Gå til innhold

Rundkjøringsregler og plassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan IKKE spørre mannen min, for han er av den typen som ser på kvinnfolk som dumme og ikke burde hatt lappen...

Så jeg får spørre dere dette dumme spørsmålet.


FOR

dette gjelder en liten rundkjøring med fire armer.

Den har vel "to" kjørefelt, slik at den som skal rett frem eller til høyre, legger seg til høyre, og den som skal til venstre i rundkjøringen, legger seg til venstre.

Pga denne rundkjøringen er så liten, så er det lite plass til feltskifte før en skal ut av rundkjøringen.
En skal alltid blinke seg ut av rundkjøringen når en skal ut, og det er vel når en har kommet til den siste armen, midt på den, før en skal ut at en blinker, og det er her en kan skifte fil, problemet er at her ligger det biler som også skal inn i rundkjøringen. 
Hva er da rett. 
Når du har blinket deg ut, og du jo allerede er i rundkjøringen - du skulle til venstre, men nå skal du ut av rundkjøringen....

så skal du skifte fil til høyre da har jeg forstått og skal ut,

men på den høyre armen der du skal skifte fil - altså den siste før der du skal ut, der kommer en bil som vil inn i rundkjøringen. 

Den skal samme vei som deg. 
Har den da rett til å kjøre ut før du har kommet dit? Så vidt meg bekjent har man vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen. 

Så denne bilen kjører ut samtidig som du kommer dit du skal skifte fil, slik at den blir liggende på siden av deg og så sniker den seg forbi og kjører så til venstre, jeg skal videre rett frem... 

hadde jeg ikke passet på og kjørt som enkelte svin jeg har sett i rundkjøringene, så hadde vi nok kollidert!

 

vanskelig å beskrive situasjonen da... 

men jeg følte at denne bilen bare trengte seg frem. Jeg var jo allerede i rundkjøringen, en forholdsvis liten rundkjøring, hadde normal fart. 

Hvem har rett? 

Jo, om jeg ikke hadde kommet til den armen ennå, så kunne hun vel sneket seg inn, men jeg hadde kommet dit, jeg var allerede i rundkjøringen, og da hadde vel hun vikeplikt for meg? Jeg var nesten kommet dit jeg skulle skifte fil og hadde akkurat på blinklyset for å blinke meg ut. 

Jeg ser det vanskelig å skifte til høyre fil lenge før jeg kommer til der jeg skal ut, for da må jeg jo blinke meg ut før jeg skal ut... hmmmmmmmmmm

Mannen min bare rista på hodet og mente at hun dama gjorde rett, at jeg måtte ha vært treig eller noe... og at jeg burde ha skifte fil for lenge siden? Jeg kjørte samme veien ig år og kan ikke skjønne hvor jeg skulle skifte fil før der jeg gjorde det. 

Og jeg brukte jo blinklys... det er visst enda viktigere enn plassering har jeg hørt. 

Sorry langt innlegg.... men det virker faktisk som om de fleste ikke har peiling på rundkjøringer har jeg sett i ulike forum, alle har sine versjoner og tolkninger av reglene.

Man har ikke vikeplikt i rundkjøring, selv om alle tror man har vikeplikt for alle som kommer fra venstre - og ja - jeg kom jo fra venstre... men jeg var i rundkjøringen, derfor hadde hun vikeplikt for meg. 

Men om jeg skulle skifte fil i rundkjøringe, til høyre, så måtte jeg vike for de andre som allerede var i rundkjøringen og lå til min høyre. Men hun var ikke i rundkjøringen, hun kom fra den andre armen. Capiche?

Har jeg misforstått? 

 

Anonymkode: b8bda...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har vikeplikt når man kjører inn i en rundkjøring, pga skiltingen. Og man har vikeplikt ved feltskifte, også inne i en rundkjøring.

Trafikkreglene beskriver ikke kjøring i rundkjøring spesielt. 

Det er jo vanlig at når man skal til venstre i en rundkjøring å legge seg innerst i rundkjøringen, og så blinke seg ut, og skifte felt 90 grader før man skal ut. Men da oppstår situasjonen at det kan komme inn biler i det ytre feltet, som man egentlig har vikeplikt for, siden de er til høyre. 

Det er ingenting i veien for å ligge i ytre felt hele tiden, også om man skal til venstre. Da har man forkjørsrett gjennom hele rundkjøringen.  Nå kommer sikkert mange til å svare at dette er feil måte å kjøre i en rundkjøring, men det sjekk med trafikkreglene hvor det står at dette er feil.

Jeg gjør dette særlig på små rundkjøringer, eller skifter til ytre felt så snart det lar seg gjøre. Skal jeg til venstre, lar jeg blinklyset stå på til venstre, helt til jeg blinker meg ut til høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Man har vikeplikt når man kjører inn i en rundkjøring, pga skiltingen. Og man har vikeplikt ved feltskifte, også inne i en rundkjøring.

Trafikkreglene beskriver ikke kjøring i rundkjøring spesielt. 

Det er jo vanlig at når man skal til venstre i en rundkjøring å legge seg innerst i rundkjøringen, og så blinke seg ut, og skifte felt 90 grader før man skal ut. Men da oppstår situasjonen at det kan komme inn biler i det ytre feltet, som man egentlig har vikeplikt for, siden de er til høyre. 

Det er ingenting i veien for å ligge i ytre felt hele tiden, også om man skal til venstre. Da har man forkjørsrett gjennom hele rundkjøringen.  Nå kommer sikkert mange til å svare at dette er feil måte å kjøre i en rundkjøring, men det sjekk med trafikkreglene hvor det står at dette er feil.

Jeg gjør dette særlig på små rundkjøringer, eller skifter til ytre felt så snart det lar seg gjøre. Skal jeg til venstre, lar jeg blinklyset stå på til venstre, helt til jeg blinker meg ut til høyre.

Hm, så du mener det er greit om jeg legger meg i høyre selv om jeg skal til venstre da? Kanskje legge meg til høyre, men blinke til venstre, helt til jeg skal blinke meg ut? Så slipper jeg at slike sniker plutselig kommer inn :D

Men siden hun ikke var i rundkjøringen, hadde hun ikke vikeplikt for meg da? 

Anonymkode: b8bda...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, så du mener det er greit om jeg legger meg i høyre selv om jeg skal til venstre da? Kanskje legge meg til høyre, men blinke til venstre, helt til jeg skal blinke meg ut? Så slipper jeg at slike sniker plutselig kommer inn :D

Men siden hun ikke var i rundkjøringen, hadde hun ikke vikeplikt for meg da? 

Anonymkode: b8bda...2bd

 

Teknisksett ja, så kan du det, men da vil du irritere på deg slike som meg, som irriterer over at folk ikke bruker a) blinklys og b) legger seg feil i rundkjøringen. Gjør du B, så husk for all del A. 

Hun har vikeplikt for deg så lenge du er i rundkjøringen, og hun er utenfor. Hadde hun også vært der hadde du fått vikeplikt for henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, så du mener det er greit om jeg legger meg i høyre selv om jeg skal til venstre da? Kanskje legge meg til høyre, men blinke til venstre, helt til jeg skal blinke meg ut? Så slipper jeg at slike sniker plutselig kommer inn :D

Men siden hun ikke var i rundkjøringen, hadde hun ikke vikeplikt for meg da? 

Anonymkode: b8bda...2bd

Ja, det er er i alle fall lovlig kjøring. 

Hvis hun ikke var i rundkjøringen hadde hun vikeplikt. Men det er jo ikke alle som alltid følger reglene. 

Men det oppstår ofte lokale kjøremønster, så det er lurt der man kjører ofte å tilpasse seg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke gjort noe feil TS, for det er ikke alltid det er så lett å skifte fil på vei rundt i rundkjøringa. Selv bruker jeg ei som er sånn passe stor, når jeg svinger til venstre i den, blinker jeg til venstre ved kjøring inn i rundkjøring, når jeg såvidt har passert arm nr.2(4 armer på denne) setter jeg på blinklyset ut til høyre. Da har jeg jo retningen jeg skal ha med en gang, MEN....det er jaggu meg mange som ignorerer fullstendig at jeg skal ut foran nesa på de som kommer inn i rundkjøringa fra arm nr.2 (for meg) Det er bare å bremse ned og la de kjøre, men heller ikke gi noe plass så neste kommer inn. De har da VIKEPLIKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spørs det nok litt på oppmerkingen i og før rundkjøringen.

Dersom det er markert med to felt inne i rundkjøringen (stiplet linje) så vil du helt klart komme i en vikepliktssituasjon for feltskifte. Da kjører du i innerste felt når bil B kommer inn i rundkjøringens ytre felt. Litt som at du ligger i venstre felt på motorveien og bilB kommer inn på høyre felt fra påkjøringsrampen (selv om det er fletting ut på MV). Dette blir ytterligere klart dersom inngangen til rundkjøringen også har adskilte felt og merkert med piler i feltenes veibane.

Dersom rundkjøringen IKKE har markering for to felt, men bare er brei nok til at to biler kan kjøre ved siden av hverandre, så er det nok bil B som må overholde vikeplikten for deg. Igjen forsterkes dette om inngangen til rundkjøringen kun består av ett umerket felt som er stort nok til at man posisjonerer seg ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man legge politisjefens forståelse av kjøring i rundkjøring til grunn så har mannen din rett, men på den andre siden vil muligens forsikringsselskapene si at du har rett. Politisjefen og mange andre ser på en rundkjøring som en egen vei med to felt, og da er det selvsagt lov å svinge ut i det høyre feltet selv om det kommer noen kjørende i det venstre. Forsikringsselskapenes syn er mindre konsekvent, men de prøver å se på en rundkjøring som et stort kryss i stedet for mange T-kryss. Siden det egentlig ikke er det så blir det vanskeligere å vite hva de vil mene i konkrete saker.

Anonymkode: 77cee...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @Dr. A. Kula sier.

MEN, jeg hadde aldri kjørt som hun damen om jeg så at du blinket ut. Bare sånn for å unngå slike situasjoner, eventuelle bråstopp og ødelegge flyt i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Det der skjer ca hver gang jeg kjører i ene rundkjøringen her jeg bor. Skiltene peker til venstre og sådan legger jeg meg i venstre felt, og når jeg skal ut - med tydelig blinking så tidlig som mulig - er det alltid en jævel som ligger og presser på høyre siden. Er ikke sjeldent jeg får en tut når jeg kjører forbi dem heller, men faen heller, jeg kan jo ikke akkurat stoppe opp midt i en travel rundkjøring fordi et fjols ikke presterer å følge med på bilene rundt seg nok til å se at jeg blinker. Eller kanskje de bare gir faen, jeg vet ikke. Er skremmende mange idioter i trafikken.. Det er helt greit å gjøre en feil, herregud, men blinklys er virkelig ikke vanskelig å bruke, ei heller å se på andre biler. 

Sånn rent juridisk vet jeg faktisk ikke hva som er riktig, men generelt i trafikken gjelder jo aktsomhet og oppmerksomhet, og du påviser ikke aktsomhet i mine øyne hvis du kjører ut i en rundkjøring og tvinger en person som BLINKER seg ut til å stoppe opp. Er ikke mye trafikkflyt det altså. 

Og ja, jeg skjønner heller ikke hva du gjør på med en mann som mener at kvinner ikke burde hatt lappen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes merkelig ut, jeg har aldri opplevd denne situasjonen (og hatt lappen i 15 år, kjørt mye i både by og bygd). 

Kan det være at dere blinker for lenge før filskifte? Slik at bilene tror dere har glemt blinklyset på? Kan det være fordi dere skifter fil for sent og dermed lager en luke? Plassering betyr mye mer enn blinklys, jeg ser aldri etter blinklys, jeg ser etter plassering på bilene for å vurdere hvor de skal. 

Og ja, du har strengt tatt lov å ligge til høyre hele veien selv om du skal til venstre, men da risikerer du at en bil i arm nr to tror du skal ut der, og dermed kjører inn. 

Anonymkode: 08ff8...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...