AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg er nyutdannet, men har gått rett ut i jobb med en startlønn på 450 000. Nå har det seg slik at jobben av og til innebærer kjøring til grisgrendte strøk på dårlige veier (noen ganger i måneden), pluss at jeg har flyttet til et sted hvor jeg ser at det hadde vært en kjempefordel med en firehjulstrekker. I tillegg til dette begynner min noget utdaterte bil å synge på noen av de siste versene, så ny bil i et eller annet format må det bli uansett. Jeg har sett litt på biler, og har sett meg ut en firehjulstrekker til 160 000. MEN - jeg får helt noia av å skulle ta opp et fullfinansiert billån til denne summen når jeg ikke har kjøpt meg hus/leilighet enda. Jeg trenger derfor litt råd - er jeg helt idiot som vurderer å ta opp et billån nå, eller er det innafor? Hva ville vært deres smertegrense i denne situasjonen? Anonymkode: cec72...950
stan Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Hvis du har pengene ville jeg ikke tatt opp lån. Hvor mye sitter du igjen etter hver måned? Eller skal hvor lang tid vil det ta før du har spart opp 160 000 igjen?
deadmansmarionet Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 Bor veldig billig og har lite utgifter, så etter at alle faste utgifter er betalt sitter jeg vel igjen med rundt 20 000 - men har ikke spart supermye i BSU enda, så vil jo gjerne ha litt å gå på for å bli bedre der. Har ikke tatt opp lån før (annet enn studielån), så blir litt stressa for hvordan det blir når jeg evnt. skal ta opp huslån hvis jeg allerede har et billån på 160 000. Har ikke pengene, så må isåfall låne alt..
penny_ Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) 12 timer siden, deadmansmarionet skrev: Bor veldig billig og har lite utgifter, så etter at alle faste utgifter er betalt sitter jeg vel igjen med rundt 20 000 - men har ikke spart supermye i BSU enda, så vil jo gjerne ha litt å gå på for å bli bedre der. Har ikke tatt opp lån før (annet enn studielån), så blir litt stressa for hvordan det blir når jeg evnt. skal ta opp huslån hvis jeg allerede har et billån på 160 000. Har ikke pengene, så må isåfall låne alt.. https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/kalkulator-billaan.html?WT.ac=seksjonside_Laan_billaan-kalkulator_mouseover Her kan du sjekke hva billånet kommer til å koste deg. Når skal du kjøpe bolig? Du vil jo betale ned billånet så fort som mulig, så det er jo ikke sikkert du rekker å skaffe deg boliglån før bilen er nedbetalt? Men det er klart at det går utover egenkapitalen til bolig, så om det er verdt det må du jo nesten finne ut av selv. Spørsmålet er om reparasjon på bilen du har nå vil overstige rentene på billånet og hva du får for å selge bilen. Endret 12. oktober 2016 av penny_
Juniper Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Det er ikke veldig vanskelig å finne en pålitelig bil billigere enn 160.000,- Du sier bilen din synger på siste verset. Hvor akutt er det? Klarer den to måneder til? Et halvt år? De fleste biler i dag tåler å gå nokså langt i forhold til hvordan det var før. Hva om du satser på at bilen din tåler 3-4 måneder til? Og så lever du så billig som mulig og skraper sammen alt du greier av penger, og kjøper deg ny bil når den du har nå ikke orker mer? For de kontantene du har spart sammen, pluss det du får for den gamle. Å ta et billån nå vil binde opp økonomien din, og bremse muligheten for å kjøpe bolig. Det er forskjell på et reelt behov for en bil som tar deg fra A til B, og en bil du har falt for som har gitt deg en smule "bilfeber" og en følelse av at "den må jeg ha". Bil er dyrt, faller i verdi som en stein, og drenerer økonomien din om du ikke passer deg. 2
strawberry Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Har du begynt å spare på BSU i det hele tatt? Hvis du ikke har noe der, vil jeg fraråde deg å ta opp et billån på 160 000. Du finner biler til langt under den prisen, så kan du heller kjøpe deg en skikkelig bil når du en gang kjøper deg bolig.
deadmansmarionet Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Hei, og tusen takk for gode svar! Jeg har rundt 150000 i BSU, så det er jo noe der, men synes boligmarkedet blir bare verre og verre. Føler meg nesten litt truffet når du sier at jeg ikke skal bli tatt av bilfeberen, for det er jo litt sånn det er Tenker å kjøpe bolig om 1-2 år (sammen med kjæresten min), så lånet vil ikke være nedbetalt da. Har hatt bilen på prøvekjøring nå, men er ikke 100% overbevist. Får prøve å ha is i magen
penny_ Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) 1 time siden, deadmansmarionet skrev: Hei, og tusen takk for gode svar! Jeg har rundt 150000 i BSU, så det er jo noe der, men synes boligmarkedet blir bare verre og verre. Føler meg nesten litt truffet når du sier at jeg ikke skal bli tatt av bilfeberen, for det er jo litt sånn det er Tenker å kjøpe bolig om 1-2 år (sammen med kjæresten min), så lånet vil ikke være nedbetalt da. Har hatt bilen på prøvekjøring nå, men er ikke 100% overbevist. Får prøve å ha is i magen Du bør kunne klare det på to år (eller mindre) hvis du har 20 000 til overs etter faste utgifter.. Hvis du betaler ned på 4 i stedet for 2, så kan rentene koste deg 10 000 mer. Endret 13. oktober 2016 av penny_
Juniper Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 2 timer siden, deadmansmarionet skrev: Hei, og tusen takk for gode svar! Jeg har rundt 150000 i BSU, så det er jo noe der, men synes boligmarkedet blir bare verre og verre. Føler meg nesten litt truffet når du sier at jeg ikke skal bli tatt av bilfeberen, for det er jo litt sånn det er Tenker å kjøpe bolig om 1-2 år (sammen med kjæresten min), så lånet vil ikke være nedbetalt da. Har hatt bilen på prøvekjøring nå, men er ikke 100% overbevist. Får prøve å ha is i magen Jeg synes du skal gå inn på en eller annen side som viser verditap på biler, og se hvor mye den 160.000 kroners bilen er verdt om to år hvis du kjøper den og kjører den en del. De stuper ned i verdi! En bil i 30-50.000 kroners klassen vil holde seg i den verdiklassen lenge, så sant ingenting ryker og den er greit kjørbar og ikke bulka. I hvert fall om du snakker om en bil av et pålitlig merke. Det er ofte gode biler som går som klokker! Hvis du sparer intenst så vil du kunne skrape sammen pengene og kjøpe deg en sånn bil kontant. Deretter kan du lage et autotrekk på sparing, tilsvarende det billånet ville kostet, og så kan du heller bruke de pengene til å oppgradere bilen om et par år. Eller bruke det som egenkapital. Så lever den bilen tilbake. Få lukten av "ny-bil" ut av nesen (tror de sprayer det med noe som framkaller kjøpstanker!), gå en tur og tenk deg om! Hvis målet ditt om 5 år er å sitte i en egen bolig, så vil denne bilen være et stort hinder i veien for deg! Tenk langsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå