Gå til innhold

Samlivsbrudd - råd til å beholde huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går kanskje mot samlivsbrudd. 

Jeg er så bekymret for om jeg får beholde huset, vil så gjerne at barna skal få vokse opp der.

Om jeg går opp i full stilling får jeg utbetalt ca 40.000/mnd. 

Husets verdi er 4.5 mill. Lånet er på 2,7 og jeg må betale mannen 900, så da får jeg lån på 3,6. 

Finnes det en bank som går med på det?

Har satt opp budsjett, som er nokså romslig på mat og klær, men uten bil og SFO som jeg må klare meg uten. Da skal jeg ha ca 6000/mnd "til overs".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regn ut hva som er ter eller fire ganger årsinntekten din (brutto), så ser du hva du sannsynligvis får låne. Si du har 650.000 brutto i året i inntekt.

650.000 x 4 = 2.600.000 millioner.

Du må ha rundt 900.000 i året i inntekt for å få låne 4 x inntekten, som blir 3.6 mill.

Anonymkode: 4a472...86a

Skrevet

Som eneforsørger får hun aldri 4 x inntekt med mindre inntekten hennes er over 1 mill.

Anonymkode: e2af4...3dc

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som eneforsørger får hun aldri 4 x inntekt med mindre inntekten hennes er over 1 mill.

"Aldri"? Si ikke det. Jeg har 400.000 i året og fikk 4 x inntekten min i lån... Skal sies at forholdet til banken jeg fikk lånet i var bra og hadde vært kunde der i tretti år. Jeg hadde ikke noe annen form for gjeld og heller ikke bil.

Anonymkode: 4a472...86a

Skrevet

Jeg får 750.000 i årsinntekt. Har et solid forhold med banken,  ingen betalingsanmerkninger og ingen annen gjeld. 

Hva med evt noe lån i husbanken i tillegg tro. Om jeg feks får 3mill i vanlige banken, kunne jeg fått resten i husbanken?!

Skrevet

Jeg skal bare ha barna 50%, så vi er to om utgiftene. 

Skrevet

Dette høres veldig trangt ut. Selv om du skulle få lån, så klarer du jo ikke leve på 6000 i måneden. Det er jo bare mat og litt til....

Min mening er at barn fint tåler å flytte på seg og at det er foreldrenes sentimentalitet, framfor barnas behov for å vokse opp i huset,.som skaper den indre konflikten.

Det er klassisk at vi får så dårlig samvittighet over å skulle skilles at vi vil begrense endringen i barnas liv så mye som mulig. Det er selvsagt naturlig å tenke slik.

Men om man kan bruke litt tid på hele prosessen så blir flytting gradvis en naturlig del av den. Mitt beste forslag vil være at dere leier en hybel et sted, bor annenhver uke et halvt år - års tid for så å selge og kjøpe hvert deres.

• Liker 1
Skrevet

PS - Nå ser jeg at du skriver 6000 til overs....Altså etter matbudsjett m.m :)

Men likevel verdt å tenke over andre løsninger enn å "bo seg ihjel"? Vedlikeholdskostnader på hus er uforutsigbart.

Skrevet

Hsr satt av 7000/mnd til mat og siden jeg skal ha barna 50% mener jeg det er romslig. 

Mener jeg har satt opp et realistisk budsjett, har gått gjennom alle utgifter de siste to årene og lagt på litt ekstra på alle poster. 

Huset er nyrenovert med nye hvitevarer, så det skal i utgangspunktet ikke komme kostnader de første ti årene. 

Tenker derfor 6000,- til over hver måned bør være tilstrekkelig?

Har mulighet for overtid, så kan jobbe ekstra om jeg vil unne meg/oss noe. Men kan ikke basere hverdsgsbudsjettet på det. 

Dette budsjettet er som sagt uten bil (med månedskort) og SFO. Det skal bli kronglete, men skal gå. I hvert fall for noen år og så øker jo lønn med stunder, så om noen år får jeg nok råd til bil. 

Skrevet

Jeg håper også mannen går med på å leie hybel og bo annenhver gang til vi får ordnet opp. 

Grunnen til at jeg vil beholde huset er at det finnes ikke så mye billigere hus å få kjøpt, så da ender vi opp med hver vår 3-roms. Det er lite ideelt. 

Om vi gjør det slik kan han få 900 til egenkapital og kanskje kjøpe seg et hus til 3.5-4 med litt mindre gjeld enn meg. Han har litt lavere inntekt. 

Skrevet
5 minutter siden, KonemorGunda skrev:

Jeg håper også mannen går med på å leie hybel og bo annenhver gang til vi får ordnet opp. 

Grunnen til at jeg vil beholde huset er at det finnes ikke så mye billigere hus å få kjøpt, så da ender vi opp med hver vår 3-roms. Det er lite ideelt. 

Om vi gjør det slik kan han få 900 til egenkapital og kanskje kjøpe seg et hus til 3.5-4 med litt mindre gjeld enn meg. Han har litt lavere inntekt. 

Det virker som om du har tenkt igjennom dette.

Men om du får lån er fortsatt veldig usikkert.. Kan din eks muligens vente med oppgjør for barnas skyld?

Lykke til i allefall!!

Skrevet

Eksen vil nok være grei, men neppe så grei at han venter med oppgjør. Han ønsker nok å få frigitt midler til å f kjøpt seg et sted han også. Og jeg ønsker jo at det skal være rettferdig, så jeg ønsker at hsn skal få kjøpt seg et sted som er nogenlunde ok også. 

Takk for lykkønskninger! 😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, KonemorGunda skrev:

Jeg får 750.000 i årsinntekt. Har et solid forhold med banken,  ingen betalingsanmerkninger og ingen annen gjeld. 

Hva med evt noe lån i husbanken i tillegg tro. Om jeg feks får 3mill i vanlige banken, kunne jeg fått resten i husbanken?!

Husbanken har et tak på hva boligen til sammen kan koste godt under bare lånebeløpet du ønsker å ta opp. Så nei. 

Skrevet

Man MÅ ikke bo i hus til 4 mill. Selg og kjøp deg billigere, eller lei. Er man alene med en inntekt så må kjøpelysten ned! Ikke rart flere og flere må på luksussmellen. Forbruk må ned for alle.

Anonymkode: 9fbe3...c88

• Liker 1
Skrevet

Snakk med banken (eventuelt flere banker). Kanskje du kan få et par års avdragsfrihet for eksempel. Tipper det går fint. Banken var veldig hjelpsomme ved mitt samlivsbrudd.

Anonymkode: 9140f...fe5

Skrevet

Jeg fikk flexilån på 2,3 mill når jeg bare tjente 400.000, nå tjener jeg 500000 og har flexilån opp til 2,7mill (har bare brukt 2,3 av dem), verdi på huset er satt til 4mill.

Dvs jeg betaler ikke avdrag, men husets verdi har økt 1 mill siste 7 årene så jeg sparer i verdiøkningen.

Betaler derfor kun 4500 kr i renter pr mnd og har 20.000 til overs til mat, klær og fornøyelser hver mnd.

Har i tillegg billån på 2800 pr mnd, men det er en helt ny bil uten kostnader de første årene.

Du kan få låne opp til 5 ganger inntekt om du har egenkapital på 900.000, og det har du jo, og har et greit kundeforhold til banken. Jeg ville derimot spurt om å få avdragsfrihet i det minste på noe av lånet, eller tatt veldig lang nedbetalingstid, evt flexilån, men da må du nok ha 30% EK.

Anonymkode: 18678...195

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk flexilån på 2,3 mill når jeg bare tjente 400.000, nå tjener jeg 500000 og har flexilån opp til 2,7mill (har bare brukt 2,3 av dem), verdi på huset er satt til 4mill.

Dvs jeg betaler ikke avdrag, men husets verdi har økt 1 mill siste 7 årene så jeg sparer i verdiøkningen.

Betaler derfor kun 4500 kr i renter pr mnd og har 20.000 til overs til mat, klær og fornøyelser hver mnd.

Har i tillegg billån på 2800 pr mnd, men det er en helt ny bil uten kostnader de første årene.

Du kan få låne opp til 5 ganger inntekt om du har egenkapital på 900.000, og det har du jo, og har et greit kundeforhold til banken. Jeg ville derimot spurt om å få avdragsfrihet i det minste på noe av lånet, eller tatt veldig lang nedbetalingstid, evt flexilån, men da må du nok ha 30% EK.

Anonymkode: 18678...195

Har du barn? Evt hvor mange?

Det har mye å si ift låneevne.

Skrevet
1 time siden, KonemorGunda skrev:

Hsr satt av 7000/mnd til mat og siden jeg skal ha barna 50% mener jeg det er romslig. 

Mener jeg har satt opp et realistisk budsjett, har gått gjennom alle utgifter de siste to årene og lagt på litt ekstra på alle poster. 

Huset er nyrenovert med nye hvitevarer, så det skal i utgangspunktet ikke komme kostnader de første ti årene. 

Tenker derfor 6000,- til over hver måned bør være tilstrekkelig?

Har mulighet for overtid, så kan jobbe ekstra om jeg vil unne meg/oss noe. Men kan ikke basere hverdsgsbudsjettet på det. 

Dette budsjettet er som sagt uten bil (med månedskort) og SFO. Det skal bli kronglete, men skal gå. I hvert fall for noen år og så øker jo lønn med stunder, så om noen år får jeg nok råd til bil. 

Har du brukt en lånekalkulator, satt renten opp til 5%, og fremdeles sitter tilbake med 6000 kroner "til overs"? 

Anonymkode: 1a1c9...318

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt en lånekalkulator, satt renten opp til 5%, og fremdeles sitter tilbake med 6000 kroner "til overs"? 

Anonymkode: 1a1c9...318

Hvis renten blir på 5% har jeg ca 4500,- til overs. 

Men jeg må jo anta at jeg får litt lønnsstigning, så før renten stiger til 5% håper jeg å ha fått høyere lønn. 

Det er kaaanskje mulig at jeg kan få 3-400.000 i forskudd på arv også, det putter jeg evt rett inn på egenkapitalen.  

Skrevet

Jeg tenker ellers å binde deler av renta, feks at jeg binder renta på 2,5 millioner av lånet. Da er jeg litt tryggere, men har mulighet til å betale med raskere på resten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...