Gå til innhold

Er det dyrt å strikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å lære meg å strikke. Det er fordi jeg føler det er en rolig aktivitet som jeg lett kan like, jeg er en som fikler mye med hendene når jeg sitter i ro, så strikking vil få meg til å føle at jeg i det minste gjør noe med mening med hendene mine når jeg ellers ikke vet hvor jeg skal gjøre av de. Også tenker jeg jo litt på det sjarmerende med å kunne strikke egne babyklær til fremtiden når jeg er klar til å få baby. 

Så har jeg jo hørt at å strikke selv er billigere og lønner seg mer økonomisk enn å kjøpe alt av strikketøy i butikk. Og det er jo da veldig aktuelt for meg som i tillegg er student og ikke har den beste økonomien. Jeg tenker litt på at da kan jeg strikke til julegaver og bursdagsgaver og lignende, og at det kanskje kan bli billigere, ihvertfall i julen? Hva er egentlig andres erfaring med det? Er det egentlig noe å spare i å strikke? 

Anonymkode: 900e9...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du det er billig å strikke emd kvalitetsgarn, så må du tro omigjen. En voksen jakke eller genser koster nærmere tusen kroner i bare garn. Du kan finne billigere garn, men da legger du ned mange timers arbeid i noe som gjerne ikke blir vellykket. 

Anonymkode: 1191d...7ea

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på hvor store plagg du skal strikke. Noen ganger har butikkene tilbud på nøstene, og da kan du jo spare dn del😊

Skrevet

Ja det er svindyrt, det er ikke noe poeng å gjøre bare for plaggets skyld.  Koster ofte 40-50 kr nøstet med mindre man handler på Nille. I tillegg skal man ha pinner, festenål, og evnt kostnader med montering.   Man kan få kjøpt strikkede ullplagg billigere enn man strikker dem for.  Men for hobbyens skyld kan det jo være verdt det. 

Skrevet

Jeg kan anbefale siden www.garnius.no hvor du får mye garn du ellers kunne kjøpt i strikkebutikker til gode rabatter. Det er veldig mye bra garn der :)

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å lære meg å strikke. Det er fordi jeg føler det er en rolig aktivitet som jeg lett kan like, jeg er en som fikler mye med hendene når jeg sitter i ro, så strikking vil få meg til å føle at jeg i det minste gjør noe med mening med hendene mine når jeg ellers ikke vet hvor jeg skal gjøre av de. Også tenker jeg jo litt på det sjarmerende med å kunne strikke egne babyklær til fremtiden når jeg er klar til å få baby. 

Så har jeg jo hørt at å strikke selv er billigere og lønner seg mer økonomisk enn å kjøpe alt av strikketøy i butikk. Og det er jo da veldig aktuelt for meg som i tillegg er student og ikke har den beste økonomien. Jeg tenker litt på at da kan jeg strikke til julegaver og bursdagsgaver og lignende, og at det kanskje kan bli billigere, ihvertfall i julen? Hva er egentlig andres erfaring med det? Er det egentlig noe å spare i å strikke? 

Anonymkode: 900e9...7f5

Kjøp garn på salg, og strikkepinner etterhvert som du trenger dem. Strikking er en koselig og nyttig hobby, og det er så billig eller dyrt som du gjør det til selv. Sokkegarn som er holdbart og kan maskinvaskes er ikke særlig dyrt, prøv deg frem. Jeg har strikket mange gensere som kostet langt under 1000 kr i garn og de har holdt seg pene i flere år. Jeg har også strikket plagg i dyrt garn som loer noe forferdelig i bruk, men det ble veldig myke og varme plagg. 

Lær deg å strikke og du får en koselig hobby!

• Liker 3
Skrevet

Det er hva du gjør det til. Du må ikke kjøpe det dyreste garnet, du får helt greie garntyper til 20-30 kroner nøste, to nøster holder feks til pulsvanter eller lue, og går ganske raskt å strikke. Skal du lage større ting, som en genser lønner det seg å følge med på salg, jeg fikk kjøpt godt garn til mitt genserprosjekt for ca 500 kroner. Det jeg anbefaler er å kjøpe noen gode strikkepinner, helst i tre, disse er så mye bedre å strikke med, og det kan ha mye å si for en nybegynner. Kjøp de ulike størrelsene etterhvert som du trenger dem.  

Anonymkode: 75ab5...d48

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på. Plagg på hm er jo heller ikke strikket i kvalitetsgarn som regel. Jeg bestiller ofte på yarn-paradise.com og har sett på andre sider. DROPS  garn er vel ikke så dyrt, og det på nille er billig med overraskende god kvalitet.

Skrevet

Det spørs jo hva du sammenligner med. Når jeg strikker til barna mine f.eks, er jo ikke det veldig store plagg, og da blir det billigere enn å kjøpe tilsvarende ullklær. Men om jeg sammenligner med billig fleece, er det ikke billigere. Men jeg syns jo ull har noen helt andre egenskaper. Det samme gjelder jo også voksenklær. Om man strikker en jakke i ordentlig garn, blir det ofte dyrere enn å kjøpe en jakke i akrylblanding på HM, men billigere enn en jakke med ordentlig ull (og da gjerne en ullblanding).

Og så kommer det både an på hvor man kjøper garn og hvilket garn. Jeg syns ofte dyrere garn har bedre kvalitet enn det billigste, men det spørs hva man bruker det til. Og så er det billigere om man f.eks. strikker en genser i tynn ull på tynne pinner enn om man strikker i alpakka på tykkere pinner f.eks.

Og så spørs det jo på hvor hekta man blir og hvor mye man strikker. Man kan klare å bruke mye penger på garn, men det må ikke være en kjempedyr hobby om man er bevisst på det. Det koster jo litt om man må kjøpe flere størrelser i strikkepinner, men det er jo en engangsutgift. Og jeg anbefaler absolutt tre/bambuspinner, det gir så mye større strikkeglede å ha gode pinner. Jeg har også droppet strømpepinner helt, og strikker absolutt alt med rundpinner (bortsett fra seler på barneplagg, hvor det bare er noen få masker). Da har jeg pinner med utskiftbar wire, og jeg har wirer i tre forskjellige størrelser og de fleste pinnestørrelsene. Jeg bruker da den lange wiren til småplagg og strikker med magic loop (dvs. at wiren stikker ut på to steder i strikketøyet).

Skrevet

Kvalitetsgarn er dyrt, men man trenger jo ikke å strikke store ting i gaver. Luer, votter og sokker blir ikke så dyrt, selv om man kjøper godt garn. I tillegg varer håndstrikkede plagg lenge (forutsatt at man har kjøpt godt garn), og kan brukes i årevis. Strikking er en veldig fin hobby, jeg anbefaler deg å starte med det! 

Anonymkode: 5906e...965

Skrevet

Det trenger ikke være så mye dyrere enn plagg du kjøper, og kvaliteten er som oftest bedre. Når jeg har tid strikker jeg gjerne sokker eller andre småting som jeg gir i gave til familie og venner, og da kommer det som oftest på rundt 100 kr. Noen garnbutikker gir også studentrabatt :) 

Skrevet

Jeg er også student, og strikker en del. Kjøper garn Sandnes garn, for det meste easy, smart og perfect på strikkedilla på Oslo city. Fordi de er litt billigere enn andre. Og pinner og heklenåler på søstrene grene og ebay. Funker ganske godt. 

Strikker mest votter fortiden. Så da blir det 3 nøster på paret.  Og da har jeg godt med rester for nye votter eller andre  prosjekter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...