AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Føler jeg er i en periode i livet nå der vonde tanker bare gjør livet mitt til et helvete. Orker ikke legge ut om det her nå. Men jeg har skrevet et brev hvor jeg forklarer noe av hvordan jeg har det, som jeg har litt lyst til å gi til fastlegen. For jeg føler jeg rett og slett ikke orker mer av livet. I brevet har jeg bl.a skrevet at jeg får tanker om å avslutte det hele i blant. Som jeg gjør, men også presisert at det aldri kommer til å skje. Det er bare en tanke som dukker opp i blant, sammen med mange andre tanker jeg ikke vil ha som ødelegger meg. Og det skremmer meg. Jeg ønsker jo å få hjelp med dette, men er redd for hva som kommer til å skje hvis jeg lar legen få vite om spesielt denne ene tanken. Jeg fungerer jo på jobb og i hverdagen, dog blir jeg jo fort sliten. Så det er ikke sånn at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Blir "bare" søvnløse netter og kjipe ettermiddager når jeg er alene. Vanskelig å forklare... Har jo ikke lyst til å bli innlagt eller at legen skal ordne i stand noe akutt. Var med ei venninne til legevakta en gang som hadde kuttet seg og bare satt og gråt om at hun ville dø, og hun ble tvangsinnlagt på psykiatrisk. Jeg tenker helst at jeg bare vil ha noen timer til psykolog eller noe. Noen som har erfaring med dette? Burde jeg droppe å nevne den tanken i første omgang? Det er jo som sagt ikke sånn at jeg har tenkt å gjøre det, jeg klarer bare ikke å kontrollere om den tanken skal dukke opp eller ikke. Om du har noe erfaring med dette, hva gjorde fastlegen videre? Jeg jobber jo og, og evt psykolog-timer vil jo føre til at jeg må ha fri fra jobb da? For man får vel ikke timer på ettermiddagen? Ikke har jeg lappen heller, så det vil jo medføre ekstra reisetid. Og jeg ønsker ikke å belaste jobben mer, de sliter nok med sykefravær som det er. Anonymkode: 5a59b...e70
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Du bør i alle fall ikke sende et sånt brev i posten i tilfelle det havner i feil hender. Men du kan jo levere det på legekontoret. Fastlegen din kommer helt sikkert bare til å bestille time til deg hos han/hun, så du trenger ikke være redd for å bli tvangsinnlagt. Det skal MYE til å tvangsinnlegge en pasient. Anonymkode: 5dcb7...2cb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg vil også legge til at jeg har sett mange pasienter som faktisk har prøvd å ta sitt eget liv ikke blitt tvangsinnlagt på psykiatri etter de er blitt behandlet for overdose ved medisinsk sengepost f.eks, så en person som ikke engang ønsker å ta sitt eget liv sånn som deg blir nok ikke tvangsinnlagt. Anonymkode: 5dcb7...2cb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg skrev ikke brev, men snakket med fastlegen min direkte og forklarte at jeg slet med mørke tanker. Det som skjedde da var at jeg ble henvist til DPS og fikk snakke med en psykolog der, om du ikke ønsker å bli innlagt kan det være greit å presisere dette i brevet og forklare at du trenger hjelp. Du skriver at du har hatt mørke tanker, men ikke tenker å gjøre det. Det skumle med slike tanker er at det plutselig kan tippe over slik at du kan ende med å gjøre det om du faller langt nok ned, derfor høres det bra ut at du vil ta tak i det og oppsøke hjelp. Du bør nok gå på legekontoret og levere brevet personlig for å sikre at det ikke ender hos noen andre, fastlegen din vil nok da kontakte deg og hjelpe deg videre. Lykke til, håper du blir bedre snart Anonymkode: 8b966...596
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Nei tenker selvfølgelig å ha med brevet i hånda til neste legetime. Ikke i posten. Ja, sant, jeg vil jo ikke avslutte livet i det hele tatt. Er bare skummelt at tanken dukker opp. TS Anonymkode: 5a59b...e70
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Syns absolutt du kan skrive brev, men ville levert det før legetimen så legen har tid til å lese før du kommer. Anonymkode: 81b2d...77e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Når jeg er til legen, har jeg alltid med et skriv hvor jeg forsøker så kortfattet som mulig forklarer situasjonen. Om det er noe legen bør få tid til å lese, leverer jeg personlig en lukket konvolutt i resepsjonen. Jeg har ingen garanti for at de medisinske sekretærene leser det,men det er i hvert fall direkte adressert til legen. Anonymkode: 40089...fa8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg er til legen, har jeg alltid med et skriv hvor jeg forsøker så kortfattet som mulig forklarer situasjonen. Om det er noe legen bør få tid til å lese, leverer jeg personlig en lukket konvolutt i resepsjonen. Jeg har ingen garanti for at de medisinske sekretærene leser det,men det er i hvert fall direkte adressert til legen. Anonymkode: 40089...fa8 Om du har limt åpningen fast så ser jo legen om sekretærene har åpnet det. Tror ikke det hadde vært populært for å si det mildt Anonymkode: f0f5b...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg legger merke til at mange her anser Posten som utrygt å sende sensitiv info. For 20 år siden anså man jo sånt som ganske trygt. Jeg må bare si meg enig. Servicen og kvaliteten har sunket betraktelig, men prisen har ateget. Ellers synes jeg det er lurt å sende legen brev, om man sliter med å få forklart alt muntlig. Har gjort det selv flere ganger. Anonymkode: d778d...75e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du har limt åpningen fast så ser jo legen om sekretærene har åpnet det. Tror ikke det hadde vært populært for å si det mildt Anonymkode: f0f5b...bc1 Tror helt ærlig legen hadde gitt blaffen i det. Tviler på helsesekretæren hadde giddet å åpne et personlig levert brev fra pas,men ellers åpner jo helsesekretærene all annen post som kommer til legen. Og det scannes inn i jorunalen så hvem som helst med tilgang kan lese det. Så den tiraden av kjeft du ser for deg eksisterer nok bare i din fantasi. Anonymkode: 81b2d...77e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå