AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Hei! Var å fikk ppiler idag hos legen, men hun forklarte utydelig hvordan jeg skal starte på dem. Jeg får mensen om 9 dager, men skal jeg fortsatt begynne på pille nr. 1? Noen som orker å forklare så fort som mulig? Anonymkode: f1f74...d96
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Du begynner på pille nr 1 den dagen du får mensen. Det står også i pakningsvedlegget Anonymkode: e930c...316
kleint Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) . Endret 12. oktober 2016 av kleint vil slette kommentaren
Drama.Queen Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Du tar pillen ut av brettet, tar et glass vann, tar pillen i munnen og svelger den med vannet 2
Gjest 123Sol Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 2 minutter siden, kleint skrev: Jeg har lyst til å begynne på pillene før jeg får mensen :-) Da gjør du det, men da må du bruke kondom de første sju dagene. På den åttende dagen er du sikker.
boblevann Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 Du kan begynne når som helst i syklusen. Begynner du før du får mensen må du vente en uke før du er trygg. Altså, du må ta pillene en uke før du er sikret mot graviditet. Venter du til 1. Dag du har mensen - er du trygg fra dag 1, altså første pille. Altså blir du trygg på ca. Samme dato uansett, når du får mensen om 9 dager. Alt dette står i pakningsvedlegget
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, Mortem skrev: Da gjør du det, men da må du bruke kondom de første sju dagene. På den åttende dagen er du sikker. Men jeg begynner på pille nr.1? :-) Og når jeg får mensen tar jeg sukkerpillene, og begynner der jeg sluttet med hormonpillene? Anonymkode: f1f74...d96
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg begynner på pille nr.1? :-) Og når jeg får mensen tar jeg sukkerpillene, og begynner der jeg sluttet med hormonpillene? Anonymkode: f1f74...d96 Ja du skal selvsagt begynne på pille nr. 1. Du skal ALLTID ta pillene i rekke følge. Altså ta ALLTID et brett helt ut og begynn på pille nr. 1 igjen. du får mensen når du tar sukkerpillene!! Du skal ALDRI hoppe frem og tilbake på brettet!! Du skal ta brettet fra pille nr. 1 og helt ut - t.o.m. Sukkerpillene. Du får mensen under sukkerpilleuka. Så starter du på pille nr. 1 på et nytt brett. Du skal IKKE vente på mensen for å ta sukkerpillene. Du skal ikke tenke over hvilke pille du tar hvilken dag. Du tar pille nr. 1 f.eks. I dag, så tar du alle 28 pillene denne mnd - en hver dag - så starter du på nytt brett. Les pakningsvedlegget, ver så snill.. dette kan du for lite om. Anonymkode: e6a05...c11 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Var å fikk ppiler idag hos legen, men hun forklarte utydelig hvordan jeg skal starte på dem. Jeg får mensen om 9 dager, men skal jeg fortsatt begynne på pille nr. 1? Noen som orker å forklare så fort som mulig? Anonymkode: f1f74...d96 Hvor gammel er du? Og hvorfor i himmelens navn leser du ikke pakningsvedlegget? Anonymkode: 50f83...eba 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 Les pakningsvedlegget! Det står også der hvor lenge du ikke er beskyttet dersom du glemmer en pille etc. Du finner også pakningsvedlegget hos felleskatalogen.no dersom du ikke har papirformatet lenger. De har også en handy app, last ned den også så har du alltid pakningsvedlegget tilgjengelig. Anonymkode: 5727a...bf0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 Du har et valg. Du kan 1: starte nå og bruke kondom i 7 dager. Eller du kan 2: starte den dagen du får mensen og være trygg fra 1. dag. Når du har startet på pillene skal du ikke tenke på når du får mensen. Det spiller ikke lenger noen rolle. Pillene på brettet er vanligvis fordelt i 4 rekker med 7 piller i hver rekke. 3 av rekkene er p-piller, den siste er sukkerpiller. Når du tar pillene skal du først ta 1. rekke med piller, så 2.rekke med piller, så 3. rekke med piller, så 4. rekke med piller, så starter du på 1.rekke på neste brett. Ta en pille hver dag, uten å hoppe over noen piller på brettet, og uten å blande rekkefølgen. Dersom du får mensen når du er på 3. rekke, ta hele 3. rekke før du tar 4. rekke og begynner på et nytt brett. Dersom du får mensen i begynnelsen av 4.rekke, fortsett med resten av 4. rekke før du starter på et nytt brett. Dersom du ikke har fått mensen når du er ferdig med 4. rekke, start på et nytt brett uten å vente på mensen. Mensen er ikke relevant for når du skal ta pillene. Les også pakningsvedlegget. Der er det mye viktig informasjon om bivirkninger, hva du skal gjøre om du glemmer en pille og slikt. Du vil også kunne få god hjelp her på forumet, oppgi gjerne merket på p-pillene så vi kan gi bedre svar. (Du vil også få krasse svar, men de trenger du ikke bry deg om) Anonymkode: 02c78...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Det må være mye enklere å lese pakningsvedlegget enn masse ulike råd i denne tråden. Anonymkode: 471b6...3b7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå