Gå til innhold

..........


Gjest Naturbarn1

Anbefalte innlegg

Vi får jo alle høre om hvor bra åpenhet er for samfunnet, hvorfor er det da rasistisk å be noen vise ansiktet sitt om de skal bli ansatt? Er det ikke bra at innvandrere blir mer åpne, slik at de lettere kan integreres inn i samfunnet?

Anonymkode: b7307...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naturbarn1
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får jo alle høre om hvor bra åpenhet er for samfunnet, hvorfor er det da rasistisk å be noen vise ansiktet sitt om de skal bli ansatt? Er det ikke bra at innvandrere blir mer åpne, slik at de lettere kan integreres inn i samfunnet?

Anonymkode: b7307...0d3

Godt spørsmål.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
4 timer siden, makkapakka skrev:

Da må jo alle i muslimland være rasister som forlanger at hvis vi flytter dit må vi bruke burka! 

Forlanger det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naturbarn1
22 minutter siden, Jolene skrev:

Ser ikke rasisme i den linken du la ut TS. Hva skulle være rasistisk med det?

Og nekte arbeidere og bruke burka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Naturbarn1 skrev:

Og nekte arbeidere og bruke burka?

Rasisme er å tillegge enkelte folkegrupper iboende negative egenskaper og å mene at personer tilhørende bestemte grupper fra naturens side er dårligere/mindre verdt enn andre kun fordi de tilhører den gruppen de gjør. Vi kan i prinsippet godt utvide begrepet til også å gjelde kulturer, religioner etc. også om du vil, bare for diskusjonens skyld, men dette vil jo selv med en vid definisjon av rasisme være langt unna. Jeg er halvt norsk og halvt ikke-vestlig og har møtt på ektefølte rasister en sjelden gang, men jeg kan ikke skjønne hva som er rasistisk her.

Erna baserer sin holdning på rent praktiske betraktninger. Det er en forutsetning for smidig, tillitsfull og effektiv dialog og samhandling i arbeidslivet at man kan ha et ansikt å forholde seg til på mennesker man er i direkte kontakt med. Erna har aldri sagt at det handler om at folk som bruker niqab er mindre verdt eller dårligere folk enn andre, men at de på jobben får skjøtte sine oppgaver på noenlunde samme måte som andre arbeidstakere må. Det må åpenbart være både lov og greit for arbeidsgivere å velge sine egne ansatte ut fra blant annet et vilkår om at de ikke konsekvent gjemmer ansiktet sitt under utførelsen av jobben. Det er ikke slik at religiøse/politiske/kulturelle/sosiale særtrekk skal gi en slags fribillett til å gjøre noe som er til hinder for at du kan utføre arbeidet ditt på en best mulig måte.

Jeg tror nok ikke jeg støtter noe generelt forbudt mot bruk av niqab på jobb, jeg ser egentlig ikke problemet med at private arbeidsgivere f.eks. kan la folk som jobber på et kontor bruke niqab om de synes det er uproblematisk. Samtidig er det klart det finnes nok av gode, fornuftige og helt stuerene grunner til at arbeidsgivere mener at deres ansatte bør vise hvem de er overfor kunder, kollegaer, klienter eller lignende.

Anonymkode: 2206b...cad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Listhaug sier : "I Norge spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet vårt".  

Kan man ikke forholde seg til det eller ikke kan ta jobber pga at troen kommer i vegen så står man fritt til å forlate landet eller leve for egen regning.

Anonymkode: d1465...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som Listhaug sier : "I Norge spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet vårt".  

Kan man ikke forholde seg til det eller ikke kan ta jobber pga at troen kommer i vegen så står man fritt til å forlate landet eller leve for egen regning.

Anonymkode: d1465...b90

Da er det greit og se ting fra flere sider.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som skal være rasistisk med å ikke ville ansette noen som går med niqab. Erna Solberg ville heller ikke ansatt noen som insisterte på å gå med finlandshette hele tiden heller. Og det er ikke store forskjellen, finlandshetta er bare figurnær. Og jeg liker ikke å se noen gå med niqab, samme om det er en med brune øyenlokk eller lyse. Niqab oppfatter jeg uansett som en fornærmelse mot det åpne og frie samfunnet vi har i Norge.

Anonymkode: 6efc2...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen land, der det er uvanlig at folk er skeptisk til det som er fremmed og ukjent. Folk har jo også for vane å være skeptiske til minoriteter i sitt eget land, selv om denne minoriteten har vært der i mer enn 1000 år og minoriteter er gjerne skeptisk til de som er i majoritet. 

Sånn er det med folk!

Angående niqab, så er det vel kanskje greit for de fleste å se ansiktet på folk og i de fleste yrker har man med folk å gjøre på en eller annen måte. De som synes det er svært viktig å bruke niqab og setter dette høyere enn å moderere seg noe og heller bare bruke hodebekledning, kan heller starte nettbutikk eller noe annet der de ikke trenger å ha så mye kontakt med folk face to face. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Naturbarn1 skrev:

Da er det greit og se ting fra flere sider.😊

Ja, man må se ting fra flere sider, men et sted må man sette en grense. Hadde aldri ansatt noen som dukket opp på et jobbintervju i niqab. Hva slags jobber kan man egentlig fungere i med niqab? 

Anonymkode: d1465...b90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du om saken da TS?

Anonymkode: 3acad...f5a

Det får du svare på. Lage deg egen mening

 Som alle andre her inne gjør.:sukk:

Endret av Naturbarn1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Naturbarn1 skrev:

Det får du svare på. Lage deg egen mening

 Som alle andre her inne gjør.:sukk:

Jeg kan ikke svare på hva du mener :P 

Jeg har allerede skrevet hva jeg mener om saken tidligere i tråden :) 

Anonymkode: 3acad...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare på hva du mener :P 

Jeg har allerede skrevet hva jeg mener om saken tidligere i tråden :) 

Anonymkode: 3acad...f5a

Ikke? Alle andre gjør jo det.  

Derfor gidder ikke jeg ha egen mening.  Sitter bare på gjerdet og gapskratter over hva folk mener jeg skal mene.😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...