AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Hei! Håper noen stille nysgjerrigheten min litt, jeg skal til legen om 2 dager og får hjelp/svar da :-) tidligere i sommer måtte jeg få sprøyter, jeg ble svimmel og klarte knapt å holde meg på beina. Legen tok blodprøver, og b12 lå på rundt 160. Jeg fikk en intensivkur på 5 sprøyter over 10 dager. Jeg følte meg gradvis bedre de 10 dagene, og etter ca 1,5-2 mnd begynte formen å dale nedover igjen.. Når jeg fikk leamus på øyet mistenke jeg b12 mangel (har aldri det, men slet veldig med det perioden før jeg fikk sprøyter sist) og fikk tatt blodprøver for å sjekke det. Svaret kom i dag, og nivået er rett over 200. Er ikke det veldig lavt mtp at jeg ble boostet opp så mye for bare 3 mnd siden? Jeg spiser b12 tablett hver dag, og spiser tilogmed 3-4 stk flere dager fordi jeg har fått for meg det hjelper. Greit jeg glemmer de noen få dager innimellom, men det skal vel ikke ha så mye å si?? Så viste det seg, at i perioden før jeg fikk så lavt b12 i sommer ble jeg dopet ned uten at jeg visste det- fikk helt blackout og husker knapt en ting (vet ikke på hva , men tror det er noe amfetamin-greier.. Kan egentlig være hva som helst 😳) - vet noen om det har tappet b12 lageret mitt? For det skjedde nemlig en gang til for ca 1,5 mnd siden (et rasshøl av en "venn", som jeg aldri skal snakke med igjen!!!) jeg har ligget i "nedre sjikt" i alle år, men legen har bare bedt meg spise tilskudd.. Og det gjør jeg.. Jeg har drittdårlig form, jeg blir forkjølet/får bihulebetennelse 1 gang i mnd, jeg er jevnt over kvalm og uvel, jeg kunne sovet døgnet rundt og fungerer knapt på jobb. Føler jeg snart ender som uføretrygdet Pga forkjølelse.. Heldigvis er arbeidsgiver forståelsesfull.. Enn så lenge.. Anonymkode: bb2fc...5e8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Drikker du en del alkohol? Anonymkode: 8ade7...84f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drikker du en del alkohol? Anonymkode: 8ade7...84f Både og, ikke sånn veldige mengder egentlig. Men det blir som regel litt alkohol når det skjer noe :-) har det innvirkning? Jeg glemte å nevne, jeg er ikke veganer og spiser rikelig med kjøtt 🙈 Jeg spiser også minst 1 egg hver dag 🙈 Anonymkode: bb2fc...5e8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Noen mennesker sin kropp kan ikke like effektivt ta opp b12 og vil være avhengig av tilskudd uansett hva de spiser. Det er også forskjell på hvor mye b12 som er i ulike piller. Noen har en lav dose ment som noe man kan ta hver dag om man har mangel eller ei, andre er har mye mer b12 ment for de som har lave nivåer. Du burde nok gå til fastlegen igjen og si at du holder på å fall helt ut av arbeidsliv/ studier fordi du er så mye syk og at du lurer på om b12 mangel kan være årsak. Si at du begynner å bli bekymret for fremtiden din og fungeringen i hverdagen fordi du føler deg så syk og dårlig. Dersom du ikke sier dette i klartekst til lege, så vil han tenke at du bare er enda en pasient som overdriver og klager om bagateller. Altså, mener ikke at du skal kjefte eller være sur, bare at du skal være ærlig og mer nøyaktig i hvordan du forklarer problemene dine. Dersom legen fortsatt avfeier deg- bytt! Ja, det kan føles kleint om den gamle legen på legesenteret ser at du går til en annen, men det er viktigere å bli frisk? Det kan være andre grunner som gjør at du er syk, der er sikkert sykdommer som gjør det vanskeligere for kroppen å ta opp vitaminer/ b12 også, men akkurat det vet jeg ikke så mye om. Anonymkode: 905a8...21a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både og, ikke sånn veldige mengder egentlig. Men det blir som regel litt alkohol når det skjer noe :-) har det innvirkning? Jeg glemte å nevne, jeg er ikke veganer og spiser rikelig med kjøtt 🙈 Jeg spiser også minst 1 egg hver dag 🙈 Anonymkode: bb2fc...5e8 Ja, alkohol skyller ut b-vitaminer(og andre) ganske raskt. Jeg hadde kronisk veldig lavt b-vitamin når jeg var yngre og festet en del. Sånn av typen at legen ble overasket flere ganger, og jeg ble blodfattig. Tok både tabletter og sprøyter i flere år, nå er nivåene normale. Sier ikke at du skal slutte å drikke, men det kan være lurt å ta noe ekstra b-vitaminer, særlig dagen før og etter du har vært ute. Anonymkode: 8ade7...84f 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen mennesker sin kropp kan ikke like effektivt ta opp b12 og vil være avhengig av tilskudd uansett hva de spiser. Det er også forskjell på hvor mye b12 som er i ulike piller. Noen har en lav dose ment som noe man kan ta hver dag om man har mangel eller ei, andre er har mye mer b12 ment for de som har lave nivåer. Du burde nok gå til fastlegen igjen og si at du holder på å fall helt ut av arbeidsliv/ studier fordi du er så mye syk og at du lurer på om b12 mangel kan være årsak. Si at du begynner å bli bekymret for fremtiden din og fungeringen i hverdagen fordi du føler deg så syk og dårlig. Dersom du ikke sier dette i klartekst til lege, så vil han tenke at du bare er enda en pasient som overdriver og klager om bagateller. Altså, mener ikke at du skal kjefte eller være sur, bare at du skal være ærlig og mer nøyaktig i hvordan du forklarer problemene dine. Dersom legen fortsatt avfeier deg- bytt! Ja, det kan føles kleint om den gamle legen på legesenteret ser at du går til en annen, men det er viktigere å bli frisk? Det kan være andre grunner som gjør at du er syk, der er sikkert sykdommer som gjør det vanskeligere for kroppen å ta opp vitaminer/ b12 også, men akkurat det vet jeg ikke så mye om. Anonymkode: 905a8...21a Tusen takk. Håper jeg får sprøyter i morgen når jeg skal til legen- for føler meg helt tappet nå. Sovet 9 timer i natt + 30 minutter på bussen til toget, og 1 time på toget.. og nå sitter jeg på jobb og holder på å duppe av... Med lang reiseveg til jobb får jeg faktisk ikke tid til å sove lenger enn rundt 9 timer på natten.. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, alkohol skyller ut b-vitaminer(og andre) ganske raskt. Jeg hadde kronisk veldig lavt b-vitamin når jeg var yngre og festet en del. Sånn av typen at legen ble overasket flere ganger, og jeg ble blodfattig. Tok både tabletter og sprøyter i flere år, nå er nivåene normale. Sier ikke at du skal slutte å drikke, men det kan være lurt å ta noe ekstra b-vitaminer, særlig dagen før og etter du har vært ute. Anonymkode: 8ade7...84f Jeg spiser masse b12 tabletter hver dag, og er ikke noen vill partyløve- men takk for tipset :-) doseringen er 1 PR dag, jeg tar 4-5 og har gjort det i over en mnd... det kan jo hende det samme skjer med rusmidler (det skjedde to ganger , og jeg aner ikle nøyaktig hva jeg har fått i meg...) og at det er derfor det hr blitt så lavt nå.. Jeg syns det er rart at nivået kun har økt med knappe 50 etter 5 sprøyter over 10 dager.. Hvis ikke det er sånn at alt forsvant fra kroppen min sist "sjarmklumpen" lurte i meg noe.. (Veldig glad han er ute av livet mitt for godt!) Anonymkode: bb2fc...5e8
Tash Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg tar B12-sprøyter hver 2. mnd istedet for hver 3. mnd. Hvis jeg har nivå på 200 så føler jeg meg elendig. Og nivåene pleier å være mye høyere når du har fått sprøyte for 3 mnd siden.... Sikkert litt som meg, du da. Det renner ut av systemet. Be om å få sprøyter oftere... Hva sa legen? Er så slitsomt å være så trøtt og tappet for energi. Blir lettere syk også da. Noen leger er mer restriktive med å gi B12 mens andre er helt med på å fylle opp lagrene oftere enn "normalen" hvis man har symptomer og føler seg bedre av å få sprøyter oftere (min erfaring)
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #8 Skrevet 16. oktober 2016 På 12. oktober 2016 den 8.30, AnonymBruker skrev: Tusen takk. Håper jeg får sprøyter i morgen når jeg skal til legen- for føler meg helt tappet nå. Sovet 9 timer i natt + 30 minutter på bussen til toget, og 1 time på toget.. og nå sitter jeg på jobb og holder på å duppe av... Med lang reiseveg til jobb får jeg faktisk ikke tid til å sove lenger enn rundt 9 timer på natten.. Jeg spiser masse b12 tabletter hver dag, og er ikke noen vill partyløve- men takk for tipset :-) doseringen er 1 PR dag, jeg tar 4-5 og har gjort det i over en mnd... det kan jo hende det samme skjer med rusmidler (det skjedde to ganger , og jeg aner ikle nøyaktig hva jeg har fått i meg...) og at det er derfor det hr blitt så lavt nå.. Jeg syns det er rart at nivået kun har økt med knappe 50 etter 5 sprøyter over 10 dager.. Hvis ikke det er sånn at alt forsvant fra kroppen min sist "sjarmklumpen" lurte i meg noe.. (Veldig glad han er ute av livet mitt for godt!) Anonymkode: bb2fc...5e8 B12 tas faktisk best opp i små mengder, så det er ikke hensiktsmessig å ta mer enn anbefalt dose. Anonymkode: e3df8...f54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå