AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Uff, jeg er så fortvilet nå, for jeg lurer på om moren min er i ferd med å bli alkoholiker... Hun har alltid vært glad i alkohol/vin, og tidligere har hun nok også stort sett drukket noe (sammen med faren min) hver helg. Men mens hun jobbet, tror jeg hun stort sett holdt det til helgen, og at det sjelden ble drikking i ukedagene. I fjor ble hun imidlertid pensjonist, og nå har jeg observert at hun antakelig har begynt å drikke enda mye mer enn før. Foreldrene mine har alltid en bag-in-box stående på kjøkkenbenken, og de siste månedene har jeg begynt å "kartlegge" litt hvor mye de har drukket siden sist jeg var innom ved å løfte på vinboksen. Det er ofte forskjellige bokser, fra uke til uke, og da vet jeg jo at iallfall én boks er blitt tømt siden jeg var der sist. Såvidt jeg kan se, går det iallfall ca én vinboks pr uke hjemme hos dem, og pappa er ikke noe særlig glad i vin- altså må det i all hovedsak være mamma som drikker alt dette. En vinboks tilsvarer jo fire flasker vin- noe jeg føler er enormt mye for ÉN person på en uke!! Jeg drikker selv, altså, så det er ikke som om jeg reagerer på at de drikker sånn generelt. Det er mer volumet/hyppigheten jeg reagerer på. Jeg har selv tatt noen glass vin med mamma noen ganger, hvis jeg f.eks har vært en tur hjemom en helg, o.ll. Hvis vi er på ferie sammen (som vi er forholdsvis ofte, siden jeg også har små barn, og jeg og mannen gjerne reiser på ferie med mine foreldre også fordi barna elsker å tilbringe tid med dem) ser jeg også at moren min drikker hver eneste kveld. Og ikke bare ett glass, men hun drikker seg gjerne synlig/hørbart beruset kveld etter kveld. Jeg vil jo virkelig ikke at moren min skal bli alkoholiker (eller er vel kanskje allerede det...), men aner ikke hvordan jeg skal gripe dette an for å prøve å få henne til å slutte. Jeg er temmelig sikker på at hvis jeg spør henne om det, vil hun gå rett i selvforsvar og nekte for det (og så begynne å gjemme bag-in-box'ene, så jeg ikke skal legge merke til hvor mye som drikkes ) Noen som har erfaringer med foreldre som drikker mer enn hva godt er?? Anonymkode: 79965...e40 1
Gjest Sly Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Fire flasker vin i uka er da ikke enormt mye. Hvis faren din drikker litt av den kartongen også så drikker hun kanskje en halv flaske vin om dagen og den synes jeg da virkelig en voksen person uten forpliktelser som jobb og barn må kunne gjøre med god samvittighet, så lenge det ikke går ut over helse eller økonomi. Hvis jeg drikker en tilsvarende den dagen jeg blir pensjonist og barna mine begynner å føre regnskap over vinen min skal de få beskjed om å passe sine egne saker.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #3 Skrevet 15. oktober 2016 7 minutter siden, Sly skrev: Fire flasker vin i uka er da ikke enormt mye. Hvis faren din drikker litt av den kartongen også så drikker hun kanskje en halv flaske vin om dagen og den synes jeg da virkelig en voksen person uten forpliktelser som jobb og barn må kunne gjøre med god samvittighet, så lenge det ikke går ut over helse eller økonomi. Hvis jeg drikker en tilsvarende den dagen jeg blir pensjonist og barna mine begynner å føre regnskap over vinen min skal de få beskjed om å passe sine egne saker. Tuller du med meg nå? Fire flasker vin i uka er ikke enormt mye?! Som sagt er ikke faren min spesielt glad i vin, så tror neppe han drikker noe særlig av den. Og selv en halv flaske vin HVER eneste dag synes jeg faktisk er for mye, altså. Det er ca 2,5 glass, og nå viser jo forskning at selv ett glass om dagen er skadelig. Forstår at du synes jeg blander meg inn for mye hvis jeg reagerer på dette- men jeg ønsker faktisk ikke å miste moren min tidligere enn nødvendig pga alkoholmisbruk! TS Anonymkode: 79965...e40 4
Gumman87 Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Hva med å ta en prat med faren din da? Kanskje han går å bekymrer seg litt også.. 2
Gjest Sly Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuller du med meg nå? Fire flasker vin i uka er ikke enormt mye?! Som sagt er ikke faren min spesielt glad i vin, så tror neppe han drikker noe særlig av den. Og selv en halv flaske vin HVER eneste dag synes jeg faktisk er for mye, altså. Det er ca 2,5 glass, og nå viser jo forskning at selv ett glass om dagen er skadelig. Forstår at du synes jeg blander meg inn for mye hvis jeg reagerer på dette- men jeg ønsker faktisk ikke å miste moren min tidligere enn nødvendig pga alkoholmisbruk! TS Anonymkode: 79965...e40 Nei, jeg hadde ikke "tatt opp" om foreldrene mine eller noen andre jeg kjenner drakk to og et halvt glass vin om dagen.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg syns du overdriver. Er hun ikke oppegående når du er på besøk? Greier hun å føre en vanlig samtale med deg? Syns aldeles ikke det høres mye ut i det hele tatt, din mor fortjener å endelig kunne kose seg, hun har tross alt oppdratt deg, og jobbet mesteparten av livet sitt. Nå er det hennes tur til å få lov å gjøre hvs hun vil igjen uten at du skal stikke nesen opp i hvor mye hun drikker. Så lenge hun er normal og ikke er på "grøfte" fylla ser jeg ikke noe problem. Anonymkode: 58fc4...d5b 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 Ta en prat med faren din og også din mors lege, så får du og legen din ta det derifra, om legen mener dette er bekymringsverdig. Men det er iallfall en plass å starte. Jeg hadde bekymret meg om det var min mor/mine foreldre. Anonymkode: 3c31b...e5e 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta en prat med faren din og også din mors lege, så får du og legen din ta det derifra, om legen mener dette er bekymringsverdig. Men det er iallfall en plass å starte. Jeg hadde bekymret meg om det var min mor/mine foreldre. Anonymkode: 3c31b...e5e Anmeld til politi og barnevern, slik at tiltak blir igangsatt. Anonymkode: af64f...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #9 Skrevet 16. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anmeld til politi og barnevern, slik at tiltak blir igangsatt. Anonymkode: af64f...cbb Anonymkode: e1967...606 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #10 Skrevet 16. oktober 2016 Er det noe rart? Hun kjeder seg vel bare? Anonymkode: 5669f...dfe 2
xinnia Skrevet 16. oktober 2016 #11 Skrevet 16. oktober 2016 Veldig ofte dukker det opp forskninger som sier at litt vin om dagen er godt for både det ene og det andre. At din mor drikker 2 glass vin om dagen er da virkelig ingen grunn til å la alarmklokkene ringe. Helt ærlig- din mor er pensjonert.. la hun få kose seg!! 6
Rosa Sitron Skrevet 16. oktober 2016 #12 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg syntes du overdriver. Det er kanskje litt mye, men ikke nødvendigvis for mye. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #13 Skrevet 16. oktober 2016 Det er da helt normalt. Hun er pensjonist og koser se. 4 flasker fordelt på 7 dager syntes jeg ikke var bekymringsverdig. Anonymkode: 7ebbd...aa5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #14 Skrevet 16. oktober 2016 Ok, jeg registrerer at de fleste her mener at jeg overdriver, og at dette ikke er spesielt mye. Dere har rett i at hun fungerer greit ellers, jeg ser henne aldri beruset (altså bortsett fra hvis jeg innimellom tar noen glass med henne en kveld) og hun er helt "normal" i hverdagen. Men for kroppen hennes er jo dette likevel ikke bra, vi har bl.a mye kreft i familien og det er en sterk sammenheng mellom høyt alkoholinntak og mange kreftformer. Dette er bl.a én av grunnene til at dette bekymrer meg. Men greit, da skal jeg ikke ta opp dette med henne (selvsagt med mindre jeg ser at det utarter enda mer). TS Anonymkode: 79965...e40 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #15 Skrevet 16. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe rart? Hun kjeder seg vel bare? Anonymkode: 5669f...dfe Du er altså tilhenger av å drikke alkohol fordi man kjeder seg?! Anonymkode: af64f...cbb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #16 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg er helt enig med deg Ts, dette er bekymringsverdig. Kan ikke fatte at enkelte her ser på dette som en bagatell, sier litt om moralen og forholdet folk har til alkohol.... Anonymkode: 154ef...942 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #17 Skrevet 16. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg Ts, dette er bekymringsverdig. Kan ikke fatte at enkelte her ser på dette som en bagatell, sier litt om moralen og forholdet folk har til alkohol.... Anonymkode: 154ef...942 Er det umoralsk å drikke et par glass vin om dagen? Anonymkode: 75a1e...abb 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #18 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg skjønner du er bekymret. Fire flasker vin i uka er mye og det er skadelig. Man trenger ikke være synlig beruset og dritings hver dag for at man skal ha alkoholproblemer eller et skadelig alkoholforbruk. Anonymkode: 80482...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #19 Skrevet 16. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da helt normalt. Hun er pensjonist og koser se. 4 flasker fordelt på 7 dager syntes jeg ikke var bekymringsverdig. Anonymkode: 7ebbd...aa5 Hvis dette i din verden er normalt, så sier det noe om ditt usunne forhold til alkohol. Anonymkode: 80482...2d0 1
fruenge Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Som tidligere alkoholmisbruker så ringer det mange varsellamper her. Spes det du skriver om at hun er sjelden beruset, men at det kan skje dersom dere drikker sammen. Hva når dere ikke drikker sammen, kanskje fordi du ikke er der. Er hun liksom ikke beruset da tror du? Tror ikke på tilfeldigheter st man bare er beruset når det liksom er tillat, fordi de andre rundt henne drikker. Snakk m din far, mange jeg kjenner har begynt å misbruke alkohol når de blir pensjonister Endret 16. oktober 2016 av fruenge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå