AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har astma og ønsker meg veldig en katt. Har ikke hatt det siden jeg var ungdom og ikke hadde astma. Er det noen her som har erfaring med å ha katt mår man har astma? Anonymkode: e199f...019
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Du kan gå inn på allergiviten og lese der hva en av verdens mest sisterte og publiserte spesialister Kjell Aas skriver om den saken. I korte trekk, det er frarådet på det sterkeste å skaffe katt når man har astma. Selv det å flytte inn i et hus hvor det har bodd katt tidligere, er en risiskosport med astma. Anonymkode: 77e0c...e5c 1
Sølv_dugg Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 Spørs hvordan astma du har. Jeg har anstrengelsesastma, bruker kun Flutide/Ventoline når jeg skal på tyngre fjellturer eller har bronkitt, diagnostisert når jeg var 16. Jeg har to katter, og det har aldri vært et problem for meg. Både lungelege og fastlege har sagt at det er null stress så lenge de ikke gir symptomer. Det er verre for meg å gå ute i kulden enn å ha kattene rundt meg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har moderat astma jrg bruker faste medisiner mot. Siste året har jeg tenkt på at det virker som jeg blir tettere når jeg passer hunden til søsteren min. Derfor begynte jeg å lure på om det samme kan skje med katt, selv om jeg ikke akutt reagerer når jeg en sjelden gang besøker noen med pus. Ønsker meg så veldig en liten pus, men må jo være sikker først. Anonymkode: e199f...019
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Huff, jeg føler med deg. Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vil bare påpeke det åpenbare: Ikke skaff deg katt før du vet 100 % sikkert at det går bra. Det er så hjerteskjærende med den store horden av katter som blir omplassert når de er rundt året på grunn av allergi i husholdningen. Jeg har nettopp adoptert en guttepus som fikk ett år sammen med matmoren sin før lungehelsen hennes ble så dårlig at hun måtte gi ham opp. Anonymkode: 91e30...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg har astma som blir utløst av anstrengelse og virusinfeksjoner i luftveiene. I dårlige perioder er den veldig alvorlig. Har aldri hatt problemer med dyr, men jeg er ikke allergisk da. Har katt og det går fint for min del. Anonymkode: 9f685...240
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har moderat astma jrg bruker faste medisiner mot. Siste året har jeg tenkt på at det virker som jeg blir tettere når jeg passer hunden til søsteren min. Derfor begynte jeg å lure på om det samme kan skje med katt, selv om jeg ikke akutt reagerer når jeg en sjelden gang besøker noen med pus. Ønsker meg så veldig en liten pus, men må jo være sikker først. Anonymkode: e199f...019 Astma kan ikke klassifiseres om den er mild, moderat eller alvorlig fordi den går opp og ned. Som du sikkert har merket selv kan den være mild en dag og så bli alvorlig Anonymkode: 9f685...240 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Har du spurt legen? Om legen ikke fraråder det kan du finne en venn eller familiemedlem med katt som du kan teste litt ut på. Anonymkode: 23723...aef
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du spurt legen? Om legen ikke fraråder det kan du finne en venn eller familiemedlem med katt som du kan teste litt ut på. Anonymkode: 23723...aef Nei, jeg har ikke spurt legen. Tenkte jeg først skulle lufte det litt her og hvilke erfaringer andre har. Som jeg ser, er det litt forskjellig. Det er kanskje best å ta allergitester hos legen og så evt låne en pus litt for å se om jeg tåler det. ts Anonymkode: e199f...019
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har moderat astma jrg bruker faste medisiner mot. Siste året har jeg tenkt på at det virker som jeg blir tettere når jeg passer hunden til søsteren min. Derfor begynte jeg å lure på om det samme kan skje med katt, selv om jeg ikke akutt reagerer når jeg en sjelden gang besøker noen med pus. Ønsker meg så veldig en liten pus, men må jo være sikker først. Anonymkode: e199f...019 Hadde du sett på anbefalingen jeg gir deg over, så hadde du nå visst at katt er noe av det verste en allergiker/astmatiker drar i hus. Allergener fra katt er blant de verste vi har, sammen med hest og Torsk. Du kan ikke medisinere bort symptomene uten å risikere en forverring av din kroniske sykdom. