var også forutbestemt. Vi spiste nydelig frokost med alt mulig av innkjøpt pålegg, vannkringler og hjemmebakst. Så var det å vente til julemiddagen. Vi fikk se på pakkene, men ikke røre eller riste på dem. Julehefter ble lest, tv-titting hører med. Etter hvert spredte det seg en nydelig duft av pinnekjøtt i huset. Klokken fem spiste vi. Etter dette var det kaffe og kaker, før vi endelig kunne begynne med gaveoppakking. Etterpå enda mer konfekt. :)

Mange små ting husker jeg ikke i farta, men disse to dagene hadde en bestemt rytme og rekkefølge for ting. Og det var det som gjorde at jul ble jul.

Så fint for dere.:)

Skrevet

Så fint for dere.:)

Ja, det var det. :)

Jeg tror poenget jeg prøver å få frem er at ritualer oppleves som trygghetsskapende for barn. Det synes jeg er viktig. Ritualene trenger ikke å dreie seg om besøk i kirken o.l. Det har jeg selv aldri opplevd hjemme, så for meg ville en slik tvang vært helt feil.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Jaikkesant skrev:

Akkurat. Man gjør som man vil, om man følger den tradisjonen eller ei.

Alt nytt er spennende, Ikke sant?

Jeg har to barn, og jeg synes det er viktig å la dem få et positiv holdning til høytidene våre, og jeg lærer dem til å respektere Grunnlovsdagen vår. Vi er ikke spesielt kristne av oss, og vi feirer jul og 17.mai. I påsken reiser vi på hytta hvor vi går på ski og koser oss. I pinsen reiser vi også på hytta.

Hva de ønsker å gjøre når de blir voksne får være deres egne valg. 

Jeg synes 17.mai er mer viktig enn jul jeg da fordi det er Grunnlovsdagen til Norge. 

• Liker 2
Gjest Timaras
Skrevet

Sist jeg feiret 17.Mai var på 70 tallet.

Sist jeg feiret jul, var på begynnelsen av 2000 tallet.

Kan ikke si jeg savner noe av disse tradisjonene.

Påsken går meg hus forbi. Jeg registrere at det er mange røde dager, ellers gjør jeg som ellers i året.

Pinsen, er vel en etterlengtet fridag for mange på 2 pinsedag. Hvor meg betyr pinsen ingenting.

Så tradisjoner, betyr ingenting for meg.  De som vil, må bare bruke dem som de vil, så lenge ingen plager meg med dem.:)

Gjest Timaras
Skrevet
3 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev:

Ja, det var det. :)

Jeg tror poenget jeg prøver å få frem er at ritualer oppleves som trygghetsskapende for barn. Det synes jeg er viktig. Ritualene trenger ikke å dreie seg om besøk i kirken o.l. Det har jeg selv aldri opplevd hjemme, så for meg ville en slik tvang vært helt feil.

Flott dere lager dere egne ritualer :)

Skrevet

Sist jeg feiret 17.Mai var på 70 tallet.

Sist jeg feiret jul, var på begynnelsen av 2000 tallet.

Kan ikke si jeg savner noe av disse tradisjonene.

Påsken går meg hus forbi. Jeg registrere at det er mange røde dager, ellers gjør jeg som ellers i året.

Pinsen, er vel en etterlengtet fridag for mange på 2 pinsedag. Hvor meg betyr pinsen ingenting.

Så tradisjoner, betyr ingenting for meg.  De som vil, må bare bruke dem som de vil, så lenge ingen plager meg med dem.:)

Respekterer du de som ønsker å feire høytidene? 

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn, og jeg synes det er viktig å la dem få et positiv holdning til høytidene våre, og jeg lærer dem til å respektere Grunnlovsdagen vår. Vi er ikke spesielt kristne av oss, og vi feirer jul og 17.mai. I påsken reiser vi på hytta hvor vi går på ski og koser oss. I pinsen reiser vi også på hytta.

Hva de ønsker å gjøre når de blir voksne får være deres egne valg. 

Jeg synes 17.mai er mer viktig enn jul jeg da fordi det er Grunnlovsdagen til Norge. 

Bra dere lærer barna grunnleggende verdier som barn.

Gjest Timaras
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Respekterer du de som ønsker å feire høytidene? 

Ja, alle må få gjøre som de vil.  Uansett hvor de er fra.

Skrevet
31 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Ble diskutert litt om tradisjoner i dag på et sted jeg var.

Noen  feirer ikke jul/nyttår/17.Mai / Påske / Pinse.

For min del er det helt ok med valgene man har om man følger tradisjoner eller ei.

Hørte de sa at nå må man ha med melding til skolen, om barnet ønsker å gå i kirken. Endelig sier nå jeg. Husker vi som barn ble presset til å være med på alt man ikke ønsket , når man gikk på skolen i min tid.

Er glad for å se at det nå har kommet litt oppmykning i regelverket.

Man må få velge hva man selv vil. Uten at det skal settes ord på de som går egne veger. Fikk bekreftet i dag, at det var mange som ikke feiret tradisjonene, selv om jeg personlig er i slekt med  nordmenn som utvandret fra USA, for noen 100 år siden. så ja jeg er vel Norsk/amerikansk i genene.

Hva mener du om det tradisjon ?

Jeg elsker tradisjoner.:)

Ps,velkommen tilbake.

Anonymkode: d5f90...954

• Liker 1
Skrevet

Bra dere lærer barna grunnleggende verdier som barn.

Det er viktig. Når det gjelder verdier om julen er det først og fremst at julen handler ikke om gaver, men å bry seg om andre. Å bry seg om andre skal vi gjøre hele året.

Vi er nokså strenge når det gjelder pengebruk i julen, for det er bedre å gi enn å få, og vi prøver alt vi kan å lage en minimalistisk jul med få julegaver enn med mange julegaver som ikke blir brukt. Vi koser oss i adventstiden, baker og lager hjemmelagete julepynt og julegaver.

Som foreldre flest har vi pakkekalender. Da har jeg strikket og heklet ting som barna får i pakkekalenderen. Det er alt fra votter, luer, skjerf, kanksje noen hjemmelagete julepynt som de kan pynte opp med på rommene sine. Barna elsker pakkekalenderen sin, og de viser stolt frem hva de har fått, men mange andre barn får dyre leker og gaver i sine pakkekalendre. Det blir opp til foreldrene deres selvsagt. 

Jeg vil ikke at barna våre skal forbinde adent og jul med stress, for jeg husker mamma og pappa hvordan de stresset før jul med rundvask av hele huset. Allerede 1.desember var huset tømt for tepper og bøker i reolene, og rundvasken begynte. Vi tar rundvasken av huset på våren. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...