AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Vi har ei jente på nesten 3 år som alltid har sovet lite. På barnehagedager sover hun en times tid etter barnehagen og holder det da gjerne gående til nærmere midnatt før hun sovner, og er ikke akkurat blid når hun må stå opp igjen 07:00 - men uansett hva vi gjør så klarer vi ikke å få henne til å sovne tidligere. Nå i høstferien har jeg testet søvnbehovet hennes så godt jeg kan. Ingen middagslurer eller så mye som et minutts søvn på dagtid, for det er hun rett og slett ikke interessert i (hun blir vel ikke like sliten av å være alene med meg som å være i barnehagen, selv om vi går tur, turner etc.)Jeg får henne da til å sovne ved 8-9-tiden om kvelden, men hun er lys våken og tydelig uthvilt 06:00. Så hun sover to timer lenger i strekk enn på barnehagedager, men max 10 timer søvn i døgnet. De guidene jeg har lest sier at barn i den alderen skal sove 12-13 timer... Kan det være sånn at hun faktisk har så lite søvnbehov? Anonymkode: 5f1d1...9f4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #2 Skrevet 16. oktober 2016 Spesifisering ift. tittelen - hun sover 8 timer i døgnet normale uker, men jeg klarte altså å strekke det til 10 maksimalt.. Anonymkode: 5f1d1...9f4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 Søvn avler søvn. Så spørs om hun ikke burde sove i barnehagen? Hvilke leggevaner har dere? Ofte er det slik at man må jobbe for å få et søvnmønster. Og så er jo slike ting en av grunnene for at vi har helsestasjoner og helsesøstre Anonymkode: 32bca...679
Gjest Magnifiq Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søvn avler søvn. Anonymkode: 32bca...679 Det er vel en sannhet med modifikasjoner.. Ta bort luren etter barnehagen! Når hun sover så seint, er det jo ikke rart hun ikke sovner på kvelden. Endret 16. oktober 2016 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 Mitt barn er 5 og sover mellom 9 og 10 timer om natten, stort sett. Det har han gjort siden han sluttet med dagduppen rett før 3-årsdagen, før det sov han mindre om natten. Barn har forskjellig søvnbehov, men det kan selvsagt også være at hun egentlig har behov for mer. Du må se om hun virker uthvilt rett og slett. Min gutt er som regel det, men noen ganger er han nede i 8 timer, og da merker vi det godt. Han blir fort sliten, sutrer mye og det meste er galt. Får han bortimot 10 timer så er han rene solstrålen. Jeg ville for øvrig uansett holdt henne våken etter barnehagen. Enten dupp i 12 tiden eller ingen dupp. Anonymkode: d3ce5...e7e 2
Sushi Skrevet 16. oktober 2016 #6 Skrevet 16. oktober 2016 Begge mine barn har sovet mer totalt etter at de slutta med dagdupp (begge slutta da de fylte 2 år). Ville prøvd å droppe luren etter barnehagen i noen uker for å se om det hjelper. Blir det 10 timer søvn er jo det mye bedre enn 8 timer. Noen barn har behov for mindre søvn enn andre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 1 time etter bhg?????? Ikke rart ungen ikke får sove til kvelden. at søvn avler søvn er en myte her i huset, vi har en unge på snart 2 år og kan ikke sove på dagen lenger, da blir det kaos natt, sovner sent, sover dårlig og våkner tidlig. Etter at duppen forsvant ble det søvn i snitt 11 timer sammenhengende mer eller mindre hver natt.. Anonymkode: 1faf9...487
Lilje123 Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 Det første du må gjøre er å kutte lur etter bhg. Kutt ut alt av dagsoving, hun blir nok trøtt i begynnelsen, men det vil gå seg til. Mest sannsynlig vil hun sove bedre og lengre om natten. Barn har forskjellig søvnbehov. Mine har ikke sovet 13 timer i døgnet siden de var baby.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #9 Skrevet 16. oktober 2016 den eneste måten å bli kvitt den timeb søvn etter barnehagen er å holde henne oppned og spyle henne med kaldt vann. hun sovner på senga, sofaen, bilen, tripptrappstolen, og legger seg ned på gulvet og sovner der dersom hun ikke har noe annet tilgjengelig (eller ikke orker å gå bort til sofaen)... det hjelper heller ikke å kile henne, klype henne eller snakke høyt rett ved siden av henne. føler omtrent at vi må ta ibruk torturmetoder for å holde henne våken den timen... resten av dagen er hun blid som en sol. Anonymkode: 5f1d1...9f4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #10 Skrevet 16. oktober 2016 Dagsovingen må kuttes asap, alle dager. Tenker dere har latt henne sove altfor lenge på dagen. Ikke alle barn har like stort søvnbehov. Her er det gode variasjoner, selv om gjennomsnittsbarnet sover 10-12 timer når de er 3 år. Noen har større søvnbehov, andre mindre. Det er da helt innafor. Så lenge hun er blid og trives i tilværelsen, så er det ikke sikkert at hun trenger mer enn de 8-10 timene på øyet. Som hun får om natten. Ingenting bør gå til dagsøvn. Anonymkode: c2e86...8f0 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. oktober 2016 #11 Skrevet 16. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ei jente på nesten 3 år som alltid har sovet lite. På barnehagedager sover hun en times tid etter barnehagen og holder det da gjerne gående til nærmere midnatt før hun sovner, og er ikke akkurat blid når hun må stå opp igjen 07:00 - men uansett hva vi gjør så klarer vi ikke å få henne til å sovne tidligere. Nå i høstferien har jeg testet søvnbehovet hennes så godt jeg kan. Ingen middagslurer eller så mye som et minutts søvn på dagtid, for det er hun rett og slett ikke interessert i (hun blir vel ikke like sliten av å være alene med meg som å være i barnehagen, selv om vi går tur, turner etc.)Jeg får henne da til å sovne ved 8-9-tiden om kvelden, men hun er lys våken og tydelig uthvilt 06:00. Så hun sover to timer lenger i strekk enn på barnehagedager, men max 10 timer søvn i døgnet. De guidene jeg har lest sier at barn i den alderen skal sove 12-13 timer... Kan det være sånn at hun faktisk har så lite søvnbehov? Anonymkode: 5f1d1...9f4 Vent, sover hun en time i fem-tiden også våkner hun igjen for å ikke sovne ved midnatt? Hvorfor legger dere henne en time etter barnehagen, kan dere ikke bare vente med å legge henne til leggetid?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. oktober 2016 #12 Skrevet 16. oktober 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: den eneste måten å bli kvitt den timeb søvn etter barnehagen er å holde henne oppned og spyle henne med kaldt vann. hun sovner på senga, sofaen, bilen, tripptrappstolen, og legger seg ned på gulvet og sovner der dersom hun ikke har noe annet tilgjengelig (eller ikke orker å gå bort til sofaen)... det hjelper heller ikke å kile henne, klype henne eller snakke høyt rett ved siden av henne. føler omtrent at vi må ta ibruk torturmetoder for å holde henne våken den timen... resten av dagen er hun blid som en sol. Anonymkode: 5f1d1...9f4 Det er jo ikke rart hun kollapser etter barnehagen når hun er våken til midnatt, må jo føles ut som tortur for den lille kroppen å drive på sånn som det Dere må bare få en slutt på det.
Xanadus Skrevet 16. oktober 2016 #13 Skrevet 16. oktober 2016 Hva med å la henne sove i barnehagen da? istedenfor etter barnehagen? Synes barnehagepersonalet at hun virker trøtt eller opplagt? Blid eler sur?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #14 Skrevet 16. oktober 2016 Hvorfor får hun sove en time etter bhg? Da ber dere om bråk. Jeg har en gutt på snart 3 år som sluttet å sove på dagen i sommer( gjelder også i bhg). Han er helt ferdig etter bhg, så vi passer på så han ikke sovner før han skal legge seg. Sovner kl 19. Anonymkode: ca0d0...a61
Gjest Magnifiq Skrevet 16. oktober 2016 #15 Skrevet 16. oktober 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: den eneste måten å bli kvitt den timeb søvn etter barnehagen er å holde henne oppned og spyle henne med kaldt vann. hun sovner på senga, sofaen, bilen, tripptrappstolen, og legger seg ned på gulvet og sovner der dersom hun ikke har noe annet tilgjengelig (eller ikke orker å gå bort til sofaen)... det hjelper heller ikke å kile henne, klype henne eller snakke høyt rett ved siden av henne. føler omtrent at vi må ta ibruk torturmetoder for å holde henne våken den timen... resten av dagen er hun blid som en sol. Anonymkode: 5f1d1...9f4 Så lenge hun holder på til midnatt så er det jo ikke rart hun er trett etter Bhg.. Når kommer dere hjem fra Bhg da? Her måtte vi ut rett etter middag for at minste ikke skulle sovne i en overgangsfase. Så var det et bad, så kveldsmat om han ville ha, så natta. Kl 18 noen ganger..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå