Gå til innhold

Frikort egenandeler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke egenandelerdekkes ikke av frikort? Stemmer det at celleprøvetaking  (underliv) ikke dekkes?

Anonymkode: 4b074...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du går privat eller uten henvisning dekkes ingenting av frikort, ellers dekkes ikke materiell av frikort.

Anonymkode: 28d7d...34c

Skrevet

Den dekker konsultasjoner hos leger i det offentlige. Forbruksmateriell må du betale for. Så du må nok betale litt for celleprøver siden de bruker utstyr. 

Anonymkode: 950f4...26c

Skrevet

Slike celleprøvetaking som man får påminnelse av kreftforeningen for? Jeg tok det hos fastlege, og det gikk inn under frikortet. Jeg husker ikke om jeg betalte for utstyr eller ikke.

Anonymkode: 88af5...896

Skrevet

Jeg er hos legen ofte og har frikort. Jeg pleier ikke å betale noe når jeg tar celleprøver og blodprøver osv. Kanskje legen min er dårlig på å legge det inn eller noe. 

Anonymkode: f8746...353

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbruksmateriell må du betale for.

Det er litt varierende har jeg inntrykk av. Såpass mye faktisk, at jeg undres om det ikke er avhengig av hva du får utført og hvorfor.

For eksempel betaler man ingenting for forbruksmateriell ved en større operasjon på et sykehus, til tross for at det er helt åpenbart at det blir brukt en del forbruksmateriell da.

Skrevet
4 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Det er litt varierende har jeg inntrykk av. Såpass mye faktisk, at jeg undres om det ikke er avhengig av hva du får utført og hvorfor.

For eksempel betaler man ingenting for forbruksmateriell ved en større operasjon på et sykehus, til tross for at det er helt åpenbart at det blir brukt en del forbruksmateriell da.

Lurt å lære seg forskjell på primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Celleprøve = primærhelsetjenesten altså egenandel på forbruksmateriell, spesialisthelsetjenesten har standardhonorar på polikliniskte tjenester og tar ikke for forbruksmateriell. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å lære seg forskjell på primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Celleprøve = primærhelsetjenesten altså egenandel på forbruksmateriell, spesialisthelsetjenesten har standardhonorar på polikliniskte tjenester og tar ikke for forbruksmateriell. 

Ja, men jeg kan heller ikke huske at jeg har betalt noe ekstra for blodprøver og slikt. Spesielt ikke når jeg har frikort, da betaler jeg ingenting.

Skrevet
1 time siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, men jeg kan heller ikke huske at jeg har betalt noe ekstra for blodprøver og slikt. Spesielt ikke når jeg har frikort, da betaler jeg ingenting.

Det er litt forskjell om fastlegen tar ekstra for blodprøver eller ikke, noen gjør andre ikke. Sykehusene tar ikke noe for blodprøver. 

Jeg jobber i helsevesenet (kommunehelsetjenesten) og vi får alt blodprøveutstyr gratis fra sykehuset, så rart om fastlegene ikke gjør det. Hvis de ikke betaler for det så er det frekt å ta betalt for blodprøver. 

Hvis du f,eks skal fjerne en føflekk hos fastlegen og har frikort så betaler du for bedøvelse og nål/tråd, men ikke for selve timen.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt forskjell om fastlegen tar ekstra for blodprøver eller ikke, noen gjør andre ikke. Sykehusene tar ikke noe for blodprøver. 

Jeg jobber i helsevesenet (kommunehelsetjenesten) og vi får alt blodprøveutstyr gratis fra sykehuset, så rart om fastlegene ikke gjør det. Hvis de ikke betaler for det så er det frekt å ta betalt for blodprøver. 

Hvis du f,eks skal fjerne en føflekk hos fastlegen og har frikort så betaler du for bedøvelse og nål/tråd, men ikke for selve timen.

Jeg må bare... Kommunehelsetjenesten er en offentlig tjeneste, blodprøveutstyret er ikke gratis, kommunen betaler for det, og så er det enten kommunen eller helfo som betaler for analysen. Hvis sykehuset som leverer utstyr er det samme som analyserer så er det nok en totalpakkepris. Sykehusene tjener penger på å analysere prøver for kommunene, ingenting er gratis hverken den ene eller andre veien. Ofte vil du kunne se avkryssningemuligheter på papirrekvisisjoner med ulike alternativ for hvor prøven skal belastes.

Fastleger er selvstendig næringsdrivende med driftsavtale med kommunen de er lokalisert i. De betaler selv for alt utstyr som trengs på laben, kjøper nødvendig prøvetakingsutstyr, analyserer noen prøver selv og sender andre til analyser. Prøver som sendes videre belastes det offentlige via legenes refusjonssystem, prøver som tas på kontoret må i noen tilfelles betales for. Materiell til gu, ekg, suturering, spirometri o.l. betale av pas uavhengig av frikortstatus. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastleger og andre har anledning til å ta betalt for forbruksmateriell i tillegg til egenandel som går under takster for frikort. Forbruksmateriell, er alt fra plaster, kanyler, bomullsdotter til utstyr brukt ved celleprøver og EKG. 

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester#Hva-dekkes-ikke-av-frikortordningene orientering om egenandeler og forbruksmateriale. Takster for leger finner du på legeforeningens sider. 

Anonymkode: c8189...417

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike celleprøvetaking som man får påminnelse av kreftforeningen for? Jeg tok det hos fastlege, og det gikk inn under frikortet. Jeg husker ikke om jeg betalte for utstyr eller ikke.

Anonymkode: 88af5...896

Ja, en slik prøve. Jeg to en slik hos fastlegen, og det er ikke blitt registrert på min helse på nettet. Jeg ringte legekontoret og de sa at det ikke kom under frikortordningen. 

Anonymkode: 4b074...b52

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva med ekg på legevakt og sykehus? Jeg har fått regining på 500 kr for det. Jeg har frikort.

Anonymkode: f79c7...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med ekg på legevakt og sykehus? Jeg har fått regining på 500 kr for det. Jeg har frikort.

Anonymkode: f79c7...e8f

Tråden er fra 2016, men reglene er de samme. 

Du må lese hva som står på fakturaen. Er det for prøvetakning eller for konsultasjon? Les på helsenorge.no

Anonymkode: c0ee4...601

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...