Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

17 år gammel gutt er kjæreste med 14 år gammel jente. (Hun er fysisk velutviklet for alderen). Hun er absolutt ikke klar for sex. Han ønsker dette sterkt. Han sliter psykisk. Han sier han elsker henne og at sex ikke er farlig. Hun vil ikke. Han gjentar at han elsker henne, og at hun må bevise sin kjærlighet. Hun vil ikke. Han sier at han ikke føler seg elsket, og at hvis hun ikke har sex med ham tar han livet sitt. Hun prøver modig å snakke ham til fornuft. Hun blir sjokkert. Han tar en kniv og skjærer seg på håndleddene. Det blør godt. (Det er ikke fare for liv her men det vet ikke jenten). Han sier at han skjærer dypere hvis hun ikke kan bevise at hun elsker han. Hun kler av seg. De har sex. 

Ingen vold, ingen fysisk makt. Hun kler selv av seg og legger seg i sengen hans. Men hun vil ikke. Og hun føler han vet at hun ikke vil. Hun gråter lenge etterpå. Han trøster. Han takker for beviset om at hun elsker han. Hun går hjem og kaster opp fordi hun elsker ikke, men trodde i sin ungdommelige naivitet at hun ville få et liv på samvittigheten ved å la være. 

Er dette voldtekt?

Anonymkode: b4b8f...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han truer og hun er er under den seksuelle lavalder. Jeg ville sagt det er voldtekt, eller i det minste et grovt overgrep.

Anonymkode: 26683...73f

• Liker 15
Skrevet

Vet ikke hva som kategoriseres som voldtekt, men det er jo trusler og overgrep inne i bildet, så er jo ikke greit uansett om man kaller det voldtekt eller ikke.

Anonymkode: 25f71...4b7

• Liker 4
Skrevet

Ja, han truer et barn til å ha sex med han.  Han burde vært lagt inn på en psykiatrisk avdeling for en skikkelig utredning.  Han høres ikke ut som noen som er bra å ha ute i samfunnet. Mennesker som truer barn til å ha sex med seg skulle ikke vært ute blant allmennheten. 

• Liker 14
Gjest Black Amethyst
Skrevet

Jeg tror det er en form for voldtekt. Han var da også skikkelig manipulerendes mot henne, fortsatte å mase sjølv om ho sa nei flere ganger. Og så vil han sette i gang frykt i henne ved å true med å ta livet sitt, dette vil få henne til å føle mye skyldfølelse, og for at han ikke skal ta livet sitt så gir ho seg sjølv til han som en slags form for offergave. Ikke greit!

Skrevet

Han kan, og bør, uansett anmeldes siden hun er mindreårig.

Anonymkode: 3f4dd...53a

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette har hendt, noe jeg vanskelig ser for meg, så er han her absolutt ikke riktig skrudd sammen og forholdet burde anmeldes og jeg tror begge parter kan trenge noen å snakke med.

Skrevet

Overgrep uansett..

Anonymkode: 3a1bc...e27

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, made4u skrev:

Hvis dette har hendt, noe jeg vanskelig ser for meg, så er han her absolutt ikke riktig skrudd sammen og forholdet burde anmeldes og jeg tror begge parter kan trenge noen å snakke med.

Hvorfor syns du det er vanskelig å se for seg? Det finnes myyyyeee mer ekstrem oppførsel enn å kutte seg selv for sex. Sier ikke at det ikke er ille, men det finnes mennesker der ute som er søkk galne og som gjør mye ekkelt.

• Liker 1
Skrevet

Fant ut av det. Ja det er voldtekt. Fremkalle frykt på liv og helse. Vold må ikke være involvert.

Anonymkode: 26683...73f

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor syns du det er vanskelig å se for seg? Det finnes myyyyeee mer ekstrem oppførsel enn å kutte seg selv for sex. Sier ikke at det ikke er ille, men det finnes mennesker der ute som er søkk galne og som gjør mye ekkelt.

Det er en adferd som er så langt fra normalen at det er vanskelig å se for seg, jeg vet at personer kan true med selvmord og skade seg selv ved f.eks. brudd, men da ramler livet sammen rundt dem og de vet at de har en følelsesmessig relasjon til den som går fra dem... Dette stiller seg jo ganske annerledes...

Dessuten skal man ikke ta for gitt jentas versjon av det hele, regner med at det er henne historien kommer fra da jeg ikke ser grunn til hvorfor han skal snakke om ett hendelsesforløp som dette.

Gjest supernova_87
Skrevet

Det jeg lurer på er om dette er kun et hypotetisk tilfelle eller om det er noe du TS enten har erfart eller direkte hørt om. Hvis det er et hypotetisk tilfelle så skjønner jeg ikke poenget med å gnure seg inn i slike morbide scenarioer, for jo det er det det er. Og hvis dette er et reellt tilfelle der du TS enten er jenta eller gutten så synes jeg du skal ta kontakt med noen voksne, og fortelle om hva som har skjedd, og få hjelp deretter. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg var jenta, men det er nesten tjue år siden. Jeg har fått meg mann, barn, utdannelse og et relativt godt liv.  Likevel, dette hjemsøker meg fra tid til annen. Nå i det siste har jeg hatt endel mareritt om dette. Egentlig er jeg veldig ferdig med det hele, det ligger så langt bak. Samtidig ble det plutselig latterlig overveldende viktig for meg å få bekreftet det jeg har tenkt alltid. At det ikke var min feil, selv om jeg gjorde det "frivillig". At det kanskje ville blitt straffet om det samme hadde skjedd idag. Ingen fikk noen gang vite om det, og egentlig lå det godt begravd langt bak. Noe i meg nå søker liksom en bekreftelse på at jeg som den unge jenta ble begått urett mot. På den ene siden var det  slik det var. På den andre siden kan jeg ikke forstå det riktig. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ble. Jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde at et ytterst eventuelt selvmord ville ha vært min skyld. Men det var så ekstremt overveldende der og da. Hadde det vært idag hadde jeg bare gått.

• Liker 4
Gjest Black Amethyst
Skrevet (endret)

Det var en grusom opplevelse du hadde i løpet av den gangen, sjølv om det har gått flere år siden den gang det skjedde så vil ikke den måten du opplevde dette på bare forsvinne. Det var klart aldri din skyld, det han gjorde var fullstendig galt av han. 

Kanskje det ville ha vært godt for deg å få pratet ut om dette, med tanke på at du har hatt en del mareritt om denne hendelsen den siste tiden? Det er aldri for seint å få bearbeidet vonde opplevelser som dette.

Endret av Black Amethyst
Skrevet

Har opplevd at noen truer med selvmord selv, og når man er ung er det lett å føle at en er ansvarlig. 

Det var voldtekt i mine øyne. Han utnyttet at du var et barn. Det er ganske stor forskjell på en 14 åring og en 17 åring.

Anonymkode: dc51f...262

• Liker 2
Skrevet

Har opplevd lignende. Bare at han ikke truet med å ta livet sitt eller kuttet seg. Men han maste og maste. Og jeg fant på masse grunner for å slippe. Han ville ha bevis på at jeg brydde meg osv. Hvis ikke så ville han ikke ha meg osv.  Jeg sa nei, jeg vil ikke. Nei, jeg har ikke lyst, nei jeg har vondt i magen, nei jeg har mensen osv osv. Vi var da ute og gikk ved en park og det var mørkt. Vi gikk inn i et murgreie. Jeg sa jeg vil ikke. Så tok han bare av trusa mi og holdt meg fast, og holdt meg over munn så jeg ikke skulle skrike.  Jeg har lav selvtillit og tør ikke gjøre noe ut av meg og var livredd for han. Og redd for at noen skulle høre det, men samtidig ønsket jeg at noen kom forbi og avbrøt han slik at jeg kunne turt å skrike hjelp. Jeg var som lammet, gråt og lot han gjøre seg ferdig når det likevel ikke var noen nytte. Han hadde en slags makt over meg såpass jeg turte ikke å fortelle om det til noen. Han gjorde det en gang seinere for å straffe meg fordi han var sjalu på noen venner av meg også.  Det er såvidt nevnt til en terapeut jeg hadde for et par år siden. Det er 14 år siden nå. 

Anonymkode: b7001...f38

• Liker 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet
10 timer siden, DreamOn skrev:

Ja, han truer et barn til å ha sex med han.  Han burde vært lagt inn på en psykiatrisk avdeling for en skikkelig utredning.  Han høres ikke ut som noen som er bra å ha ute i samfunnet. Mennesker som truer barn til å ha sex med seg skulle ikke vært ute blant allmennheten. 

Dette! Han er syk og trenger hjelp

Gjest accident
Skrevet

Når du må true noen til å ha sex med deg, så ja, da er det klart et overgrep. Han sier jo indirekte at hun ha sex med han, for å bevise at hun elsker han, og hvis ikke, ta tar han livet av seg. Bare det at han skar seg, til blodet renner, er ganske truende for ei jente på 14 år. Moden fysisk eller ei. 

Han trenger seriøst hjelp for problemene sine. Nå. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar. Jeg var jenta, men det er nesten tjue år siden. Jeg har fått meg mann, barn, utdannelse og et relativt godt liv.  Likevel, dette hjemsøker meg fra tid til annen. Nå i det siste har jeg hatt endel mareritt om dette. Egentlig er jeg veldig ferdig med det hele, det ligger så langt bak. Samtidig ble det plutselig latterlig overveldende viktig for meg å få bekreftet det jeg har tenkt alltid. At det ikke var min feil, selv om jeg gjorde det "frivillig". At det kanskje ville blitt straffet om det samme hadde skjedd idag. Ingen fikk noen gang vite om det, og egentlig lå det godt begravd langt bak. Noe i meg nå søker liksom en bekreftelse på at jeg som den unge jenta ble begått urett mot. På den ene siden var det  slik det var. På den andre siden kan jeg ikke forstå det riktig. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ble. Jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde at et ytterst eventuelt selvmord ville ha vært min skyld. Men det var så ekstremt overveldende der og da. Hadde det vært idag hadde jeg bare gått.

Jeg er så fryktelig lei meg for at du ble utsatt for dette! Dette med skyldfølelse er ikke alltid logisk. Jeg synes det er helt normalt at du trengte denne bekreftelsen på at det ikke var din feil. For det var det ikke. Det ble begått urett mot deg, ingen tvil. Det er godt å høre at det har gått så bra med deg. Håper du nå kan legge dette bak deg, eller eventuelt prate med noen om det om du føler behov for det. Du gjorde det du trodde/følte var riktig der og da,- med de forutsetningene du hadde. Du var bare et barn. Han gjorde noe galt, ikke du.

Anonymkode: 49647...ea2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...