AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hei! Jeg har jobbet i en butikk i ca 1,5 år nå. Nå i Desember skal sjefen min ut i permisjon og jeg har blitt spurt om å ta over stillingen hennes mens hun er i permisjon ca 1 år. Ble spurt etter at butikksjefen og regionssjefen hadde snakket sammen om dette. Jeg merker jeg ikke helt vet hva jeg skal svare. Har fått noen uker på å tenke på det. Nå jobber jeg bare som vanlig butikkmedarbeider, og har ingen økonomi eller lederutdanning eller erfaring innen økonomi eller ledelse av noe slag. Har som sagt bare jobbet her i 1.5 år og jobbene mine før det har vært innen serviceyrket men innen andre typer butikker. Butikken er i en kjede, med veldig hardt press på å oppnå bra økonomiske resultater, stk/kunde, mersalg osv. Kjenner jeg blir litt stresset av å skulle ha ledelsen over flere ansatte, blant annet flere som er eldre enn meg selv. Jeg er ganske sjenert og absolutt ikke noen ledertype så egentlig ganske sjokkert over at de har spurt akkurat meg. Samtidig vil det jo se veldig bra ut på CV for fremtiden, og medføre et ganske signifikant lønnshopp. (Nesten 70kr mer i timen) Noen som har erfaringer eller tips de kanskje kan dele? Jeg er 22 år om det har noe å si om jeg sier nei til jobben er det ikke noe krise for jobben altså, da utlyser de bare stillingen. Men jeg ble visst spurt så jeg kunne bestemme meg før de evt la ut en stillingsannonse. Vi har ingen nestleder i butikken som kan ta over stillingen om det har noe å si Anonymkode: 0574f...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #2 Del Skrevet 15. oktober 2016 Tja. Mange vil nok si hopp på for å få erfaring, men husk at slike lederstillinger i butikker forplikter veldig også. Selv om ledererfaring kan være kjempebra å ha på cv'en, så husk at vi snakker om en butikk. Det innebærer at du selv må jobbe hvis noen f. eks. er syke, og du ikke har budsjett til å få satt opp ekstravakter etc. Jeg ville nok derfor sagt at det kommer an på hvilke rammebetingelser man har, om man i det minste har litt budsjett for å dekke opp ekstravakter som VIL oppstå på et eller annet tidspunkt. Om du blir bedt om å lede med knappenåler og glansbilder (dvs. ingen økonomi, ressurser rundt deg og ingen forutsetninger for å lede godt) ville jeg sagt nei. (har gått på den smellen selv i en annen sammenheng enn butikk, og det biter deg i ræva, uten å utdype det noe videre Så ville jeg sagt det også kommer an på butikkens størrelse, hvor mange ansatte man skal være personalansvarlig for, hvor mye leverandøroppfølging, osv. som kommer til å binde tiden din. Og ikke minst, er du forpliktet til å være "arbeidende leder"? Dvs. noen butikker har sjefer der h*n også jobber på gulvet selv på lik linje med de andre for å spare penger, men har lederoppgaver i tillegg. Dette er meget omfattende og kan innebære at du vil jobbe langt mer enn 100%. Min vurdering: Sjekk derfor opp under hvilke rammebetingelser du eventuelt skal lede under. Det å avklare slike ting er nettopp blant det som gjør deg til en god leder, og hvis de blir sinte fordi de mener du spør og graver så har du fått svaret på seriøsiteten i kjeden (svaret bør i så fall være nei, ingen vits i å ofre seg hvis du har ræva sjefer over deg igjen). Anonymkode: 2191f...a41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 15. oktober 2016 #3 Del Skrevet 15. oktober 2016 Prøv! Det er bedre å angre på å ha gjort noe, enn å angre på at du ikke gjorde det. Som du selv sier, det gir deg erfaring, ser pent ut på CVen og bedre lønn. Det er jo også greit å tenke på at de som har spurt deg faktisk kjenner deg. De vet sikkert at du ikke har erfaring eller utdannelse som lader. De mener likevel at du er den rette for jobben! Også er jeg fristet til å si noe som mannen sier til meg fra tid til annen: "Ikke vær så dame nå, mannfolk hadde sagt ja tvert!" Og det er egentlig litt sant... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Del Skrevet 15. oktober 2016 2 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Prøv! Det er bedre å angre på å ha gjort noe, enn å angre på at du ikke gjorde det. Som du selv sier, det gir deg erfaring, ser pent ut på CVen og bedre lønn. Det er jo også greit å tenke på at de som har spurt deg faktisk kjenner deg. De vet sikkert at du ikke har erfaring eller utdannelse som lader. De mener likevel at du er den rette for jobben! Også er jeg fristet til å si noe som mannen sier til meg fra tid til annen: "Ikke vær så dame nå, mannfolk hadde sagt ja tvert!" Og det er egentlig litt sant... Kanskje det, men noen av oss menn tar oss en tankerunde først (se svaret over) Man leder ikke med knappenåler og glansbilder, ganske enkelt og greit. Anonymkode: 2191f...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #5 Del Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok derfor sagt at det kommer an på hvilke rammebetingelser man har, om man i det minste har litt budsjett for å dekke opp ekstravakter som VIL oppstå på et eller annet tidspunkt. Om du blir bedt om å lede med knappenåler og glansbilder (dvs. ingen økonomi, ressurser rundt deg og ingen forutsetninger for å lede godt) ville jeg sagt nei. Så ville jeg sagt det også kommer an på butikkens størrelse, hvor mange ansatte man skal være personalansvarlig for, hvor mye leverandøroppfølging, osv. som kommer til å binde tiden din. Og ikke minst, er du forpliktet til å være "arbeidende leder"? Dvs. noen butikker har sjefer der h*n også jobber på gulvet selv på lik linje med de andre for å spare penger, men har lederoppgaver i tillegg. Dette er meget omfattende og kan innebære at du vil jobbe langt mer enn 100%. Oi tusen takk for veldig fint svar! er arbeidende leder ja. Litt kontorarbeid men mest ute på gulvet, oppakning av varer, stå i kassen osv. Vi er totalt 16 ansatte, fordelt på selgere, ekstrahjelper og butikkmedarbeidere. Vi har veldig stramt budsjett og skulle gjerne vært fler på jobb til en hver tid, men vi får pga økonomi ikke lov av kjeden å bruke mer enn et visst antall timer i mnd. Dette er litt av grunnen til at jeg er skeptisk også. Ser jo hvor mye min nåværende sjef jobber. Mye mer enn 100% i allefall. Greit nok at hun får betalt ekstra og bonuser osv når vi klarer budsjett men man mister jo ufattelig mye fritid og som du sier - hvis ingen kan jobbe må jo jeg ta ansvaret, selv om jeg har fri, eller har planer. Tusen takk igjen for så fint svar! Kan forresten røpe at jeg jobber i en klesbutikk så har ikke så mye med leverandører å gjøre. 😊 Anonymkode: 0574f...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #6 Del Skrevet 15. oktober 2016 Ts her igjen butikken er ganske stor! Ca 1000 kvm +lager på ca 500kvm Anonymkode: 0574f...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #7 Del Skrevet 15. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi tusen takk for veldig fint svar! er arbeidende leder ja. Litt kontorarbeid men mest ute på gulvet, oppakning av varer, stå i kassen osv. Vi er totalt 16 ansatte, fordelt på selgere, ekstrahjelper og butikkmedarbeidere. Vi har veldig stramt budsjett og skulle gjerne vært fler på jobb til en hver tid, men vi får pga økonomi ikke lov av kjeden å bruke mer enn et visst antall timer i mnd. Dette er litt av grunnen til at jeg er skeptisk også. Ser jo hvor mye min nåværende sjef jobber. Mye mer enn 100% i allefall. Greit nok at hun får betalt ekstra og bonuser osv når vi klarer budsjett men man mister jo ufattelig mye fritid og som du sier - hvis ingen kan jobbe må jo jeg ta ansvaret, selv om jeg har fri, eller har planer. Tusen takk igjen for så fint svar! Kan forresten røpe at jeg jobber i en klesbutikk så har ikke så mye med leverandører å gjøre. 😊 Anonymkode: 0574f...a8d Bare hyggelig Hvis du er mest ute på gulvet og har svært stramt budsjett, så får man jo ikke tid til å lede godt mener nå jeg. Jeg ville sagt nei. Anonymkode: 2191f...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 15. oktober 2016 #8 Del Skrevet 15. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det, men noen av oss menn tar oss en tankerunde først (se svaret over) Man leder ikke med knappenåler og glansbilder, ganske enkelt og greit. Anonymkode: 2191f...a41 Joda, det er fint det som står der. Det er ikke det minste vanskelig å være enig i at det hadde vært kjempefint om alle ledere hadde så gode forutsetninger. Realiteten tror jeg derimot er, at sjansen for at en 22 år gammel vikar får slike forutsetninger, eller tilbud om jobb med slike forutsetninger, er minimal. Jeg tror faktisk ikke det finnes særlig mange ledere i det hele tatt som vil si at de har slike forutsetninger å jobbe under. Det er alltid press om å oppnå god økonmi og redusere kostnader, mangler det folk MÅ leder ta ansvar og eventuelt jobbe selv dersom ingen andre har mulighet. TS får en mulighet til å skaffe seg verdifull erfaring. Hun er 22 år, og dette vil være pent på CVen hennes uansett om dette er det hun skal drive med resten av livet, eller om hun skal utdanne seg videre, Og dessuten, det er snakk om ett - 1 - år. Om ting skulle bli ille, så holder man ut den tiden og sitter igjen med muligheten for en bedre jobb neste gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #9 Del Skrevet 15. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen butikken er ganske stor! Ca 1000 kvm +lager på ca 500kvm Anonymkode: 0574f...a8d Er dette H&M? For i såfall vil jeg si at du bør tenke deg godt om. Jeg var butikksjef i en stor H&M-butikk i Oslo i 1,5 år, for noen år siden. Det var vanvittig tøft, enormt mye å gjøre, og arbeidstiden min strakk så og si aldri til. Jeg jobbet 60-70-timers uker i lange perioder for at jeg skulle greie å komme rundt med alt. Vi skulle, så langt det lot seg gjøre, ikke sette inn vikarer ved sykdom, noe som medførte at jeg nesten alltid selv måtte stille opp ved sykdom i personalet. Og dette kom naturligvis på toppen av alle andre kontorpppgaver jeg hadde. Tilslutt var jeg så utslitt at jeg bare måtte takke for meg- og nå jobber jeg heldigvis med noe HELT annet. Anonymkode: 96d85...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Del Skrevet 15. oktober 2016 21 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Joda, det er fint det som står der. Det er ikke det minste vanskelig å være enig i at det hadde vært kjempefint om alle ledere hadde så gode forutsetninger. Realiteten tror jeg derimot er, at sjansen for at en 22 år gammel vikar får slike forutsetninger, eller tilbud om jobb med slike forutsetninger, er minimal. Jeg tror faktisk ikke det finnes særlig mange ledere i det hele tatt som vil si at de har slike forutsetninger å jobbe under. Det er alltid press om å oppnå god økonmi og redusere kostnader, mangler det folk MÅ leder ta ansvar og eventuelt jobbe selv dersom ingen andre har mulighet. TS får en mulighet til å skaffe seg verdifull erfaring. Hun er 22 år, og dette vil være pent på CVen hennes uansett om dette er det hun skal drive med resten av livet, eller om hun skal utdanne seg videre, Og dessuten, det er snakk om ett - 1 - år. Om ting skulle bli ille, så holder man ut den tiden og sitter igjen med muligheten for en bedre jobb neste gang. Har ikke påstått at lederstillinger ikke kan være tøffe uansett, for det er de som regel, både med tanke på økonomi, redusere kostnader, tidspress, oppfølging osv. Likevel finnes det forskjeller blant bedriftene, og det finnes grenser for hvor mye man bør ofre seg selv. Man kan ikke forvente enkle arbeidshverdager som leder uansett, men man bør skille mellom de bedriftene som tilbyr vanskelige vilkår (dvs. de fleste lederstillinger) og umulige vilkår. Det er en ting å lede med trange ressurser, en annen ting er å være strippet for alle muligheter til å være reell sjef, og slik ts skriver det (bla. med at man selv også må jobbe på gulvet - hvilket effektivt forhindrer deg i å backe opp ved sykdom all den tid du også jobber på gulvet selv) så kan det virke som denne jobben er det. Og nei det å være butikkleder gir deg på ingen måte noen sterke fordel i å være leder i en mer kompetansedrevet bransje. Ikke fordi erfaringen ikke kan være bra, men hos oss (teknologiorganisasjon) så hadde man ikke hatt en sjanse dersom man tidligere ikke hadde ledet tekniske team og gjerne jobbe med dette selv også. BI svada som at man som leder kan lede alt er bare svada. Anonymkode: 2191f...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #11 Del Skrevet 15. oktober 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette H&M? For i såfall vil jeg si at du bør tenke deg godt om. Jeg var butikksjef i en stor H&M-butikk i Oslo i 1,5 år, for noen år siden. Det var vanvittig tøft, enormt mye å gjøre, og arbeidstiden min strakk så og si aldri til. Jeg jobbet 60-70-timers uker i lange perioder for at jeg skulle greie å komme rundt med alt. Vi skulle, så langt det lot seg gjøre, ikke sette inn vikarer ved sykdom, noe som medførte at jeg nesten alltid selv måtte stille opp ved sykdom i personalet. Og dette kom naturligvis på toppen av alle andre kontorpppgaver jeg hadde. Tilslutt var jeg så utslitt at jeg bare måtte takke for meg- og nå jobber jeg heldigvis med noe HELT annet. Anonymkode: 96d85...f87 Ts her Ja, er faktisk en H&M butikk nå blir jeg sikkert gjenkjent men skitt au det spiller ingen rolle Vet sjefen min også ikke får lov å sette inn vikarer med mindre det er helt krise og man ikke er syk selv, er visst ganske streng ledelse fra hovedkontoret og fra regionslederne ettersom jeg har forstått. Iallefall ifølge det jeg sett og hørt. Setter stor pris på erfaring! Ser ut som jeg virkelig må gå i tenkeboksen Anonymkode: 0574f...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Del Skrevet 15. oktober 2016 Det finnes mange typer ledere, det trenger ikke å ose SJEF av deg. Har du noen gang misunt sjefen din oppgavene h*n har? Vet du hva det går i? Har du hatt personalansvar før? Hvordan er kollegene dine, noe tegn til konflikter? Hva er det verste som kan skje? Jeg var i omtrent samme situasjon som deg da jeg ble kastet i det. Det var beintøft, men en helt annen type bedrift Selv skulle jeg gjerne hatt en jobb der jeg kan komm, gjøre jobben og gå, slik at den ikke kverner 24-7. Men man ønsker vel alltid det man ikke har Anonymkode: c6ea0...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 15. oktober 2016 #13 Del Skrevet 15. oktober 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke påstått at lederstillinger ikke kan være tøffe uansett, for det er de som regel, både med tanke på økonomi, redusere kostnader, tidspress, oppfølging osv. Likevel finnes det forskjeller blant bedriftene, og det finnes grenser for hvor mye man bør ofre seg selv. Man kan ikke forvente enkle arbeidshverdager som leder uansett, men man bør skille mellom de bedriftene som tilbyr vanskelige vilkår (dvs. de fleste lederstillinger) og umulige vilkår. Det er en ting å lede med trange ressurser, en annen ting er å være strippet for alle muligheter til å være reell sjef, og slik ts skriver det (bla. med at man selv også må jobbe på gulvet - hvilket effektivt forhindrer deg i å backe opp ved sykdom all den tid du også jobber på gulvet selv) så kan det virke som denne jobben er det. Og nei det å være butikkleder gir deg på ingen måte noen sterke fordel i å være leder i en mer kompetansedrevet bransje. Ikke fordi erfaringen ikke kan være bra, men hos oss (teknologiorganisasjon) så hadde man ikke hatt en sjanse dersom man tidligere ikke hadde ledet tekniske team og gjerne jobbe med dette selv også. BI svada som at man som leder kan lede alt er bare svada. Anonymkode: 2191f...a41 Det du skriver i det første avsnittet ditt rammer omtrent alle lederstillinger i alle butikker, hotell-/restaurantbedrifter samt mange andre små bedrifter. Det er ikke mange av disse hvor leder kun er leder, og ikke har en operativ funksjon i tillegg. Jeg har ikke sagt det vil bli enkelt, men etter min mening vil det være verdt det. Det er jo heller ingenting som hinderer TS i å si opp, om hun føler det blir for mye etter å ha gitt det et forsøk. Når det gjelder det andre avsnittet ditt så har jeg aldri sagt at det gir en fordel når det gjelder å få en annen lederstilling. Jeg jobber innen økonomi i et markedsledende selskap innen min bransje, og under forutsetning av rett utdannelse forøvrig ville en sånn erfaring og det signalet det sender at man har vært villig til å ta den utfordringen, kunne gi jobb. Ikke lederjobb, men en mulighet til å slippe gjennom nåløyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Del Skrevet 15. oktober 2016 4 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Det du skriver i det første avsnittet ditt rammer omtrent alle lederstillinger i alle butikker, hotell-/restaurantbedrifter samt mange andre små bedrifter. Det er ikke mange av disse hvor leder kun er leder, og ikke har en operativ funksjon i tillegg. Jeg har ikke sagt det vil bli enkelt, men etter min mening vil det være verdt det. Det er jo heller ingenting som hinderer TS i å si opp, om hun føler det blir for mye etter å ha gitt det et forsøk. Når det gjelder det andre avsnittet ditt så har jeg aldri sagt at det gir en fordel når det gjelder å få en annen lederstilling. Jeg jobber innen økonomi i et markedsledende selskap innen min bransje, og under forutsetning av rett utdannelse forøvrig ville en sånn erfaring og det signalet det sender at man har vært villig til å ta den utfordringen, kunne gi jobb. Ikke lederjobb, men en mulighet til å slippe gjennom nåløyet. Og da hopper du bukk over det jeg skrev Jeg ga ikke uttrykk for at det å være sjef er enkelt på generelt grunnlag, men at det er forskjell på å ha trange ressurser og ikke ressurser i det hele tatt. Ja, man kan slutte i en lederstilling etter kort tid, men da har man heller ikke vist at man evner å stå i det, så da er det bortkastet å gjøre det i utgangspunktet. Det tar seg faktisk ikke så veldig bra ut på CV'en med korte arbeidsforhold. Mulig vi har forskjellige erfaringer, men i min bransje kan selv en eller to korte arbeidsforhold åpne opp for spørsmål som hvorfor man ikke stod litt lenger i det. Poenget mitt er egentlig også at hvis man ikke faktisk gjør en god jobb som leder, så vil det kunne hefte ved deg ved videre jobbsøking. Dermed er det heller ingen skam å si nei, hvis man faktisk ikke tilbys noen ressurser på å gjøre en noenlunde skikkelig jobb. Jeg kan forstå hva du sier i kontekst av ditt yrke, men ser ikke helt relevansen her (dessuten vil 99% av dagens økonomer ha blitt rasjonalisert vekk som følge av automatisering om 10 års tid). Anonymkode: 2191f...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå