Gjest Embla s Skrevet 21. november 2004 #1 Skrevet 21. november 2004 Etter altfor lenge i tenkeboksen skal jeg nå iverksette oppussing. Jeg skal bytte ut kjøkken, innerdører og gulv. Angående gulv: Jeg skal ha nytt gulv i yttergang, hall, kjøkken og spisestue. Jeg vil gjerne at gulvet i kjøkken og spisestue går i ett. Døren mellom er tatt ut og jeg vil fjerne dørkarm, eventuelt lage litt større åpning. Har også lurt på å slå sammen rommene, men syns det kan være fint med separat kjøkken. Men som sagt vil jeg at disse to skal gå mest mulig i ett og ønsker meg derfor at gulvet går i ett mellom disse to rommene. Hvilke type gulv velger man da?? Jeg tenker at parkett er best i spisestua mens dette ikke er egnet til kjøkken. På kjøkken er det kanskje best med fliser, men da må det vel være kabler under?! På kjøkkenet er det også en gammel kjellerlem så det er kanskje ikke så lurt med fliser over den? (litt tungt å åpne?) og jeg har ikke lyst på fliser i spisestua. Laminat? Hører noen snakke nedsettende om dette, mener det ser billig ut, etc. Selv er jeg ikke typen som ser forskjell på laminat eller parkett og jeg har også hørt at laminat kan man ha både i gang og på kjøkken. Noen synspunkter eller gode råd?
Arkana Skrevet 21. november 2004 #2 Skrevet 21. november 2004 Jeg synes absolutt fliser er best på kjøkkenet, både fordi det ser pent ut, men mest fordi på et kjøkken blir det en del søl og vannsprut og tregulv tåler ikke det spesielt godt. Kabler under kan du godt ha, selv synes jeg det er litt unødvendig fordi et kjøkken som oftest er et veldig varmt rom uansett, men smak og behag. Når det gjelder laminat og parkett så finnes det dårlige og bra sorter av begge deler, en god laminat er mye bedre enn en dårlig parkett, både av kvalitet og utseende. Laminat tåler mer (du kan miste en hammer på den uten at det synes), mens parkett lett får merker f.eks. av høyhælte sko eller når man mister ting. Så du bør velge etter hvor mye aktivitet det skal være i det rommet, jeg ville f.eks. ikke valg parkett på et barnerom.
Philosophia Skrevet 21. november 2004 #3 Skrevet 21. november 2004 Men mister du noe tungt på laminatgul kan det øverste laget sprette av og vips er gulvet "ødelagt". Jeg ville aldri valgt laminat, det er ikke så pent, ser kunstig ut og er hardt å gå på. Hadde nok lagt parkett på kjøkkenet og i spisestuen. Hvor mye søl blir det egentlig på kjøkkenet? Jeg har sjelden mat- og vannsøl på gulvet.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 21. november 2004 #4 Skrevet 21. november 2004 Vi har laminat i stuen, gangen og på kjøkkenet, og jeg ser heller ikke forskjell på parkett og laminat, jeg synes det er kjempefint. Passer godt begge steder, og hos oss går gulvene i ett uten dørkarm. Vil advare deg mot fliser på kjøkkenet. Har veldig dårlig erfaring med det selv. Mister du noe ned på et tregulv kan du ha et lønnlig håp om at det ikke knuser, men mot fliser knuser selv ikke-knusbare ting!
Gjest Embla s Skrevet 21. november 2004 #5 Skrevet 21. november 2004 Takk for svar! Utrolig nyttig å høre andres meninger i en sånn prosess, og fint med ulike vinklinger og argumenter Hvor mye søl blir det egentlig på kjøkkenet? Jeg har sjelden mat- og vannsøl på gulvet. Nei, det kommer vel litt an på livssituasjon.. Jeg har ofte vannsøl på kjøkkenet (+ melkesøl, saftsøl, osv ) Har også sett at parkett kan bli veldig stygt i området rundt vasken. Fliser er nok det beste på kjøkken, men går ikke pga at jeg vil ha sammenhengende gulv med andre rom. Tenker jeg går for en litt dyr laminat. Høres ut som om det er det beste alternativet i mitt tilfelle iogmed at jeg ikke kan ha fliser og ikke tør ha parkett på kjøkken pga søl.
Gjest Pjusk Skrevet 22. november 2004 #6 Skrevet 22. november 2004 Jeg har fliser på kjøkkenet og kunne ikke tenkt meg noe annet. Men jeg skjønner jo at du ikke vil ha fliser i spisestua. Men vi har jo fliser på kjøkken og parkett i stua med stor åpning mellom - har egentlig ikke tenkt på det som rart? Vil du vite hva jeg synes? Jeg ville ikke hatt parkett på kjøkken og gang pga. vannsøl og fordi den blir så fort oppripet. Laminat tåler "alt" og jeg synes laminat er pent (vi hadde en veldig pen laminat i forrige hus iallefall). Men vi måtte være like forsiktig mht. vannsøl som på parkett. Er det slik enda? Jeg ville ha valgt fliser i kjøkken og gang, og valgt laminat eller parkett i spisestua. Men kjellerluka di forverrer ting litt.....? Bruker dere den mye?
Plonk Skrevet 22. november 2004 #7 Skrevet 22. november 2004 Hei igjen, det er meg som ikke ser forskjell på laminat og parkett... Undersøkte litt nærmere i går og diskuterte med mannen min, som også trodde vi har laminat, men vi det er faktisk parkett vi har i stuen, gangen og på kjøkkenet... Måtte søke på nettet for å finne ut hva som er hva, men laminat er altså aldri ekte tre, det er imitert og har et plastbelegg på toppen. Vi har eikeparkett, men det er lagt i plater på tre og tre staver, det var derfor jeg trodde det var (klikk)laminat... Da vi kjøpte huset her, var gulvet slitt på kjøkkenet, særlig ved komfyren og vasken, og da slipte vi det lett med en liten slipemaskin på de mest slitte stedene og lakkerte på nytt. Gulvet ble kjempefint. Dette er to år siden, og det er ikke blitt synlig slitt siden da. Så det trenger ikke være noe i veien for å ha parkett på kjøkkenet!
Gjest Embla s Skrevet 22. november 2004 #8 Skrevet 22. november 2004 Pjusk: Nei, kjellerlemmen er svært lite i bruk (dvs nesten aldri) men den kan ikke avstenges. Det kan jo også hende at man vil bruke den mer senere? Angående laminat så er jeg temmelig sikker på at det tåler en viss grad av vannsøl. Jeg har forresten heller aldri tenkt at det er rart at dere har fliser på kjøkken og parkett i tilskytende rom, de går jo også i ett med en stor åpning, men det ser veldig bra ut! Men jeg lurer litt på å slå de to rommene sammen enda mer. Kjøkkenet mitt er jo såpass lite, lurer litt på å nærmest slå sammen de to rommene, samtidig som det er greit med to adskilte rom også.. Vet ikke hvor drastisk forandring jeg skal gjøre egentlig? (hurra for IKEAS 3D-tegneprogram )
Arkana Skrevet 22. november 2004 #9 Skrevet 22. november 2004 Angående laminat så er jeg temmelig sikker på at det tåler en viss grad av vannsøl. Laminat tåler å bli sølt på, men ikke la det ligge for lenge. Det må ikke bli liggende dammer med vann oppå laminat/parkett, gulvet trekker det til seg og skader skjøtene. Vask derfor med en godt oppvridd klut/mopp. Vi har forøvrig laminat på kjøkkenet, det går fint, men vil legge fliser på kjøkkenet når vi flytter.
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #10 Skrevet 22. november 2004 vi har koksgrå laminat som ser ut som fliser på kjøkken og i gangen(går i ett)... det er utrolig enkelt å gjøre rent og ser ikke kunstig ut i det hele tatt.. Min mor har sammen gulv i sin leilighet. Hun hadde for litt siden besøk av en eiendomsmegler som nektet å tro henne da hun sa at gulvet var laminat..han måtte bøye seg ned og kjenne på gulvet før han gikk med på at det ikke var "ekte" fliser... Med andre ord anbefaler både jeg og min mor dette laminatgulvet på det sterkeste! (fåes bl.a på OBS byggkjøp)
Calla Skrevet 22. november 2004 #11 Skrevet 22. november 2004 vi har koksgrå laminat som ser ut som fliser på kjøkken og i gangen(går i ett)... det er utrolig enkelt å gjøre rent og ser ikke kunstig ut i det hele tatt.. Min mor har sammen gulv i sin leilighet. Hun hadde for litt siden besøk av en eiendomsmegler som nektet å tro henne da hun sa at gulvet var laminat..han måtte bøye seg ned og kjenne på gulvet før han gikk med på at det ikke var "ekte" fliser... Med andre ord anbefaler både jeg og min mor dette laminatgulvet på det sterkeste! (fåes bl.a på OBS byggkjøp) Glemte visst å logge på jeg....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå