AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Hvis man tar seg ett, kanskje to glass vin på kvelden i ukedagene for kos (til maten eller hvis man bare slapper av), vil det si man er alkoholiker da? Da tenker jeg ikke på at man MÅ ha alkohol for å kjenne en følelse i kroppen, men om man bare drikker det for smakens skyld. Jeg er vokst opp med at dette er helt normalt, men at det bare har vært ett eller to glass (ikke noe fylla). Jeg kjenner flere som tar seg litt vin på kveldene i ukedagene helt ned i 25 års alderen. Anonymkode: 92cfc...381
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Kan du gå to uker uten alkohol, altså ikke tenke "pytt, det hadde jeg greid" men faktisk "nå skal jeg gå to uker uten"? Anonymkode: 48c08...143
ulykkeligsomliten Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man tar seg ett, kanskje to glass vin på kvelden i ukedagene for kos (til maten eller hvis man bare slapper av), vil det si man er alkoholiker da? Nei. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Hvis man ikke klarer å stoppe å drikke hvis man først har drukket litt, bruker alkohol som en hjelp eller at drikkingen går utover andre området i livet så har man et problem. Anonymkode: 34c7d...316 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 Dette lover ikke bra, virker som dette er på veg mot narkomani. Anonymkode: 86fab...75c
ulykkeligsomliten Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke klarer å stoppe å drikke hvis man først har drukket litt, bruker alkohol som en hjelp eller at drikkingen går utover andre området i livet så har man et problem. Anonymkode: 34c7d...316 Det er ikke mengden man inntar, men forholdet man har til alkohol som er det avgjørende. Men klart, drikker man en flaske vin hver kveld vil jo dette indikere at man kanskje har et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Var i begravelsen til en 49 åring forrige uke. Døde av bukspyttkjertelbetennelse. Hadde ikke hørt om dette før. Men han var glad i vin men sjelden/aldri full. God vin til mat type. Var i full jobb , aldri syk. Inntill for kort tid siden. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1584:bukspyttkjertelbetennelse-pancreatitt&catid=108:mage-tarm&Itemid=525 Årsaken var langvarig "småinntak" av alkohol . Men tror han muligens har hatt uflaks. Anonymkode: b081b...80e
herremann Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 hvis du fint greier å stoppe på 2 glass, skal du ikke bekymre deg over dette. 1
ulykkeligsomliten Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årsaken var langvarig "småinntak" av alkohol . Men tror han muligens har hatt uflaks. Definitivt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, ulykkeligsomliten skrev: Det er ikke mengden man inntar, men forholdet man har til alkohol som er det avgjørende. Men klart, drikker man en flaske vin hver kveld vil jo dette indikere at man kanskje har et problem. Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis handler om mengden, men hva alkoholen gjør for alkoholikeren. Man kan være alkoholiker (avhengig) selv om man "bare" drikker 3 halvlitere pr dag. Anonymkode: 34c7d...316
ulykkeligsomliten Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis handler om mengden, men hva alkoholen gjør for alkoholikeren. Man kan være alkoholiker (avhengig) selv om man "bare" drikker 3 halvlitere pr dag. Anonymkode: 34c7d...316 Har jeg sagt noe annet?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 3 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev: Har jeg sagt noe annet? Nei, i grunnen ikke. Var litt for rask for tastaturet der. Beklager det! Anonymkode: 34c7d...316 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 Du er ikke alkoholiker, eller på vei til å bli det. Selv er jeg i midten av 30 årene. Har et veldig godt liv, uten de store bekymringer. Jeg synes det er herlig å kunne ta et glass rødvin når kvelden kommer og jeg synker ned i sofaen. Det blir kun med ett glass. Har ikke lyst på mer. Men, jeg kan fint ta et glass hver kveld i 1-2 uker....går i perioder. Om det er det jeg skal dø av, så ja vel. Har hørt kreftleger anbefale ett (1) glass rødvin til kvelden for helsen skyld, så jeg tror vi kan gjøre det med god samvittighet. Anonymkode: fa829...200 1
Penny1 Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 Folk som drikker litt alkohol hvis det har skjedd noe (da tenker jeg ikke som i at de drikker i perioder), men at de tar seg et glass med noe for å roe ned. Regnes det som alkoholiker? Da tenker jeg ikke på at dette er noe som skjer ofte, men en sjelden gang
ulykkeligsomliten Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hørt kreftleger anbefale ett (1) glass rødvin til kvelden for helsen skyld, så jeg tror vi kan gjøre det med god samvittighet. Man kan like gjerne drikke plommejuice om det er helseeffekten man er ute etter. Det er en myte at daglig alkoholbruk er sunt. Men det er ikke så farlig som enkelte skal ha det til heller. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #17 Skrevet 18. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke alkoholiker, eller på vei til å bli det. Selv er jeg i midten av 30 årene. Har et veldig godt liv, uten de store bekymringer. Jeg synes det er herlig å kunne ta et glass rødvin når kvelden kommer og jeg synker ned i sofaen. Det blir kun med ett glass. Har ikke lyst på mer. Men, jeg kan fint ta et glass hver kveld i 1-2 uker....går i perioder. Om det er det jeg skal dø av, så ja vel. Har hørt kreftleger anbefale ett (1) glass rødvin til kvelden for helsen skyld, så jeg tror vi kan gjøre det med god samvittighet. Anonymkode: fa829...200 Det stemmer ikke helt. Alkohol er noe av det mest kreftfremkallende som finnes. Anonymkode: 9c056...43b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå