Gå til innhold

Paracet og leverskade?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan langvarig bruk av Paracet gi leverskade? Det står noe om det på pakningen, men hva menes med langvarig? 
Og om det er perioder med langvarig bruk... men innenfor dosering som er anbefalt, altså inntil 1-2 tabletter (500 mg pr stk) inntil 3 g per dag... 

JEg har slitt med kroniske smerter og Paracet tar toppene av disse, men om jeg ikke bør ta Paracet for lenge, er det andre smertestillende som virker og ikke er så farlige? Jeg har hørt at Ibux og lignende er enda verre pga blødningsfare osv...

I tillegg til Paracet bruker jeg varme, Ibux gel og Tigerbalsam.

Jeg prøver også å trene styrke og gjøre tøyeøvelser. Det hjelper veldig... men smertene kommer og går omtrent hver dag. 
Jeg har vært til leger og fysioterapeuter, men de har ikke funnet noe som virkelig hjelper. Er nok fibromyalgi.
NOen som har god erfaring med akupunktur?

Anonymkode: 5971a...631

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan langvarig bruk av Paracet gi leverskade? Det står noe om det på pakningen, men hva menes med langvarig? 
Og om det er perioder med langvarig bruk... men innenfor dosering som er anbefalt, altså inntil 1-2 tabletter (500 mg pr stk) inntil 3 g per dag... 

JEg har slitt med kroniske smerter og Paracet tar toppene av disse, men om jeg ikke bør ta Paracet for lenge, er det andre smertestillende som virker og ikke er så farlige? Jeg har hørt at Ibux og lignende er enda verre pga blødningsfare osv...

Jeg prøver også å trene styrke og gjøre tøyeøvelser. Det hjelper veldig... men smertene kommer og går omtrent hver dag. 
Jeg har vært til leger og fysioterapeuter, men de har ikke funnet noe som virkelig hjelper. Er nok fibromyalgi.

Dette skal du snarest ta opp med din fastlege!

Anonymkode: 046ba...6e7

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal du snarest ta opp med din fastlege!

Altså dette som du skrev, skal du snarest ta opp med din fastlege:

"

"

• Liker 1
Skrevet

Det er en svært god grunn til at apotek/ dagligvarebutikker ikke har lov til å selge mer enn 1 pakke med slike smertestillende medisiner samtidig.

Jeg regner det som langvarig bruk når man bruker smertestillende (innenfor anbefalt dosering) flere dager i strekk.

Jeg regner det også som langvarig bruk dersom man bruker smertestillende flere enn en dag pr uke, og man gjør det samme hver uke.

Ta kontakt med lege, slik at han kan vurdere din helse og din tablettbruk, og undersøke dine eventuelle skader på indre organer som følge av utbredt bruk av smertestillende.

Man må da konferere med fastlegen sin før man finner på å starte med overforbruk og/ eller langvarig bruk av smertestillende!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at smertestillende (som nå kan kjøpes reseptfritt på nærbutikk og apotek), kommer til å bli reseptbelagt i fremtiden.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Atea skrev:

Ta det opp med fastlegen som andre sier. Langvarig bruk anbefales ikke. Ellers er gurkemeie sammen med pepper smertestillende. Og eplecidereddik hevdes å være det. http://livsgleder.com/bloggen/eplecidereddik-fibromyalgi-revmatisme-smerter-autoimmune-sykdommer/

Hvor mye gurkemeie? har hørt man skal være forsiktig med naturmedisin og, og at gurkemeie i store doser OG kan gi leverskader. Finnes det noen smertestillende som er 100 % trygg og som funker?

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en svært god grunn til at apotek/ dagligvarebutikker ikke har lov til å selge mer enn 1 pakke med slike smertestillende medisiner samtidig.

Jeg regner det som langvarig bruk når man bruker smertestillende (innenfor anbefalt dosering) flere dager i strekk.

Jeg regner det også som langvarig bruk dersom man bruker smertestillende flere enn en dag pr uke, og man gjør det samme hver uke.

Ta kontakt med lege, slik at han kan vurdere din helse og din tablettbruk, og undersøke dine eventuelle skader på indre organer som følge av utbredt bruk av smertestillende.

Man må da konferere med fastlegen sin før man finner på å starte med overforbruk og/ eller langvarig bruk av smertestillende!

Det er det jeg mener. For legen sa at jeg bare skulle ta Paracet når jeg hadde det vondt, og at Ibux ikke var å anbefale...

Men jeg bør vel ta meg en time til, for nå har jeg tatt omtrent daglig i et par ukers tid. 

Men jeg har funnet noe som har funket bra, det fant jeg ut i går - nemlig en pilatesball! Jeg har hatt den liggende, men ikke brukt den! Så la jeg meg over den, dvs jeg gjorde noen øvelser, fram og tilbake, og så la jeg meg slik at jeg fikk strukket ryggen bakover! Det gjorde underverker! 

Om jeg gjør dette hver dag så kan det jo hende jeg slipper å bruke så mye smertestillende. 

Jeg har prøvd å gå turer, men når jeg er på mitt verste føler jeg at jeg blir verre. 
har i tillegg isjias.

• Liker 1
Skrevet

Nå poppet det jo opp en paracetreklame pga vi snakkiet om det her :D 
og da så jeg pakningsvedlegg, og har står det noe om 3 mnd

Ved langtidsbruk (> 3 mnd) av Paracet med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres og bør ikke behandles med økning av dosen. Ved mistanke om hodepine fremkalt av Paracet bør lege kontaktes.

Så jeg har ikke brukt det så lenge da... bare et par uker....

Skrevet

Og jeg drikker ikke alkohol.... De med høyt alkoholforbruk bør være ekstra forsiktige.

Gjest Naturbarn1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med apotek, sykepleier eller lege kontoret ditt.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg mener. For legen sa at jeg bare skulle ta Paracet når jeg hadde det vondt, og at Ibux ikke var å anbefale...

Men jeg bør vel ta meg en time til, for nå har jeg tatt omtrent daglig i et par ukers tid. 

Men jeg har funnet noe som har funket bra, det fant jeg ut i går - nemlig en pilatesball! Jeg har hatt den liggende, men ikke brukt den! Så la jeg meg over den, dvs jeg gjorde noen øvelser, fram og tilbake, og så la jeg meg slik at jeg fikk strukket ryggen bakover! Det gjorde underverker! 

Om jeg gjør dette hver dag så kan det jo hende jeg slipper å bruke så mye smertestillende. 

Jeg har prøvd å gå turer, men når jeg er på mitt verste føler jeg at jeg blir verre. 
har i tillegg isjias.

Så fint at du vil snakke med legen om dette.

Så bra at den treningen hjelper deg!

Kanskje du også kan trene i varme basseng? Noen får trene gratis i oppvarmede basseng på sykehusene, i forbindelse med forskjellige plager. Kan du spørre legen din om dette?

Lykke til og god bedring! :hjerte:

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg tenkte litt på Ibux - at det var derfor jeg var redd, m ener der står det noe om  at man maks skal bruke det 7-8 dager sammenhengende....

Paracet er jo litt mildere...

Jeg tar det i form av brusetabletter, 

ved lette smerter bare 1 tablett, og om kvelden for å få sove 2 - om jeg har smerter. Det varierer veldig, men prøver å lindre med varme (har en sånn risvarmer jeg har i mikroen) - av og til må jeg opp og ta noen knebøy og riste litt før jeg får sove. 

Men jeg er dritlei av å ha smerte. Fysioterapeuten ga meg jo opp.

Jeg har påvist lett scoliose, så det er nok med på å forverre tilstanden.
Kan hende gurkemeie er tingen.... men da vil jeg lese litt mer om hvor mye man bør ta  uten at det er skadelig. Og det smaker jo høgg... men er skeptisk til kapsler, klarer ikke svelge og kanskje for høy dosering?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye gurkemeie? har hørt man skal være forsiktig med naturmedisin og, og at gurkemeie i store doser OG kan gi leverskader. Finnes det noen smertestillende som er 100 % trygg og som funker?

Du kan lese på nett. Først ble jeg anbefalt 2 ts. daglig, men pratet med en fra India og han sa at halv ts er det de anbefaler i hans hjemland, så jeg stoler mest på han. Husk at det du spiser også kan lindre betennelser og smerter, eller fremme dem.

Jeg kan få pinex forte av legen, men vil ikke ha og trenger de ikke mer. Er veldig sjelden jeg tar paracet eller ibux. Pusteøvelser kan du også prøve. Jeg vet ikke hva som fungerer på meg, men spiser ikke sukker og tar gurkemeie og eplecidereddik daglig, pluss ingefærte så ofte jeg husker å lage det. Og tran. Har også kroniske smerter. Opplever fremdeles smerter, men i mindre grad og de er til å leve med.

Skrevet

Ja, langvarig bruk kan kan gi leverskader. Det samme kan for hlye doser. Det skal ikke være snakk om så veldig for mye hlye doser heller, for det gir leverskade. Paracet er faktisk ganske toksisk, så det er merkelig at det selges reseptfritt.

Anonymkode: 4bb94...415

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje jeg tenkte litt på Ibux - at det var derfor jeg var redd, m ener der står det noe om  at man maks skal bruke det 7-8 dager sammenhengende....

Paracet er jo litt mildere...

Jeg tar det i form av brusetabletter, 

ved lette smerter bare 1 tablett, og om kvelden for å få sove 2 - om jeg har smerter. Det varierer veldig, men prøver å lindre med varme (har en sånn risvarmer jeg har i mikroen) - av og til må jeg opp og ta noen knebøy og riste litt før jeg får sove. 

Men jeg er dritlei av å ha smerte. Fysioterapeuten ga meg jo opp.

Jeg har påvist lett scoliose, så det er nok med på å forverre tilstanden.
Kan hende gurkemeie er tingen.... men da vil jeg lese litt mer om hvor mye man bør ta  uten at det er skadelig. Og det smaker jo høgg... men er skeptisk til kapsler, klarer ikke svelge og kanskje for høy dosering?

Fastlegen kan skrive ut smertestillende på blå resept og større pakninger enn 20 stk. Legen vil også kunne ta blodprøve for å sjekke om kroppen tåler Paracet.

Skrevet

Du skal ikke bruke Paracet om du har en leverskade. Det fikk jeg beskjed om. Ibux var greit.

Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Du kan lese på nett. Først ble jeg anbefalt 2 ts. daglig, men pratet med en fra India og han sa at halv ts er det de anbefaler i hans hjemland, så jeg stoler mest på han. Husk at det du spiser også kan lindre betennelser og smerter, eller fremme dem.

Jeg kan få pinex forte av legen, men vil ikke ha og trenger de ikke mer. Er veldig sjelden jeg tar paracet eller ibux. Pusteøvelser kan du også prøve. Jeg vet ikke hva som fungerer på meg, men spiser ikke sukker og tar gurkemeie og eplecidereddik daglig, pluss ingefærte så ofte jeg husker å lage det. Og tran. Har også kroniske smerter. Opplever fremdeles smerter, men i mindre grad og de er til å leve med.

Beklager en liten avsporing, men hvordan lager du ingefærte?

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen
lillesky (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...