Gå til innhold

Strikkehjelp?


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg med et relativt enkelt spørsmål, jeg klarer bare ikke å vri hjernen nok til å forstå det selv..... eh..

Jeg skal strikke en lue, som i oppskriften er strikket med Drops Nepal. Det står i oppskriften at jeg skal bruke rundpinne nr 5 - eller det pinnenummer jeg må bruke for å få 17 m x 22 pinner glattstrikk på 10 x 10 cm.

Så har jo jeg tenkt å strikke luen i et garn jeg allerede har, nærmere bestemt Mor Aase raggegarn (80% ull og 20% nylon). Det står på dennes etikett at jeg skal bruke pinne nr 3,5. Jeg har strikket en prøvelapp, og ser at jeg får 21 masker glattstrikk på 10 cm.

Må jeg da bruke et større pinnenummer for at det skal stemme med oppskriften, eller et mindre?

Blir takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et garn med 21 maskers strikkefasthet på 10 cm bør du ikke bruke oppskriften til et garn med 17 masker på 10 cm. Dette er for stor forskjell oppover og blir ikke fint. (Du må bruke en mye større/tykkere pinne. Gå heller på garnstudio.no (?) Og finn deg en annen oppskrift som passer til Mor Aase garnet ditt. 

Men dette er da min mening og råd til deg. 

Anonymkode: 7d618...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Oppskriften er faktisk fra garnstudio :)

Men takk for svar, da skal jeg lete og se om jeg finner en annen fin lue :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ravelry kan du søke opp oppskrifter etter garn, det er nok en lurere løsning for deg :) 

Anonymkode: 4aacd...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha garngruppe B på 21 masker på 10 cm. 

Anonymkode: 7d618...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Klarer ikke helt å skjønne dette med garngruppe jeg, altså, hvordan finner jeg ut hvilken garngruppe et garnnøste tilhører...

Tusen takk for svar allesammen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
4 timer siden, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg med et relativt enkelt spørsmål, jeg klarer bare ikke å vri hjernen nok til å forstå det selv..... eh..

Jeg skal strikke en lue, som i oppskriften er strikket med Drops Nepal. Det står i oppskriften at jeg skal bruke rundpinne nr 5 - eller det pinnenummer jeg må bruke for å få 17 m x 22 pinner glattstrikk på 10 x 10 cm.

Så har jo jeg tenkt å strikke luen i et garn jeg allerede har, nærmere bestemt Mor Aase raggegarn (80% ull og 20% nylon). Det står på dennes etikett at jeg skal bruke pinne nr 3,5. Jeg har strikket en prøvelapp, og ser at jeg får 21 masker glattstrikk på 10 cm.

Må jeg da bruke et større pinnenummer for at det skal stemme med oppskriften, eller et mindre?

Blir takknemlig for svar :)

Når maskeprøven din har flere masker enn det som er oppgitt, så "må" du gå opp i pinnestørrelse. 
(Har maskeprøven din derimot færre masker enn oppgitt, så går du ned). Strengt tatt må du altså velge tykkere pinner i ditt tilfelle. 

Men - det du kan gjøre, er å velge en størrelse større i mønsteret - hvis det er mulig. I så fall vil jeg råde deg til å finne frem ei lue du synes sitter fint på hodet - ei som ikke er for trang eller for løs. Legg den flatt, og mål hvor bred den er nederst. Multipliser dette tallet med 2. Da får du nemlig en omkrets som gir ei lue som er behagelig for deg. 

Det neste du gjør er å ta strikkefastheten din (21 msk/10 cm) - altså 2,1 msk per cm og multipliserer med det "omkrets-tallet" ditt. 

Sjekk så i oppskriften hvilken størrelse har nærmest antall masker i opplegget som det tallet du fikk. 

La oss si at lue-omkretsen er 60 cm. Strikkefastheten din er 2,1 msk/cm. Disse to verdiene multiplisert sammen gir 126 masker. I oppskriften oppgis følgende størrelser: S = 115 masker, M = 130 masker, L = 145 masker. I dette tilfellet kan du altså velge størrelse M. 

Dog! Når man strikker rundt, så har man ofte en løsere strikkefasthet enn ved vanlig frem-og-tilbake-strikking. Hvis du vil være pinlig nøye, så mål strikkefastheten din på en rundstrikket prøvelapp, og regn så ut i henhold til det jeg beskrev tidligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har strikkeerfaring, ville jeg byttet til et mer passende garn, da jeg ser for meg at det kan bli litt komplisert å regne o eller strikke en annen størrelse? Hadde ikke tykkelsen på garnene vært så stor, kunne du kanskje ha gått opp litt i pinnestørrelse for å få strikkefastheten til å passe, men her blir forskjellen for stor du ville i så fall fått en veeldig luftig lue, antar jeg). Dessuten syns ikke jeg Mor Aase høres ut som det optimale luegarnet, uten at jeg har prøvd selv, men jeg regner med at det vil klø. Nepal skal jo klø mindre (selv om jeg syns det også klør i panna, men jeg er nok litt sensitiv på hva jeg kan bruke som luegarn selv, mannen min syns ikke det klør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Tusen takk for svar dere!! :)

Nei, har ikke allverdens strikkeerfaring, så denne luen blir nok mest en prøve, tenker jeg. Spørs om noen skal bruke den tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...