catlover123 Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Hei! Jeg mistenker at katten min har et eller annet. Haken hennes er hoven og i det siste har jeg lagt merke til svarte skitt/prikker som liksom kan vaske bort og huden på haken har vært grå/brun. For noen dager siden merket jeg at hun hadde fått et sår på haken og hun synes det er ubehagelig å bli tatt på haken. Nå har øyene begynt å renne, ho klør seg veldig mye rundt hode og rister på hodet. Hun er ca. 11 år. Takk for alle svar😊
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 Hva med en tur til veterinæren???? Anonymkode: bc03f...0d8 9
catlover123 Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2016 Den er stengt i helga og må kjøre flere timer for å betale 10 ganger så mye i helga... Skal ta henne med til veterinæren når det åpner igjen!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #4 Skrevet 14. oktober 2016 Infeksjon som begynner å bli alvorlig? Katter slåss mye og noen ganger kan mindre skader bli infisert og trenge behandling. Akkurat slik mennesker kan få infeksjoner av mindre kutt. Det var en tid før antibiotika der kuttskader kunne drepe deg fordi vi ikke kunne behandle infeksjon. Anonymkode: 5b310...606 1
Minlillesky Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 Tur til veterinæren er det første jeg hadde gjort..ikke kaste bort tid på nettet for å søke "råd". Selv om andre katter har hatt det du beskriver før, så betyr ikke det at de lider av det samme liksom..kan være tusen ting.. 1
Minlillesky Skrevet 14. oktober 2016 #6 Skrevet 14. oktober 2016 5 minutter siden, catlover123 skrev: Den er stengt i helga og må kjøre flere timer for å betale 10 ganger så mye i helga... Skal ta henne med til veterinæren når det åpner igjen! Det er jo katten verdt vel?! Det er ikke sikkert det kan vente så mye lengre... kan være noe alvorlig.. 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #7 Skrevet 14. oktober 2016 vetrinæren er stengt i helga ja, men hva med alle de andre dagene i uka du har sett at noe har vært galt da? hvorfor venter folk alltid til det siste med å i det hele tatt ta en telefon til vetrinæren? klarer du å ta tempen på katten uten fare for ditt eget liv? i så fall så gjør du det å så ringer du vetrinær med en gang og forklarer symptomene og evt temperaturen. stikk termometeret ca 1 cm opp i analen for å finne temp. Anonymkode: 1b57f...2b3 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 7 minutter siden, catlover123 skrev: Den er stengt i helga og må kjøre flere timer for å betale 10 ganger så mye i helga... Skal ta henne med til veterinæren når det åpner igjen! til og med langt utpå bygda hvor jeg bor har de vetrinær som kan komme på hjemmebesøk. de har vi fordi det er mange gårder her, så prøv å få tak i en sånn. Anonymkode: 1b57f...2b3 2
catlover123 Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2016 Ja, men samtidig føler jeg ikke at det er noe akutt. Hun oppfører seg helt vanlig som før. Jeg har faktisk verken råd eller tid til å dra denne helga. Hvis det er noe akutt så klart vil jeg gjøre alt. Katten ble nylig bitt av hoggorm. Jeg hastet ned til dyrlegen, dette var også i helga og det var en dyr behandling. Det var så klart verdt det og som sagt føler jeg ikke at den situasjonen er så akutt.
Mis(s)Understood Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 25 minutter siden, catlover123 skrev: Hei! Jeg mistenker at katten min har et eller annet. Haken hennes er hoven og i det siste har jeg lagt merke til svarte skitt/prikker som liksom kan vaske bort og huden på haken har vært grå/brun. For noen dager siden merket jeg at hun hadde fått et sår på haken og hun synes det er ubehagelig å bli tatt på haken. Nå har øyene begynt å renne, ho klør seg veldig mye rundt hode og rister på hodet. Hun er ca. 11 år. Takk for alle svar😊 Når katten begynner å bli middelaldrende pluss så er det mindre lurt å observere i lengre tid før man kontakter veterinær. Med andre ord mener jeg at du nok burde kontaktet veterinær mye tidligere, og senest på morgenen i dag slik at du hadde fått time i dag. 1
Minlillesky Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 6 minutter siden, catlover123 skrev: Ja, men samtidig føler jeg ikke at det er noe akutt. Hun oppfører seg helt vanlig som før. Jeg har faktisk verken råd eller tid til å dra denne helga. Hvis det er noe akutt så klart vil jeg gjøre alt. Katten ble nylig bitt av hoggorm. Jeg hastet ned til dyrlegen, dette var også i helga og det var en dyr behandling. Det var så klart verdt det og som sagt føler jeg ikke at den situasjonen er så akutt. Etter det du beskriver i start innlegget ditt, så høres det ut som pus synes dette er ubehagelig. Ring noen som kan komme på hjembesøk i kveld. Og få sjekket og eventuelt behandlet pus! 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 1 minutt siden, catlover123 skrev: Ja, men samtidig føler jeg ikke at det er noe akutt. Hun oppfører seg helt vanlig som før. Jeg har faktisk verken råd eller tid til å dra denne helga. Hvis det er noe akutt så klart vil jeg gjøre alt. Katten ble nylig bitt av hoggorm. Jeg hastet ned til dyrlegen, dette var også i helga og det var en dyr behandling. Det var så klart verdt det og som sagt føler jeg ikke at den situasjonen er så akutt. har du ikke forsikring? katter er sykt flinke på å skjule smerte fra naturens side så du aner faktisk ikke om det er akutt. men hvorfor ringer du ikke dyrlegen å hører med dem???? Anonymkode: 1b57f...2b3 3
Mis(s)Understood Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 Slik du forteller forløpet, med stadig forverring, så hadde jeg personlig ringt vaktveterinær nå i kveld. Og så hadde jeg kjørt katten til veterinæren i kveld, møtt opp til avtalt tid og med glede betalt helgetillegg. Hvor lenge har du observert det forløpet du beskriver i hovedinnlegget ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 16 minutter siden, catlover123 skrev: Ja, men samtidig føler jeg ikke at det er noe akutt. Hun oppfører seg helt vanlig som før. Jeg har faktisk verken råd eller tid til å dra denne helga. Hvis det er noe akutt så klart vil jeg gjøre alt. Katten ble nylig bitt av hoggorm. Jeg hastet ned til dyrlegen, dette var også i helga og det var en dyr behandling. Det var så klart verdt det og som sagt føler jeg ikke at den situasjonen er så akutt. Katten går på medisin nå eller? Kan jo være at medisinen ikke funker eller at katten må ha en lengre behandling Eller tenker du at det har skjedd noe nytt med katten? Jeg tenker at dette er snakk om et dyr som føler ubehag, potensielt mild smerte... Jeg vet at det er dyrt, men om dyret ditt lider.... Det kan være vanskelig å se at katter lider, for de bruker gjemme det og i noen tilfeller gjemer de seg slik at man aldri ser dem igjen. Jeg tenker at det er veldig lenge å vente til mandag. Kanskje du kan ringe dyrlegevakten og spørre hva de tenker? Anonymkode: 5b310...606 1
Green Lady Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Dette høres ut som acne, og det kan fint vente til mandag (søk på acne katt på Google). Katten min hadde det, og ja, det er ubehagelig for dem, men det er ingen grunn til å haste ned til veterinær i kveld for dette. Det kan fint vente til mandag (forutsatt at det er acne). Det kommer gjerne av at de spiser og drikker av plast- eller metallskåler, og kommer nær med haken. Det beste er at mat og vann serveres i glass/porselen. Pusen min hr ikke fått dette etter behandling hos veterinær og overgang til porselensskåler. Tror vi endte opp med en liten antibiotikakur og en salve (var det Fucidin, tro?) Endret 14. oktober 2016 av Green Lady 3
MissPierce Skrevet 14. oktober 2016 #16 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) 16 minutter siden, Green Lady skrev: Dette høres ut som acne, og det kan fint vente til mandag (søk på acne katt på Google). Katten min hadde det, og ja, det er ubehagelig for dem, men det er ingen grunn til å haste ned til veterinær i kveld for dette. Det kan fint vente til mandag (forutsatt at det er acne). Det kommer gjerne av at de spiser og drikker av plast- eller metallskåler, og kommer nær med haken. Det beste er at mat og vann serveres i glass/porselen. Pusen min hr ikke fått dette etter behandling hos veterinær og overgang til porselensskåler. Tror vi endte opp med en liten antibiotikakur og en salve (var det Fucidin, tro?) Tenkte akkurat det samme. Aller verst er plast, men noen reagerer på metall også. Glass eller porselen er absolutt det beste ☺️ Noen katter er mer utsatt enn andre, og det er noe dritt. Men ganske enkelt å gjøre noe med da man vet hva det er. Endret 14. oktober 2016 av MissPierce
Tvist Skrevet 14. oktober 2016 #17 Skrevet 14. oktober 2016 Enig i at dette ikke høres ut som noe akutt. Så lenge allmenntilstanden er fin, kan det vente til mandag. 1
catlover123 Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #18 Skrevet 14. oktober 2016 Søkte på Google og det ligna veldig, jeg drar til veterinæren på mandag. Hun er fin i formen eller hun oppfører seg hvertfall som hun alltid gjør. Takk for svar.
Kittykat Skrevet 14. oktober 2016 #19 Skrevet 14. oktober 2016 5 timer siden, catlover123 skrev: Ja, men samtidig føler jeg ikke at det er noe akutt. Hun oppfører seg helt vanlig som før. Jeg har faktisk verken råd eller tid til å dra denne helga. Hvis det er noe akutt så klart vil jeg gjøre alt. Katten ble nylig bitt av hoggorm. Jeg hastet ned til dyrlegen, dette var også i helga og det var en dyr behandling. Det var så klart verdt det og som sagt føler jeg ikke at den situasjonen er så akutt. Du skulle ikke ha ventet flere dager med å dra til dyrlegen. Uansett om det er hverdag eller helg, så er vel katten din verdt summen? Har selv 2 katter og hvis de en gang blir syke, skadet eller hva, så bryr jeg meg ikke om pengene. Jeg mener ikke at du ikke bryr deg om katten din, så misforstå meg rett her. Det har mest sannsynlig blitt en infeksjon i såret eller så er det en annen årsak. Jeg hadde ikke ventet med å dra til dyrlegen jeg da. Jeg hadde vært såpass "hysterisk" at jeg hadde dratt til dyrlegen med en gang. Datteren vår hadde en hamster som fikk et sår en gang og da ville samboeren vente til mandagen ( vi oppdaget såret natt til lørdagen). Jeg fikk utrolig dårlig samvittighet og skyldsfølelse fordi vi ikke dro med en gang. Og det hadde vært tidoblet hvis det hadde vært en av kattene. Men i dette tilfellet så ville jeg faktisk dratt til dyrlegen før mandag pga infeksjon i såret. Vi i denne tråden kan ikke vite om dette er acne eller noe annet. Dette er det bare dyrlegen som kan gi et 100% svar på.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #20 Skrevet 14. oktober 2016 5 timer siden, catlover123 skrev: Hei! Jeg mistenker at katten min har et eller annet. Haken hennes er hoven og i det siste har jeg lagt merke til svarte skitt/prikker som liksom kan vaske bort og huden på haken har vært grå/brun. For noen dager siden merket jeg at hun hadde fått et sår på haken og hun synes det er ubehagelig å bli tatt på haken. Nå har øyene begynt å renne, ho klør seg veldig mye rundt hode og rister på hodet. Hun er ca. 11 år. Takk for alle svar😊 Hvorfor har ikke du dratt til veterinær allerede når du har sett det har utviklet seg til et sår og katten ikke vil bli rørt - istedenfor søker du råd på nett nå som tilstanden forverret seg? Vi vet ikke engang åssen katta ser ut, ring en dyrlege så får du hvertfall et ordentlig svar. Høres ut som infeksjon, stakkars katt. Anonymkode: 523ed...4e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå