AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Hei Jeg er en jente på 12 år skal til legen i morgen. På sånn kontroll time hva gjør man da? Jeg har fått mensen er redd at hun skal spør om det for det gjorde hun sist tror dere de spør om det? Anonymkode: 4a50a...007
minister-mio Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Hva skal du på kontroll for? Det kan være legen spør om du har fått mensen, men hva er skummelt med det? Det er bare å si ja, det er helt naturlig
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg skal på kontroll for å skjekke om at er som det skal tror jeg det står kun kontolltime. Anonymkode: 4a50a...007
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Det du spør om er helt umulig å svare deg på for noen her inne. En komtrolltime kan være så mangt. Har denne lege tidligere spurt om du har fått menstruasjon og notert det i journalen, så trenger hun neppe å gjenta dette spørsmålet. Det er viktig for en lege å vite om en jente har fått menstruasjon fordi da fungerer kroppen normalt på dette området, altså med hormoner og sånt. Anonymkode: d2ad5...ec4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Nei hun veg ikke at jeg har fått mensen. Sist jeg var der lytta hun på hjertet, målte blodtrykk og Vega og målte meg blir det det samme denne gangen også? Hva skjer om et barn har litt høyt blodtrykk ? Anonymkode: 4a50a...007
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei hun veg ikke at jeg har fått mensen. Sist jeg var der lytta hun på hjertet, målte blodtrykk og Vega og målte meg blir det det samme denne gangen også? Hva skjer om et barn har litt høyt blodtrykk ? Anonymkode: 4a50a...007 Er det blodtrykket du skal tilbake for å måle? Da måler hun blodtrykket og ser hva det viser. Er det fortsatt forhøyt, så blir du henvist til enten barnelege/der er du på grensen til å være for gammel, eller til en spesialist på hjerte karsykdommer, enten på sykehus eller på en privat klinikk, avhengig av hvor i landet du bor. Finner også spesialisten blodtrykket for høyt, så får du behandling med blodtrykksmedisiner i form av piller. Du får gjerne og et blodtrykksaparat som du må gå med ett døgn, og må ta en sykkeltest mens blodtrykket måles. Anonymkode: d2ad5...ec4
Nøste~ Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 En 12-åring burde ikke være på Kvinneguiden. For mange ustabile, merkelige folk her. Du burde spørre noen i det virkelige liv og ikke her for du kan risikere å få sinnsyke svar. 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Noen som vet hvordan man vet om blodtrykket er normalt får man kommer til legen? Anonymkode: 4a50a...007
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Alt dette kan din mor svare på. Anonymkode: 35ae5...a69
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Men er det noe som vet hvor lang tid det tar inne på en kontolltime og om det med blodtrykket kan det bli høyere pga jeg er nervøs Anonymkode: 4a50a...007
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet hvordan man vet om blodtrykket er normalt får man kommer til legen? Anonymkode: 4a50a...007 Blodtrykk måles med blodtrykksapparat. Ingen kan forutsi hva apparatet viser, før det er i bruk. Men er du nervøs, så kan dette få blodtrykket til å stige. Så slapp av og stol på at legen gjør jobben sin. Anonymkode: d2ad5...ec4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er en jente på 12 år skal til legen i morgen. På sånn kontroll time hva gjør man da? Jeg har fått mensen er redd at hun skal spør om det for det gjorde hun sist tror dere de spør om det? Anonymkode: 4a50a...007 Kjære deg, snakk med foreldrene dine eller annen familie. Og logg av KG. Anonymkode: 8dd4b...f48 1
Honey Dew Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 Du skal ikke være på kg. Siden du spør: Det er ikke flaut å svare på det legen spør deg om. Du skal hvertfall ikke lyve. Det er det verste du gjør. Du går vel ikke til legen alene? Regner med at du har med deg en foresatt
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det noe som vet hvor lang tid det tar inne på en kontolltime og om det med blodtrykket kan det bli høyere pga jeg er nervøs Anonymkode: 4a50a...007 Leger bruker å snakke med pasienten i 10 minutter for å få pasienten rolig nok til å måle blodtrykket. Anonymkode: de870...7eb
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 Høyt blodtrykk hos en 12-åring er normalt ikke forbundet med sykdom med mindre det vedvarer over tid. Alle leger vet at blodtrykket stiger om man er nervøs under konsultasjonen. Det er derfor ofte lurt å måle et gjennomsnittsblodtrykk, der man måler 3 ganger med litt tid i mellom, og ser på gjennomsnittsverdien. Om trykket allikevel viser seg å være forhøyet, vil man se etter en opplagt årsak. Legen vil lytte på hjertet ditt for å høre om det slår normalt. Hos unge mennesker finnes én bilyd som ikke representerer hjertesykdom før man eventuelt er over 35-40 år. Om mannikke hôrer noe unormalt, finnes det en del spørsmål du skal besvare, og noen prøver kan være aktuelle å ta. I retningslinjer for behandling av forhøyet blodtrykk står det at man skal forsøke ikke-medikamentelle løsninger først, og dette er særlig aktuelt for barn uten påvist hjerte- eller karsykdom. Med mindre man finner noe unormalt ved klinisk undersøkelse, vil man bli kalt inn igjen senere for kontroll, og da er som oftest trykket normalt igjen. Ved vedvarende forhøyet blodtrykk vil du da bli sendt til utredning som medfører en del tester på hvordan hjertet ditt fungerer under fysisk aktivitet, og de vil måle den elektriske hjerteaktiviteten vil måles (det vi kaller EKG). Å få menstruasjon er en helt normal del av det å gå fra pike til kvinne, og det er ikke flaut. At du har fått menstruasjon betyr bare at du utvikler deg normalt. Det er ikke flaut å fortelle at man utvikler seg normalt. Når du sier du skal på en kontrolltime er det ikke så lett å si hva som skjer når vi ikkevet hva som skal kontrolleres. Om det er en kontroll rettet mot noe du har vært behandlet for, vil dette være et hovedtema. Om det er en generell kontroll av din almenne helse, er det bare å svare på spørsmål, samt noen enkle undersøkelser av hjerte og lunger (begge med stetoskop), undersøkelse av at ryggraden er rett og med rikitg krumning, noen nevrologiske reflekser, og eventuelt en blodprøve. Har du ingen spesielle plager, er dette fort overstått, og ingen ting å grue seg for. Om du har noen helseplager er det viktig at du forteller om det. Legen har ikke lov til å fortelle noe videre, og synes ikke det er flaut å snakke om noe selv om du kanskje synes det er vanskelig. Leger er vant til at mange pasienter - og kanskje særlig de som er rundt din alder, synes at ting kan være pinlig og vanskelig. Dette går helt fint. Anonymkode: 3aca1...92b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå