søndagsengel? Skrevet 22. november 2004 #1 Skrevet 22. november 2004 Jeg vet at temaet har vært oppe 1000 ganger, men det er jo så vanskelig!! Utfra det jeg har lest hittil, har jeg kommet fram til at vi skal beregne dette pr. person: 1 glass musserende vin (velkomstskål), 1 glass hvitvin til forretten, 2 glass rødvin til hovedretten, 1 glass vin til desserten, 2 glass bayleys eller konjakk til kaffen, 1 glass musserende til skål ved bryllupskaka, tre drinker til kvelden. Øl og alkoholfritt kommer i tillegg. Er dette for mye/lite? 11 enheter er vel ganske mye?? Hvor mye har dere beregnet til hver "del" av kvelden?
Gjest maki.. Skrevet 22. november 2004 #3 Skrevet 22. november 2004 1 glass hvitvin til forreten 4 glass rødvin til hovedretten, 2 glass per servering 1 bong til hver
Delfia Skrevet 22. november 2004 #4 Skrevet 22. november 2004 1 glass hvitvin til forrett 3 glass rødvin til hovedrett 1 cognac ev. bayleis til dessertog kaffe Vi regner ca 3 til 5 drinker ev. øl og vin til hver på festen etterpå. Tror ikke det blir for lite og heller ikke for mye. Vi skal også ha Asti Spimante som velkomstdrink med Mosell som alkoholfritt alternativ. Svigerfar er polbestyrer og sier de regner en flaske brennevin på 3 mann...men er ikke det litt mye? Jeg drikker ikke "drinker" så ikke vet jeg. Det går vel kanskje en halv flaske rødvin pr. person..det skulle bli ca 3 glass tenker jeg. 3 flasker øl pr. person også. Hos oss er det sånn at man har sin favoritt så vi vet liksom hvem som drikker hva, og det blir sjelden blandet. Drikker de øl så fortsetter de på den samme sorten osv.. Du får også levert tilbake uåpnede flasker på polet slik at du kan få pengene tilbake dersom du har handlet litt for mye.
søndagsengel? Skrevet 22. november 2004 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2004 Du får også levert tilbake uåpnede flasker på polet slik at du kan få pengene tilbake dersom du har handlet litt for mye. vet du om det er sånn i Sverige også :oops: ??
Delfia Skrevet 22. november 2004 #6 Skrevet 22. november 2004 Nei det vet jeg desverre ikke. Kanskje du kan ringe å sjekke? Systembolaget Kiruna Sverige har vel +46 forran tror jeg. Telefonnummeret er slettet i henhold til reglene. Misty - moderator
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #7 Skrevet 22. november 2004 I vårt bryllup, gikk det en del drikkevarer. 70 gjester. Her er en liten oversikt: Mousserende vin, Velkomst: 6 Magnumflasker. Alle gikk med. Hvitvin, forrett: Her kjøpte vi inn 2 kasser (24 stk). Var litt under 1 kasse igjen. Rødvin: Her kjøpte vi 45 flasker. Alle ble drukket opp til maten. Baren, fri bar. Følgende ble drukket opp: Øl: 2 kasser Rusbrus: 40 stk. 3 helflasker Rom 4 helflasker Gin 4 helflasker Vodka 2 flasker konjakk 2 flasker baileys + en haug med forskjellig blandevann. Hadde eget drinkkart satt opp på forhånd, med navn som forbindes med oss: Mexico Mojito (Rom, mynte, sukker, lime, soda) Frukt Mojito (som over, men med bær i tillegg) Pølsenes skål Cosmopolitian (Vodka, Cointreau, lime, cranberry) Svigerfars drøm Gin Fizz (Gin, sitron, sodavann, sukker) Svigemors drøm Woowoo (Vodka, peach tree, cranberry) 10 til Bjerke (Rom, Cola, lime) Hotell Cæsar Caipeirinha (Rom, sukker, lime) Larsen’s spesial (Vodka, sprite, russian) Lullu’s edle dråper (Vodka, battery) Nr. 58 Fjellbekk (Vodka, Aquevitt, lime, sprite) October Love Moscow mule (Vodka, lime, ingefærøl) Easy (I-C, Martini on the rocks) Spurs Dynamite (Vodka, juice) Hoppa (Mærra; Campari, Russian) Vill, Villa, Villere (Vodka, Russian) Focus (Gin, Tonic) VIF (Vodka, Schweppes vanlig eller lemon) Øl Rødvin Hvitvin Rusbrus (Bacardi Breezer) (Sorry :oops: Dette tok litt plass, men er jo et godt tips til andre. Ble godt mottatt av gjestene).
