Gå til innhold

Åpen kirurgi, smerter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha åpen kirurgi i armen. De skal transplantere litt brusk fra hofta, samt putte noe falskt ben i armen også måtte det vist noe skruer og/eller plater for å holde alt på plass. 

Jeg er alene, og skal ha en venninne her de første to dagene men så sa en kollega at det sikkert ville gjøre kjempevondt og at jeg ikke helt vil fungere normalt pga smertene..  Noen som har hatt tilsvarende operasjon i arm eller ben som vil fortelle litt? Aldri operert før så ee litt redd. 

Anonymkode: 83236...d26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Det varierer nok. Men du får smertestillende. De medisinene kan selvsagt gjøre at du ikke fungerer normalt, men det kommer an på hvor sterke smertestillende du må ha. 

Anonymkode: 7ac80...79c

• Liker 1
Skrevet

Ja smertestillende får jeg såklart, men de tar jo ikke all smerte 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja smertestillende får jeg såklart, men de tar jo ikke all smerte 

Om du får både Voltaren og Pinex Forte, så kan de ta veldig mye av smertene. Du kan bli trøtt og kvalm av dem, men det finnes kvalmestillende som Afipran å få om du kaster opp. De skriver deg ikke ut fra sykehuset om du ikke klarer å takle smertene med de smertestillende jeg har nevnt. På sykehuset får du morfin eller morfinliknende medisiner intravenøst. 

Det går nok bra. 

Anonymkode: 39fc2...827

Skrevet

Det går nok bra! Jeg har en del metall i kroppen, og det jeg syntes var verst var hvor utrolig dårlig jeg ble av smertestillende (spesielt morfin). Ble helt kake i hodet, og var veldig, veldig kvalm. Nesten som å være SKIKKELIG dritings og sjøsyk samtidig, bare hele tiden. Om du er forbredt på at du kan reagere negativt på smertestillende, så tror jeg ikke det oppleves som like ubehagelig.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har og fått morfin da jeg hadde sterke smerter og reagerte ikke negativt på de smertestillende.  De tok smerten og det var det, ingen bivirkninger.

Anonymkode: 08cff...3b6

Skrevet

Jeg synes ikke du skal høre på kollegaens utsagn om at det kommer til å gjøre veldig vondt. Det synes jeg du skal spørre legen om - det er han som kan faget.

Jeg fikk en medisin som har dobbelt styrke av vanlig morfin og hadde ingen bivirkninger av denne, bortsett fra smertelindring. Om du opplever å ha store smerter, kan du kontakte legen og forklare situasjonen og kanskje du kan få sterkere smertestillende.

Lykke til :)

Anonymkode: 5ee63...148

Skrevet

Hadde åpen kirurgi for noen måneder siden, med saging av bein og innsetting av skrue. Ikke mye smerter etterpå, fikk med meg morfin hjem, og tok kvalmestillende siden jeg ble ganske kvalm av de. :) Synes ikke det var ille i det hele tatt, hadde glatt gjort det igjen fremfor halsbetennelsen jeg hadde denne uka :P 

Anonymkode: d5546...150

Skrevet

Takk for svar :) legen er litt overalt i tillegg snakker han ikke så godt norsk så jeg fikk ikke så mye svar ut av han.  Men da håper jeg det går bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...