Gå til innhold

Hva er nyeste stand i togstreiken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på! Lei av fulle busser og styr.!

Anonymkode: 8ec3c...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å tro de ønsker å holde ut til de får rammet juletrafikken :P 

Anonymkode: b5ced...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sterke indisier på at de trapper opp streiken ytterligere. Men det er ingen helt klar informasjon, hverken fra NSB eller Norges Lokomotivforbund. Selv om strek er lovlig og berettiget i noen tilfeller, så syntes jeg begge parter oppfører seg kritikkverdig her, når det tydeligvis ikke er noen kontakt mellom partene og dette trekker ut i tid nå uten noen klar informasjon om hva som skjer. Det som er hårreisende er at ruter som faktisk går (som ikke er rammet av streiken) reduseres ved at regiontog som stopper på noen stasjoner på Østfoldbanen nå ikke stopper på alle stasjonene de vanligvis stanser ved. Dette er med andre ord et ytterligere ekstratiltak utover selve streiken, ment for å ramme de reisende ennå mer. Det er helt uakseptabelt! 

Og det er provoserende å se at man kan lamme alt uten noen direkte konsekvenser. Skjønner at en streik må svi litt for at man skal få gjennomslag for synspunktene sine, men noe helt annet er det jo å lamme all skinnegående transport i hele landet, men det må da være grenser! Det er provoserende å se at man kan stanse absolutt hele virksomheten med streik når man selv jobber 12 timers dager og knapt har ferie eller fridager for å skape verdier for dette landet. Hadde jeg eller mine kolleger gått ut i strek så hadde vi fått sparken hele gjengen, eller så hadde jobbene våre blitt outsourcet. 

Til syvende og sist tipper jeg dette går utover lokførerne og NSB selv. Når de nå skal konkurranseutsettes vil nok regjeringen ikke nøle med å benytte dette som argument for raskere videre konkurranseutsettelse av diverse togstrekninger i Norge. Sånn sett skyter fagforbundet og NSB seg selv i foten her, all den tid de muligens ikke har jobber å gå til i fremtiden. Lov å streike, men når man streker seg til konkurs og arbeidsløshet så bør det ringe noen varselbjeller!

Anonymkode: ab1da...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å tro de ønsker å holde ut til de får rammet juletrafikken :P 

Anonymkode: b5ced...c7d

Ja, flyselskapene kommer nok til å gni seg i hendene hvis trafikken mellom de større byene i landet ikke betjenes med tog. Tviler egentlig på at det går så langt, men ingenting hadde overrasket meg med tanke på dagens høye konfliktnivå i dagens norske arbeidsliv. Her er det viktigere å alltid ha rett enn å trygge eget selskap og egne arbeidsplasser. 

Anonymkode: ab1da...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, flyselskapene kommer nok til å gni seg i hendene hvis trafikken mellom de større byene i landet ikke betjenes med tog. Tviler egentlig på at det går så langt, men ingenting hadde overrasket meg med tanke på dagens høye konfliktnivå i dagens norske arbeidsliv. Her er det viktigere å alltid ha rett enn å trygge eget selskap og egne arbeidsplasser. 

Anonymkode: ab1da...0d8

De gnir seg nok i hendene allerede. Forsåvidt greit at flyselskapene får bedre økonomi. Men  verre for de mange passasjerene som ikke har noe alternativ til å komme seg dit de skal. Regjeringen burde vært modigere når det gjelder tvungen lønnsnemnd, selv om de selvsagt vil få LO på nakken om de griper inn.

Anonymkode: b5ced...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De gnir seg nok i hendene allerede. Forsåvidt greit at flyselskapene får bedre økonomi. Men  verre for de mange passasjerene som ikke har noe alternativ til å komme seg dit de skal. Regjeringen burde vært modigere når det gjelder tvungen lønnsnemnd, selv om de selvsagt vil få LO på nakken om de griper inn.

Anonymkode: b5ced...c7d

Så lenge det ikke er fare for liv og helse så blir det heller ingen lønnsnemd med det første. I så fall må det foreligge konkrete og etterprøvbare påstander fra helsevesen og politi om at utrykningskjøretøyer står helt fast i morgentrafikken for eksempel, som følge av at det er langt flere biler. Da først får man et argument om fare for liv og helse og mulig lønnsnemd. Men etter hva jeg har lest og hørt har det ikke blitt fremmet noen slike påstander fra hverken politi, brannvesen eller ambulansetjenestene. 

Men ja, det er provoserende å se at NSB og fagforbundet er villig til å ta kundene sine som gisler i så stor utstrekning som dette. Til og med flyselskapene og deres fagforeninger som har vært i til dels veldig bitre konflikter har løst streik på en mer smidig måte enn dette. 

Som skrevet tror jeg det blir NSB og lokførerne selv som taper på dette. Denne konflikten koster enormt mye økonomisk og tillitsmessig, og det i forkant av en periode med anbudsutsettelse. Det ser ikke ut til at det er mange som tenker mye langtidsstrategi her nei...

Sånn går det når drittsekkgenerasjonen har blitt voksne, de som aldri ble ferdig i barnehagen der det er viktigere å alltid få rett enn å tenke bærekraftig. 

Anonymkode: ab1da...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er fare for liv og helse så blir det heller ingen lønnsnemd med det første. I

Anonymkode: ab1da...0d8

Man kan også begrunne med viktige samfunnsinteresser, og jeg mener det snart må nærme seg. Også når det virker som partene helt mangler vilje til å løse konflikten. Men vi kan jo håpe det foregår noe bak kulissene.

Anonymkode: b5ced...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...