AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 For snart 1 år siden var jeg og sjekket tennene mine. De fant et hull. Når de åpnet det var det visst ganske stort og var på grensen til rotfylling. Det var da 2 år siden jeg sist var hos tannlege. Det som er rart er at jeg hadde 0 hull på forrige tannlegebesøk. Og jeg har alltid hatt sterke tenner. Derfor syns jeg det er rart at jeg kan få et så stort hull over 2 år. Tannen hadde en brunaktig farge oppå. Litt sånn lysebrun. Det hadde den også på den første kontrollen, men fikk da beskjed om at det bare var karies, ikke hull enda. Dette hullet er nede og det er nok der jeg pusser best så det er litt rart. Den eneste logiske forklaringen er jo at den første tannpleieren overså denne tanna? Selv om den var litt brun oppå. Eller så jugde den siste tannlegen for å tjene penger? Det som er rart er at den tanna aldri har gjort vondt. Heller ingen ising eller noe. Merket heller ingen smerter når hun pirket på den tanna. Og det verste er at den tanna NÅ nesten 1 år senere gjør vondt! Den iser hver gang jeg spiser / drikker noe kaldt eller varmt. Selv når jeg puster kaldt luft så nå må jeg sikkert rotfylle den. Føler meg litt paranoid, men klarer ikke la vær å tenke på at jeg kanskje ikke hadde hull der og at hu la en stor fylling sånn at jeg senere måtte rotfylle den Anonymkode: c1637...0bf
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Store hull kan utvikle seg fort. Jeg hadde fått et svært hull på året fra forrige sjekk til neste. Denne tannen hadde hatt en svakhet/skade etter tanntrekking,men ikke hull. Hadde jeg drøyd det litt til hadde jeg endt opp med rotfylling. Er du veldig i tvil så kan du jo be om å få se røntgenbilde av tannen. Med forklaring vil du lett kunne se forskjell fra tidligere. Få deg uansett en time. Til lengre man drøyer tannsmerter til dyrere kan det bli. Anonymkode: 4a45c...7ba
Minya Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Hvis tanna er fylt med amalgam, så er det naturlig at det iser noe jævlig. Jeg hadde én amalgamfylling som jeg måtte bytte ut med sånn komposittfylling i stedet fordi jeg var konstant plaget med ising, vondt og metallsmak i kjeften. Hull kan oppstå uten at du merker det, og det er jo ikke akkurat som du pirker med tannlegepirkepinnen i tennene hver dag. Derfor er det viktig å gå til kontroll hvert år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå