AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Fikk diagnosen ADHD når jeg var 5 år. Gikk på Ritalin og conserta til jeg var 12/13. Sluttet da jeg følte meg sint og at jeg kokte innvendig. Jeg merket ingen bedring, den eneste som sier hun merket endring var mamma. I dag er jeg voksen og har opp gjennom årene "pådratt" meg den ene psykiske diagnosen etter den andre. Føler meg helt "gal". Derfor vurderer jeg å prøve ADHD medisinene igjen. Kanskje det kan gjøre noe med det grunnleggende i hjernen min. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å medisineres? Har ikke brukt medisiner på over 10 år, og vet det har kommet noen nye typer. Har akkurat byttet fastlege og har hatt mange fastleger etter jeg ble diagnostisert. Kan legen søke opp at jeg har ADHD? Regner ikke med at jeg bare kan møte opp hos legen og si "jeg har ADHD, kan du skrive resept?" Noen som vet hva jeg skal gjøre? Har jo journaler fra bup der diagnosene mine står. Kan en fastlege si at jeg må utredes på nytt for eksempel? Anonymkode: e4e1d...3b2
Kvalitet Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Hvilke andre psykiatriske diagnoser har du "pådratt" deg? Legen din kan ikke kreve at du utredes på ny. Du kan oppsøke din nåværende fastlege og be om resept for å prøve ut ADHD medisin på ny. Utredninger ol som ble gjort intidligere utredninger står beskrevet i journalen din, eller er lagret der du ble utredet. Du kan imidlertid selv be om ny vurdering av ADHD diagnosen. Det er sånn at ADHD symptomer er sammenfallende med symptomer både på andre psykiatriske eller somatiske diagnoser ( eks PTSD, bipolar, andre typer stress, ulike allergier osv Symptomene må sees i en sammenheng med resten av helsetilstanden din. Det kan av ulike årsaker være omstendigheter av betydning som ikke ble tatt i betraktning den gang du fikk diagnosen. Dette kan være viktig å avklare fordi det kan genere andre typer medisin eller annen type behandling enn den du allerede har prøvd ut. interessant og viktig observasjon er at du beskriver deg som sint og at du "kokte" innvendig fa du var yngre og brukte medisin. Det kan bety at du slet med noe som du ikke fikk hjelp for. Ønsker deg lykke til. Det er slett ingen skam å ta medisiner for de problemene man har, men medisinen må være tilpasset, og bivirkninger bør ikke overvekte reduksjon av symptome (t) ene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå