Gå til innhold

Ubekreftet endometriose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var på kvinneklinikken for litt over en måned siden pga diverse smerter. De tok en ultralyd og såg at hormonspiral min ikke satt skikkelig på plass og denne ble da fjernet. Da hadde den vært der totalt 14 måneder. 

I og med at det i løpet av en syklus ikke var noen endring i smertene, heller en økning og i tillegg også under samleie (noe jeg ved forrige legekonsultasjon ikke hadde hatt på over 1 år) fikk en en ny time. Denne legen satt da endometriose som diagnose og ville at jeg skulle sette inn samme merke spiral når neste syklus starta.

Men det ble ikke satt opp noe henvising for å få en bekreftet diagnose. At det gjør vondt både med urinering samt avføring hadde ikke noe å si.

Jeg bor i nord, så vet ikke om rutinene her er noe anderledes enn andre steder i landet? Bor i en by med sykehus...

Har i grunn lite lyst til å sette inn samme spiral på nytt igjen. Jeg er ferdig med barn, er 35 år uten partner (alenemor). I dag er det ille!! Klarer så vidt å gå for å tisse, og avføring. Herreman! Nei, helst ikke!! Dumpa sexpartneren jeg hadde pga for store smerter under sex. Også jeg som er så glad i sex :((

Er provera noe å prøve? Bør jeg presser på hos fastlegen for å få en bekreftet diagnose?

Jeg har også en annen diagnose som fører med seg kroniske smerter det ikke går an å gjøre noe med. Synes det er nok smerter nå!

Anonymkode: 92212...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er rart at legen sier du har endometriose sånn uten videre. Den kan bare stilles ved at man går inn ved lapraskopi og ser. Er og rart at legen evnt ikke sender deg først til CT av magen for og utelukke andre ting. Du kan jo prøve om evnt legen henviser deg til lapraskopi eller en gynekolog. Jeg har selv endo og det fant de kun ut via en operasjon jeg måtte gjennom. Legen så ingenting på ultralyd men mistenkte endo. Det er over 20 år siden jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: 376b0...6cf

• Liker 1
Skrevet

Du kan spørre gratis på endometriose.no. Der har de Dr. Langebrekke som er landets ledende spesialist/kirurg på sykdommen om råd i din situasjon. 

Bekreftet diagnose får du bare ved kikkehullsoperasjon, men har du mye sykdom så kan de se det både på MR og ultralyd hvis man har endometriosecyster av en viss størrelse. Hvor utredet man blir kommer an på hvor sterkt plaget man er. Det betyr at pasientene selv må presse på. 

Anonymkode: 5452d...522

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er rart at legen sier du har endometriose sånn uten videre. Den kan bare stilles ved at man går inn ved lapraskopi og ser. Er og rart at legen evnt ikke sender deg først til CT av magen for og utelukke andre ting. Du kan jo prøve om evnt legen henviser deg til lapraskopi eller en gynekolog. Jeg har selv endo og det fant de kun ut via en operasjon jeg måtte gjennom. Legen så ingenting på ultralyd men mistenkte endo. Det er over 20 år siden jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: 376b0...6cf

Det er ikke legen, det er gynekologen som sier det. Det ble utført ultralyd og de fant ikke noen (andre) grunner til smertene. En annen gynekolog ble også konsultert.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre gratis på endometriose.no. Der har de Dr. Langebrekke som er landets ledende spesialist/kirurg på sykdommen om råd i din situasjon. 

Bekreftet diagnose får du bare ved kikkehullsoperasjon, men har du mye sykdom så kan de se det både på MR og ultralyd hvis man har endometriosecyster av en viss størrelse. Hvor utredet man blir kommer an på hvor sterkt plaget man er. Det betyr at pasientene selv må presse på. 

Takk, skal spørre der så snart jeg får meldt meg inn.

Plages nok til at å gå på do er noe jeg gruer meg til, samt jeg lever i sølibat.... Må vel ta kontakt med fastlegen for videre henvisning.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det ble ikke satt opp noe henvising for å få en bekreftet diagnose. At det gjør vondt både med urinering samt avføring hadde ikke noe å si.

Det er jo merkelig da, siden de må inn å se først før de bekrefter det. Men det kan jo hende du hadde synlige cyster. Mener de at det ikke har noe med endometriose å gjøre, at du har smerter ved urinering og avføring? I så fall tar de helt feil... Endometriose kan også være på urinblære og tarmer, noe som kan føre til smerter ved urinering og avføring. Jeg har nemlig akkurat samme symptomer og skal ta laparoskopi snart for å sjekke. Det var det første gynekologen min sa jeg burde gjøre. 

Jeg synes du bør presse på for å få sjekke dette ordentlig! Håper du finner ut av det! :) 

Skrevet
1 time siden, honnipuff skrev:

Det er jo merkelig da, siden de må inn å se først før de bekrefter det. Men det kan jo hende du hadde synlige cyster. Mener de at det ikke har noe med endometriose å gjøre, at du har smerter ved urinering og avføring? I så fall tar de helt feil... Endometriose kan også være på urinblære og tarmer, noe som kan føre til smerter ved urinering og avføring. Jeg har nemlig akkurat samme symptomer og skal ta laparoskopi snart for å sjekke. Det var det første gynekologen min sa jeg burde gjøre. 

Jeg synes du bør presse på for å få sjekke dette ordentlig! Håper du finner ut av det! :) 

Ikke noe ble oberservert på ultralyden, det sa hun spesifikk. Ingen cyster heller.

Det står i epikrisen:

Normale forhold vulva, vagina og portio. Tar bakteriologisk prøve. Ved bimanuell palpasjon kjennes en liten retroflektert uterus, ingen ruggeømhet. Det kjennes ingen oppfylninger over adnex, noe ømhet ved palpasjon til sidene og det er mest smerter mot høyre.
Ved transvaginal ultralyd sees en retroflektert uterus med endometrieslimhinne som måler 6 mm. Ingen væske i fossa Douglasi. Begge ovarier har normal størrelse og utseende. Venstre ovar måler 2,3 x 1,6 cm og høyre ovar måler 2,1 x 2,3 cm.

Pasienten er konferert med Dr. Xxxxx. Mulig endometriose. Pasienten anbefales bruk av hormonspiral og får resept på dette. Det avtales at pasienten tar kontakt når hun får menstruasjon slik at hun kan settes opp til en time for innsetting av spiral i løpet av dag 5-7 i menstruasjonssyklus. Dersom pasienten til tross for bruk av spiral skulle oppleve vedvarende smerter i nedre del av magen eller smertene skulle forverre seg, må fastlege gjerne henvise henne på ny.

Skal ringe fastlegen i morgen!

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe ble oberservert på ultralyden, det sa hun spesifikk. Ingen cyster heller.

Det står i epikrisen:

Normale forhold vulva, vagina og portio. Tar bakteriologisk prøve. Ved bimanuell palpasjon kjennes en liten retroflektert uterus, ingen ruggeømhet. Det kjennes ingen oppfylninger over adnex, noe ømhet ved palpasjon til sidene og det er mest smerter mot høyre.
Ved transvaginal ultralyd sees en retroflektert uterus med endometrieslimhinne som måler 6 mm. Ingen væske i fossa Douglasi. Begge ovarier har normal størrelse og utseende. Venstre ovar måler 2,3 x 1,6 cm og høyre ovar måler 2,1 x 2,3 cm.

Pasienten er konferert med Dr. Xxxxx. Mulig endometriose. Pasienten anbefales bruk av hormonspiral og får resept på dette. Det avtales at pasienten tar kontakt når hun får menstruasjon slik at hun kan settes opp til en time for innsetting av spiral i løpet av dag 5-7 i menstruasjonssyklus. Dersom pasienten til tross for bruk av spiral skulle oppleve vedvarende smerter i nedre del av magen eller smertene skulle forverre seg, må fastlege gjerne henvise henne på ny.

Skal ringe fastlegen i morgen!

Ok! Samme her, hadde heller ingenting synlig på ultralyden.

Jeg fikk beskjed om å fortsette med Yasminelle og hvis smertene går over skal jeg ringe inn for å avlyse operasjonen. Men jeg vil ikke leve på p-piller for å slippe smerter; jeg vil heller få vite det nå og fikse det. De funket ikke uansett da.

Så bra! Jeg ville gjort det samme. :) 

Skrevet
3 minutter siden, honnipuff skrev:

Ok! Samme her, hadde heller ingenting synlig på ultralyden.

Jeg fikk beskjed om å fortsette med Yasminelle og hvis smertene går over skal jeg ringe inn for å avlyse operasjonen. Men jeg vil ikke leve på p-piller for å slippe smerter; jeg vil heller få vite det nå og fikse det. De funket ikke uansett da.

Så bra! Jeg ville gjort det samme. :) 

Dessverre er det ikke så at det nødvendigvis fikses med operasjon. Det er en kronisk sykdom, hvis du har mye sykdom så opererer de ikke bort alt. Jeg har vært operert for Endometriose, jeg har enda mye sykdom igjen og er tvunget til å gå på p-piller. Jeg har også lest historiene til haugevis av andre Endometriosepasienter. Noen opplever bedring av symptomene, for så å få de tilbake igjen 6 måneder senere. Det er svært mange som får smertene tilbake, fordi det er så vanskelig å fjerne et hvert spor av sykdommen og så fortsetter det å vokse. Hvis man tror man kan fikse dette med en operasjon, så blir man ofte skuffet. Vet om pasienter som har hatt opp til 16 operasjoner og fortsatt har Endometriose. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det ikke så at det nødvendigvis fikses med operasjon. Det er en kronisk sykdom, hvis du har mye sykdom så opererer de ikke bort alt. Jeg har vært operert for Endometriose, jeg har enda mye sykdom igjen og er tvunget til å gå på p-piller. Jeg har også lest historiene til haugevis av andre Endometriosepasienter. Noen opplever bedring av symptomene, for så å få de tilbake igjen 6 måneder senere. Det er svært mange som får smertene tilbake, fordi det er så vanskelig å fjerne et hvert spor av sykdommen og så fortsetter det å vokse. Hvis man tror man kan fikse dette med en operasjon, så blir man ofte skuffet. Vet om pasienter som har hatt opp til 16 operasjoner og fortsatt har Endometriose. 

Jepp, det er sant. Det kommer ofte tilbake. Min mor måtte fjerne livmoren og ene (eller begge, husker ikke) eggstokken for å bli helt kvitt det... Men om jeg har noe så ønsker jeg at det blir tatt nå, så får jeg heller finne p-piller/annen prevensjon som fungerer for å gardere meg. Hehe... :)

Endometriose skal ikke være lett altså!

Skrevet
5 minutter siden, honnipuff skrev:

Jepp, det er sant. Det kommer ofte tilbake. Min mor måtte fjerne livmoren og ene (eller begge, husker ikke) eggstokken for å bli helt kvitt det... Men om jeg har noe så ønsker jeg at det blir tatt nå, så får jeg heller finne p-piller/annen prevensjon som fungerer for å gardere meg. Hehe... :)

Endometriose skal ikke være lett altså!

Kjenner ei som fikk operert bort livmoren og eggstokkene i ung alder pga. Endometriose. Hun hadde fortsatt sykdommen etterpå, da spredde den seg på andre organer. Dessverre er det en muffens sykdom og fjerning av livmor og eggstokker hjelper ikke alle. Når sykdommen har spredt seg til eggstokkene, har den som oftest også spredt seg til bukveggen.  

Overgangsalderen hjelper jo på symptomene, men det er for skadelig for de unge. Hvis de tar det tidlig og du har lite sykdom, så kan du i alle fall kanskje slippe for mye spredning, hvis man holder god oversikt over den. Håper du finner en type p-piller som fungerer for deg. Er jo mye utprøving på det, før man slår seg til ro med en type. 

Skrevet
3 timer siden, honnipuff skrev:

Ikke alle sykehus og heller ikke alle leger tar menssmerter på alvor. Synlige cyster kan være så mangt. Endometriose vises vanligvis ikke på ultralyd, derfor brukes MR etter endometrioseprotokoll noe som innebærer at det skal brukes spesiell MR maskin og den skal stilles inn i spesielle vinkler. 

Endometriose kan ligge i teorien overalt i kroppen, både i bukhulen, bihuler og i hjernen. (Sisnevnte er skjeldent. 

Anbefaler ts å be om henvisning til et større sykehus. Ullevål har spesialkompetanse på endometriose. Det er fritt sykehusvalg, og reisen skal dekkes, med unntak av egenandel, av Helfo. 

Å stille diagnosen slik ts beskriver er uvanlig. Det er dok ikke nødvendig å gjøre lapp for å få diagnose, dersom symptomene er klare og man vet at der er begrenset med endometriose hos en kvinne som er ferdig med barneønske. Da er beste behandling å fjerne menstruasjonen med hormoner. 

Anonymkode: addd5...c05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...