Delfia Skrevet 22. november 2004 #8 Skrevet 22. november 2004 Det var jo morsomt. Da kan vi bare ta en helt vanlig drink også bare gi den vårt eget navn. Den likte jeg. :-) *notere i bryllupsplanleggeren*
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #9 Skrevet 22. november 2004 Hei,hei! Hvor mye vin som går til maten, bestemmer du jo selv. Sier du til servitørene at de skal sjenke to ganger, så gjør de det, sier du at de skal "holde glassene fulle", gjør de det. Jeg jobber i restaurant, og det som er veldig vanlig, er ett glass hvitvin, to glass rødvin og ett glass dessertvin. Skal du ha to ganger servering av hovedretten, ville jeg kanskje ha vurdert tre glass rødvin. Husk alkoholfrie alternativ. Hvitvinsglassene er jo noe mindre enn rødvinsglassene (hos oss: 23 cl og 30 cl glass), så av en flaske hvitvin, får du 6 glass, av en rødvin, får du fem glass. Dessertvin vet jeg ikke, dessertvin kommer jo i mange ulike flaskestørrelser. Du skal servere ca 6 cl dessertvin pr glass. 1 avec er mer enn nok per person. Jeg ville ha valgt en type cognac, og halvparten så mye baileys. Av en flaske musserende får du seks glass. Ett glass aperitiff mener jeg er nok, noe mer er ikke vanlig. Dette er selvsagt "restaurantglass". I følge boka skal et vinglass fylles to tredjedels fullt (for at aromaen skal holde seg best og vinen få passelig lufting i glasset...) Er det et privat arrangement, velger du jo dette selv. Hvor stor bar du trenger, er jo også en smaksak og et personlig valg. Av blandevann trenger du mest cola og sprite, litt appelsinjuice kanskje, Roses Lime, tonic water. Kanskje noen flasker bitter lemon og club soda, men min erfaring er at dette går det minimalt av. Evt battery og russian. Håper du finner ut av det!
søndagsengel? Skrevet 22. november 2004 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2004 Takk for svar! Jeg var jo ikke helt på jordet, gjest ??
Gjest Melk Skrevet 22. november 2004 #11 Skrevet 22. november 2004 Våre gjester drakk i gjennomsnitt 2 drinker hver, etter champagne, hvitvin, 2-3 glass rødvin og cognac.
prinsipessa Skrevet 24. november 2004 #12 Skrevet 24. november 2004 vet du om det er sånn i Sverige også :oops: ?? Ja, det gjelder Sverige også. Jeg kjøper alt i Sverige, så lenge det ikke er åpnet så kan du retunere det. Jeg har dessuten impotert en type rødvin som jeg skal ha til mitt bryllup, og den koster 130 her hjemme og den får jeg for 85 i Sverige. Så det er ganske stor forskjell. Det samme med hvitvinen også.
Gjest Soon Mrs S Skrevet 24. november 2004 #13 Skrevet 24. november 2004 Ny i forumet... Vil bare takke for at noen kunne si sånn ca. hvor mye drike det egentlig går. Har vært veldig bekymret for akkurat dette, på den ene siden så koster det utrolig mye og på en annen side så er jeg utrolig redd for at det skal gå tomt for vin under middagen.... Men gleder meg... det er bare 9 måneder igjen!!! :-)
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #14 Skrevet 24. november 2004 Jeg vet at temaet har vært oppe 1000 ganger, men det er jo så vanskelig!! Utfra det jeg har lest hittil, har jeg kommet fram til at vi skal beregne dette pr. person: 1 glass musserende vin (velkomstskål), 1 glass hvitvin til forretten, 2 glass rødvin til hovedretten, 1 glass vin til desserten, 2 glass bayleys eller konjakk til kaffen, 1 glass musserende til skål ved bryllupskaka, tre drinker til kvelden. Øl og alkoholfritt kommer i tillegg. Er dette for mye/lite? 11 enheter er vel ganske mye?? Hvor mye har dere beregnet til hver "del" av kvelden? Vårt selskapslokale har beregnet nesten det samme som du har nevnt over her bortsett fra at det er kun èn baileys eller cognac til kaffen og ikke musserende til skål ved brullupskaken. Dette regnestykket tror jeg stemmer rimelig bra som et gjennomsnitt, det hadde vel skjedd 1 gang at de hadde gått i underskudd Det ble nevnt her at om hovedretten ble servert 2 ganger bør man kanskje tenke på en ekstra sjenk med vin. Hørest veldig fornuftig ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå