AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Har skolen din dette? Hva syns dere om det? Funker det? har lest litt forskjellig. Jeg var positiv i starten, og tenkte det kanskje kunne hjelpe jenta mi - selv om jeg også tenkte mitt... for hvordan jeg selv var den gangen. Det skulle nok litt til før jeg hadde satt meg på en slik benk, til spott og spe.... Og i dag begynte jenta mi å gråte, grudde seg til skolen i morgen. Hun har jo en del venner, men på skolen har hun en tendens til å falle utenfor. Jeg tror ikke hun liker å leke i grupper, hun syns det er mye bråk og travelt, og trekker seg tilbake til seg selv... de voksne tror hun trives i eget selskap: Hun er flink til å leke på egenhånd, men sannheten er at hun føler seg ensom og skulle ønske noen kom bort til henne og ville leke... Jeg sa til henne, men har ikke dere en sånn vennskapsbenk da? Har du prøvd den? JOda, men jeg tør ikke. Sa hun.... Og det er kanskje det der - at man ikke vil sitte der til spott og spe. Det har vært et problem lenge dette, at hun ikke vil at folk skal se hun er ensom. I barnehagen hadde hun en skog hun kunne gjemme seg i... den savnet hun da hun kom til skolen sa hun. Jeg husker selv. Jeg pleide å gjemme meg i et skur. Ville ikke at de skulle se at jeg var ensom: Noe som gjorde alt verre, for da var det jo ingen som så at jeg var alene, slik at de kunne spørre om jeg ville leke. Huskestativet funket mer som en vennskapsbenk syns jeg. Da har man noe å gjøre på, og kanskje kom det en og satt seg på husken vedsiden av og en kom i prat. Det var slik jeg fikk min første bestevenn. Hele 1. klasse var jeg alene og ensom... så i 2. klasse kom vi i prat. Får jeg være sammen med deg? Sa hun. Siden hang vi sammen som erteris Anonymkode: b6834...800
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #2 Skrevet 16. oktober 2016 Det vil aldri fungere etter hensikt. For de som er virkelig utfrosset og/eller mobbet, vil aldri vise hvor sårt det er å ikke ha venner ved å oppsøke vennebenk. Det vil bare gi enda mer mat til de som mobber. De gjemmer seg heller i en krok og setter på seg en tøff maske. Hilsen hun som var nesten uten venner og som ble fysisk og psykisk mobbet hele grunnskolen. Anonymkode: f96f9...786 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har skolen din dette? Hva syns dere om det? Funker det? har lest litt forskjellig. Jeg var positiv i starten, og tenkte det kanskje kunne hjelpe jenta mi - selv om jeg også tenkte mitt... for hvordan jeg selv var den gangen. Det skulle nok litt til før jeg hadde satt meg på en slik benk, til spott og spe.... Og i dag begynte jenta mi å gråte, grudde seg til skolen i morgen. Hun har jo en del venner, men på skolen har hun en tendens til å falle utenfor. Jeg tror ikke hun liker å leke i grupper, hun syns det er mye bråk og travelt, og trekker seg tilbake til seg selv... de voksne tror hun trives i eget selskap: Hun er flink til å leke på egenhånd, men sannheten er at hun føler seg ensom og skulle ønske noen kom bort til henne og ville leke... Jeg sa til henne, men har ikke dere en sånn vennskapsbenk da? Har du prøvd den? JOda, men jeg tør ikke. Sa hun.... Og det er kanskje det der - at man ikke vil sitte der til spott og spe. Det har vært et problem lenge dette, at hun ikke vil at folk skal se hun er ensom. I barnehagen hadde hun en skog hun kunne gjemme seg i... den savnet hun da hun kom til skolen sa hun. Jeg husker selv. Jeg pleide å gjemme meg i et skur. Ville ikke at de skulle se at jeg var ensom: Noe som gjorde alt verre, for da var det jo ingen som så at jeg var alene, slik at de kunne spørre om jeg ville leke. Huskestativet funket mer som en vennskapsbenk syns jeg. Da har man noe å gjøre på, og kanskje kom det en og satt seg på husken vedsiden av og en kom i prat. Det var slik jeg fikk min første bestevenn. Hele 1. klasse var jeg alene og ensom... så i 2. klasse kom vi i prat. Får jeg være sammen med deg? Sa hun. Siden hang vi sammen som erteris Anonymkode: b6834...800 Utrolig at "pedagoger" omfavner en slik ide som "vennskapsbenk" er!😲🙁 Barn vil ikke åpenlyst sitte i gapestokken - ikke voksne heller... Dårlig ide... Anonymkode: a0145...f46 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 Skolen til barnet mitt har slike benker. Har aldri tenkt negativt over det slik som du gjør. Usikker på om det kan være ment slik at man setter seg der om man trenger venner. Har liksom alltid tenkt at man kan sette seg der med vennene sine. Har du snakket med jentas kontaktlærer, eller med helsesøster? Det virker som om at jenta di trenger å bli minnet på at hun selv også må ta kontakt med andre for å få kontakt med potensielle venner. Anonymkode: f0316...b09
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 I første klasse til barnet mitt hadde vi forresten også ett prøveprosjekt med vennskapsgrupper innad i klassen. 4-5 elever som var på vennegruppe med hverandre, så skulle man fokusere på å bli enda bedre kjent med disse. Kanskje du kunne foreslått dette for jenta di sin kontaktlærer? Prøver du og barnefar å invitere med jentas klassekamerater hjem til henne på besøk? Jeg føler at hun har "arvet" ditt "lynne/sinnelag" (du virker noe folkesky). (Og jeg forstår samtidig utrolig godt hvordan det er å være alene på plasser med mange folk, over lang tid, men det blir ikke bedre om man ikke gjør noe med det selv.) Hilsen hun over her. Anonymkode: f0316...b09
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 hun har som sagt mange venner og de blir ofte invitert hit. Men jenta mi tør ikke spør om å leke på skolen og vennene leker med andre. Anonymkode: b6834...800
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 På 16.10.2016 den 17.11, AnonymBruker skrev: På 16.10.2016 den 17.11, AnonymBruker skrev: Huskestativet funket mer som en vennskapsbenk syns jeg. Anonymkode: b6834...800 Det er en leke. En leke for barn. Anonymkode: c0f2e...d17
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Har ingen erfaring med det selv, men har lest mye om det. Og etter hva jeg skjønner så er det veldig mange som har vennskapsbenk som er godt fornøyde med den, mens de som ikke har det i utgangspunktet er negative. Og det er de voksne som er negative, mens barna bruker dem godt. Men det jeg har erfaring med er "trivselsledere", de får en uke hver f.eks, der de har ansvaret for å starte leker og aktiviteter for alle, passe på at alle er med, hente inn de som er alene (om de vil) osv. Dette virker kjempebra på min nieses skole. Alle får være trivselsledere på omgang, og alle lærer seg ansvaret. Noe å foreslå for skolen kanskje? Klart, ALLE vil ikke bli bestevenner, og det vil alltid være noen som passer bedre sammen enn andre. Men med organiserte gruppeleker så vil man i hvertfall bli tatt med og man kan møte andre som er ensomme, som man kan bli venner med. Anonymkode: 07389...a99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå