Gå til innhold

Linsevæske - hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

- Hva er grunnen til at man må bruke linsevæske innen 90 dager etter åpning? (Utløpsdatoen er om 2,5 år)

- Bruker dere linsevæsken lengre enn dette, hvorfor/hvorfor ikke? 

Ble lurt av dama på butikken i dag, som sa jeg burde velge den største størrelsen linsevæske når jeg bare skal bruke linser i 3 mnd. Så lurer på om jeg kan gi den bort til et søsken etter 90 dager når jeg er ferdig å bruke linsene, så slipper jeg å kaste det... 

Takk for hjelp, om noen kan hjelpe! 

Anonymkode: 7c4f1...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke gi vekk resten etter tre måneder - det kaster du.

Hvorfor? Det vokser bakterier i en åpnet flaske. Du skal ikke bruke dette til øynene etter tre måneder på grunn av hygiene og helse.

Anonymkode: 6ccc3...c41

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke gi vekk resten etter tre måneder - det kaster du.

Hvorfor? Det vokser bakterier i en åpnet flaske. Du skal ikke bruke dette til øynene etter tre måneder på grunn av hygiene og helse.

Ok. Men jeg kaster det ikke, jeg bytter flasken ;) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men jeg kaster det ikke, jeg bytter flasken ;) 

Ja, for det er viktig å spre tjue kroner.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er viktig å spre tjue kroner.

Hvorfor så spydig? Det er ikke pengene jeg tenker på, men at jeg egentlig ikke har plass til den svære flaska og at det blir unødvendig å ha så mye. 

• Liker 3
Skrevet

Har ikke utløpsdatoen noe med hvor lenge den kan stå uåpnet da? Men når du først har åpnet flasken så må holder den ikke lenger enn 90 dager. 

Samme prinsipp som ved jus. Den har forholdsvis lang holdbarhet. Men når du først har åpnet kartongen, så drikker du den innen noen dager.

Anonymkode: 5744b...cc2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke utløpsdatoen noe med hvor lenge den kan stå uåpnet da? Men når du først har åpnet flasken så må holder den ikke lenger enn 90 dager. 

Samme prinsipp som ved jus. Den har forholdsvis lang holdbarhet. Men når du først har åpnet kartongen, så drikker du den innen noen dager.

Men jus gjærer jo, det gjør vel ikke linsevæske?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var bare ment som et eksempel. Tror de aktive komponentene i linsevæske brytes ned over tid, derfor skal du ikke bruke en flaske mer enn 90 dager etter åpning. I tillegg så har det kanskje noe med mikroorganismer å gjøre, uten at jeg vet.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men en helt ny, uåpnet flaske linsevæske er steril. Det øyeblikket du åpner den er den ikke lenger steril og da er det ansett som sikkert å kunne bruke den i 90 dager av hygieniske årsaker. Får du feil bakterier i øynene kan du risikere at nevnte bakterier gnafser opp hornhinna di under linsene.

Kjøp heller en eske med linsevæske i ampuller. En ampull tåler å være åpen i et døgn, og da waster du vesentlig mindre mengder linsevæske.

Skrevet

I det øyeblikket du åpner flasken, så bryter du segl som forhindrer at det kommer bakterier inn i flasken. 
Litt sånn som med hermetikk, evig holdbarhet så lenge dem er lukket, og kortere holdbarhet i det man slipper inn bakterier og luft. 
Hver gang man åpner/lukker flasken, så tilfører man flere bakterier. På badet er det ideelle vekstvilkår for mikroroganismer. Og bakterier trekker lett inn i slimhinner, og kan skape infeksjoner. 

Ved bytte av flaske, så ville jeg ha tenkt enda kortere holdbarhet, iogmed at den nye flasken neppe er steril, og en overflytting også vil gi økt risiko for kontaminasjon. 
En annen ting er at beholdere til produkter er spesielt designet for de produktene, og du bør ikke flytte over til en annen beholder som ikke er ment for oppbevaring av øyenskyllevann eller lignende, da du ikke har noe garanti for at det ikke er kjemikalier i den nye flasken som kan kontaminere linsevesken. 
Så behold den på orginal flaske, og kast 90dager etter åpning. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt.
/lillesky (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...