Gå til innhold

Tvunget til innleggelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg vite at jeg har fått plass på en psykiatrisk avdeling fra og med torsdag! Jeg godtok at behandleren min kunne søke om en innleggelse forrige uke, men jeg trodde ikke at jeg skulle få plass så fort, og godtok det egentlig bare fordi jeg ikke orket noen diskusjon der og da.

Jeg sa som sant er at jeg er usikker på om jeg ønsker innleggelse, og at jeg blir ekstremt stresset siden det er på så kort varsel.

Avdelingen er åpen, så det er greit nok.

Da jeg sa at jeg var usikker på om jeg ville ta imot tilbudet fikk jeg beskjed om at hvis ikke jeg legger meg inn frivillig så blir tvangsinnleggelse på lukket psykiatrisk avdeling muligens aktuelt. Behandleren sa at det var i grenseland om jeg i hele tatt kunne være på en åpen avdeling, men at det ble vurdert slik at jeg kunne det.

Så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke møter opp på torsdag og hvis jeg ikke svarer på telefonen så kommer legevakta til å bli kontaktet.

Så jeg sa jo at jeg skulle møte opp.

Men kan dette egentlig kalles frivillig innleggelse? Jeg har jo ikke egentlig noe reellt valg; jeg har fått beskjed om at det mest sannsynlig blir tvang om jeg ikke går med på dette frivillig, og da blir jeg jo sent til en lukket avdeling med mye dårligere standard. Jeg synes situasjonen er litt ugrei og føler meg egentlig litt umyndiggjort.

Anonymkode: 04610...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres merkelig ut... Men er du usikker så kontakter du en advokat.

Anonymkode: 3b4ff...500

Skrevet

Legen din har vurdert tilstanden din og kommet fram til at dette er den beste løsningen og da blir du pent nødt til å godta det.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Miss-T skrev:

Legen din har vurdert tilstanden din og kommet fram til at dette er den beste løsningen og da blir du pent nødt til å godta det.

Jo, men det er jo kjipt å bli tatt fra friheten min. Jeg har vært innlagt mange ganger, og innleggelse på lukket avdeling er noe jeg absolutt ikke ønsker, og jeg synes det er kjipt at jeg blir truet med det når jeg sier at jeg ikke ønsker innleggele i åpen avdeling. Så jeg må legge meg inn frivillig, men det er jo absolutt ikke frivillig.

Det er egentlig skummelt hvor mye makt helsepersonell kan ha over ens liv. Jeg har og opplevd å legge meg inn frivillig, for å deretter blitt holdt igjen på nødrett når jeg har forsøkt å skrive meg ut. Det er vanskelig når man som voksen blir tatt fra friheten sin på denne måten. Jada, jeg vet det er ment som å hjelpe meg, at de vil mitt beste, men det er likevel vondt! Jeg har jo ikke gjort noe galt...

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er jo kjipt å bli tatt fra friheten min. Jeg har vært innlagt mange ganger, og innleggelse på lukket avdeling er noe jeg absolutt ikke ønsker, og jeg synes det er kjipt at jeg blir truet med det når jeg sier at jeg ikke ønsker innleggele i åpen avdeling. Så jeg må legge meg inn frivillig, men det er jo absolutt ikke frivillig.

Det er egentlig skummelt hvor mye makt helsepersonell kan ha over ens liv. Jeg har og opplevd å legge meg inn frivillig, for å deretter blitt holdt igjen på nødrett når jeg har forsøkt å skrive meg ut. Det er vanskelig når man som voksen blir tatt fra friheten sin på denne måten. Jada, jeg vet det er ment som å hjelpe meg, at de vil mitt beste, men det er likevel vondt! Jeg har jo ikke gjort noe galt...

I dag er det tirsdag, innleggelsen skal skje på torsdag, bare denne hurtige innleggelsen sier at du ikke er frisk og trenger behandling. Gjør ikke ting vanskeligere for deg selv, dra frivillig og ta i mot behandlingen du tilbyes. Ikke bare legevakta men også polititet vil dukke opp på døra di om du ikke samarbeider. De gjør dette for ditt eget beste, ikke for å være fæl mot deg. Nå ser du gjerne ikke dette, men når du har tatt imot hjelpen du trenger vil du nok se annerledes på saken. 

Anonymkode: 5b6c7...ddb

• Liker 4
Skrevet

Dette kalles frivillig tvang. Hater ordet, men dessverre mye brukt i psykiatrien. Legg deg inn, så kommer du deg ut raskere når du har det bedre. Alt er mer uforutsigbart på tvang. Du kan faktisk være innlagt frivillig og gå på skole/jobb/gå tur. På tvang er du under tilsyn 24/7.

Anonymkode: cc76f...1e6

• Liker 3
Skrevet

Høres typisk ut ut ifra egen erfaring med psykiatrien i Norge. De verste psykopatene er ikke de som er innlagt for å si det sånn.

Anonymkode: 83b94...d6d

• Liker 1
Skrevet

Høres kjent ut. Prøver å skrive seg ut, holdt igjen på nødrett og deretter sendt på akuttpsyk (usgh) fordi plassen man egentlig er ikke har kapasitet til å ha deg på tvang, men bare frivillig....

Anonymkode: b1584...013

Skrevet

Jeg har opplevd det samme og valgte da frivillig innleggelse, noe jeg er veldig glad for. Det ble en kortere innleggelse enn det legen så for seg, og selv om det var både tungt og vanskelig (og jeg egentlig ikke ville) så gjorde innleggelsen at jeg klarte å gjøre endringer. 

Anonymkode: edf42...29e

Skrevet

Jeg synes du skal ta imot innleggelsen, for din egen skyld, for å unngå at det blir mye styr rundt deg som trolig vil føre deg mer stresset enn hva du er i dag. Innleggelse på åpen avd. er trolig bedre og friere. Å snu raskt på flisa nå vil at du unngår tvangsinnleggelse på lukket.

Jeg er enig med en over her; dette er det man i praksis kaller frivillig tvang, men som ikke protokollføres på noen måte. Jeg skulle kroppsvisiteres en gang, dvs. også av med BH og truse, og jeg gjorde motstand. "Hvis du ikke samarbeider, henter vi flere som kan holde deg" :P Dette ble nok heller ikke protokollført, for det var jo "frivillig"...

Anonymkode: 3638d...c43

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta imot hjelp? 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gjerne ta plassen din. Jeg er suicidal, men blir ikke innlagt likevel. 

Anonymkode: 0e900...96e

Skrevet
1 time siden, Berentsens skrev:

Hvorfor vil du ikke ta imot hjelp? 

Det er ikke det at jeg ikke vil. Jeg vil gjerne ha hjelp, jeg er jo åpen og ærlig med behandleren min. Det er bare det at jeg helst ønsker å unngå innleggelse. Men jeg har nå funnet ut at jeg skal møte opp i morgen og jeg skal gjøre det beste ut av det.

Jeg har ennå ikke funnet ut hva jeg skal si til venner og familie. Men jeg finner vel ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til!

Anonymkode: f9560...cb0

• Liker 1
Skrevet
På 18.10.2016 den 21.52, AnonymBruker skrev:

De gjør dette for ditt eget beste, ikke for å være fæl mot deg. Nå ser du gjerne ikke dette, men når du har tatt imot hjelpen du trenger vil du nok se annerledes på saken. 

Anonymkode: 5b6c7...ddb

Du kan si det. Men om folk ønsker drepe seg selv så burde vel det være greit uten innblanding fra andre?

Når det gjelder fare for andres liv så er det selvsagt verre. Om TS er nær ved å skade andre burde hun innlegges

Anonymkode: 64254...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...