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Astma kan ikke klassifiseres om den er mild, moderat eller alvorlig fordi den går opp og ned. Som du sikkert har merket selv kan den være mild en dag og så bli alvorlig Anonymkode: 9f685...240 Sykdommen astma deles opp i fire alvorlighetsgrader alt etter symptomer og hvordan sykdomen oppfører seg. Gruppe fire, er den mest alvorlige varianten av astma. Dette gjøres av spesialist i lungesykdom. Anonymkode: 77e0c...e5c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du sett på anbefalingen jeg gir deg over, så hadde du nå visst at katt er noe av det verste en allergiker/astmatiker drar i hus. Allergener fra katt er blant de verste vi har, sammen med hest og Torsk. Du kan ikke medisinere bort symptomene uten å risikere en forverring av din kroniske sykdom. Sykdommen astma deles opp i fire alvorlighetsgrader alt etter symptomer og hvordan sykdomen oppfører seg. Gruppe fire, er den mest alvorlige varianten av astma. Dette gjøres av spesialist i lungesykdom. Anonymkode: 77e0c...e5c Ja, jeg ser du skriver det, og det skal jeg ta alvorlig. Men torsk?? Anonymkode: e199f...019
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde du sett på anbefalingen jeg gir deg over, så hadde du nå visst at katt er noe av det verste en allergiker/astmatiker drar i hus. Allergener fra katt er blant de verste vi har, sammen med hest og Torsk. Du kan ikke medisinere bort symptomene uten å risikere en forverring av din kroniske sykdom. Sykdommen astma deles opp i fire alvorlighetsgrader alt etter symptomer og hvordan sykdomen oppfører seg. Gruppe fire, er den mest alvorlige varianten av astma. Dette gjøres av spesialist i lungesykdom. Anonymkode: 77e0c...e5c Det er kun anfallene som deles inn etter alvorlighetsgrad. For eksempel jeg hadde alvorlig astma på diagnosetidspunkt, men sånn som nå når jeg har en god periode kan den ikke klassifiseres siden lungefunksjonen er normal (faktisk 5% over normal for min alder, høde og vekt). Forstår du? Anonymkode: 9f685...240
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kun anfallene som deles inn etter alvorlighetsgrad. For eksempel jeg hadde alvorlig astma på diagnosetidspunkt, men sånn som nå når jeg har en god periode kan den ikke klassifiseres siden lungefunksjonen er normal (faktisk 5% over normal for min alder, høde og vekt). Forstår du? Anonymkode: 9f685...240 Jeg er ts og ikke den du svarer, men jeg synes dette blir egentlig uinteressant flisespikkeri. Jeg skrev moderat, fordi det var det legen min skrev på en resept. Anonymkode: e199f...019
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kun anfallene som deles inn etter alvorlighetsgrad. For eksempel jeg hadde alvorlig astma på diagnosetidspunkt, men sånn som nå når jeg har en god periode kan den ikke klassifiseres siden lungefunksjonen er normal (faktisk 5% over normal for min alder, høde og vekt). Forstår du? Anonymkode: 9f685...240 Nå må du janmmen meg gi deg. Du aner ikke hvem du diskuterer med og heller ikke hvolken kunnskap jeg besitter på området. Anonymkode: 77e0c...e5c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 Utrolig trist da, at jeg som bor alene heller ikke kan ha selskap av katt eller hund. Skjønner helsa må gå først, men det er utrolig leit. Ts Anonymkode: e199f...019
Atea Skrevet 13. oktober 2016 #16 Skrevet 13. oktober 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig trist da, at jeg som bor alene heller ikke kan ha selskap av katt eller hund. Skjønner helsa må gå først, men det er utrolig leit. Ts Anonymkode: e199f...019 Det er trist, men helsa og omsorgen for dyret må gå først. Det er ikke lett å omplassere katter, er opptil 100tusen hjemløse i Norge, og jeg tror ingen av foreningene som omplasserer disse vil gi /selge deg en katt. Jeg har ikke astma, men reagerer på katter. Det kan gå bra noen dager hvis katten ikke røyter og jeg aldri koser med den uten å vaske hendene etterpå, men jeg må ta av klærne på badet, bytte til annet tøy etter å ha støvsuget, og dusje (også håret) før jeg legger meg. Og katta kan aldri komme på soverommet, hele huset inkl. trekk på sofa må helst vaskes før jeg kommer på besøk. Ikke fordi jeg er vanskelig, men fordi jeg blir syk og kan reagere med sterk hoste i flere måneder etterpå. En gang hostet jeg på meg ribbensbrist. Jeg blir også irritabel når det klør i øyne og svir i nesa, allergien gjør meg mer eller mindre usosial. En i familien fikk så store pusteproblemer at hun måtte omplassere både kattemor (en løskatt i bakgården) og alle kattungene på dagen etter å ha vært hos legen. En katt lever gjerne opptil atten år, og skal ikke være noe man prøver ut når man har problemer med luftveiene. Men, jeg forstår ønsket ditt. Jeg er selv glad i katter og skulle gjerne hatt en hvis ikke...
Atea Skrevet 13. oktober 2016 #17 Skrevet 13. oktober 2016 Glemte å nevne at legen utstyrer meg med allergitabletter (sterkere enn zyrtec), øyedråper, nesespray og ventoline, likevel er ikke det nok til å unngå å reagere. Det er bare katter jeg reagerer på, men om jeg eksponerer meg kan jeg også begynne å reagere på hund, hest, fugl osv.
Meley Skrevet 13. oktober 2016 #18 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg har astma/allergi. Jobben min som jeg jobba nattevakt på fikk seg katt. Jeg måtte slutte der og flytte tilbake til gammeljobben min fordi jeg reagerte svært kraftig på denne katta. Men andre på avdelingen klarte å jobbe der selv om de ikke tålte katta fordi deres allergi/astma var ikke like kraftig/alvorlig som min. ' Det jeg anbefaler deg er å faktisk se om du kan få låne deg en katt en tid (å da ikke bare noen dager men over en måneds tid) og se om du reagerer på det, før du skaffer din egen katt. Det gjorde jeg da jeg ville ha hamster reagerte etter et døgn... Å har veldig lyst på hund, men reagerer på enkelte typer så kommer til å gjøre samme der med å låne hund av rasen jeg ønsker å ha og se om jeg tåler den. Enkelte i Norsk Redningshunder her jeg bor har allerede tilbudt meg å låne hunder fra dem Dette er noe som kan (les at jeg skriver KAN) hjelpe deg å se om du er allergisk og ikke tåler katten. Men mange kan reagere lenge etter en måned også da...
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 8 timer siden, Meley skrev: Jeg har astma/allergi. Jobben min som jeg jobba nattevakt på fikk seg katt. Jeg måtte slutte der og flytte tilbake til gammeljobben min fordi jeg reagerte svært kraftig på denne katta. Men andre på avdelingen klarte å jobbe der selv om de ikke tålte katta fordi deres allergi/astma var ikke like kraftig/alvorlig som min. ' Det jeg anbefaler deg er å faktisk se om du kan få låne deg en katt en tid (å da ikke bare noen dager men over en måneds tid) og se om du reagerer på det, før du skaffer din egen katt. Det gjorde jeg da jeg ville ha hamster reagerte etter et døgn... Å har veldig lyst på hund, men reagerer på enkelte typer så kommer til å gjøre samme der med å låne hund av rasen jeg ønsker å ha og se om jeg tåler den. Enkelte i Norsk Redningshunder her jeg bor har allerede tilbudt meg å låne hunder fra dem Dette er noe som kan (les at jeg skriver KAN) hjelpe deg å se om du er allergisk og ikke tåler katten. Men mange kan reagere lenge etter en måned også da... Men det var dette da, men at jeg kan reagere på katt etter en stund når jeg blir eksponert for det. Så da er det vel best å se på astma- og allergivennlige kattevideoer på nett. Åh, som jeg savner å ha et pelsdyr! Anonymkode: e199f...019
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå