AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg har hatt lavt stoffskifte i snart 10 år. Har vært utrolig dårlig kontrollert og jeg selv har kun hørt på daværende lege og tatt den levaxinen jeg fikk. Uten å tenke mer over det. Men jeg har jo haugevis av symptomer uansett. Nå går jeg på 75 mcg levaxin, noe jeg nå har lest meg til er altfor lite ifht kroppsvekten min. I tillegg er min t3 i nedre sjiktet(rundt 2,9) (dvs under referanseområdet) og det samme er t4 (fritt, begge to). Men legen styrer kun livet mitt (les: medisineringen) utfra tsh, som er på rundt 3,5 nå. Det han tydeligvis ikke har fått med seg er at en nokså høy tsh, mens lav t3 og lav t4 er sterke tegn på undermedisinering. Hva skal jeg gjøre? Har bedt legen om henvisning til endokrinolog, fordi jeg tenker jeg trenger en skikkelig god vurdering av en som er spesialist? Men legen sier nei og at jeg er godt nok medisinert. Men det er jeg ikke, jeg har fjørti symptomer jeg ikke burde hatt. Fryser konstant, selv i 25 varmegrader inne, mister hår, er ukonsentrert, klarer ikke ned i vekt om jeg så sultet meg i tre dager, ukonsentrert, glemsom etc etc. Hvem kan hjelpe når legen ikke vil ? noen råd? Anonymkode: 5bb85...34a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Bytt fastlege, du trenger ikke endokrinolog for å bli rett medisinert. Tsh hos personer med lavt stoffskifte skal statistisk sett ligge mellom 1 og 1,5, så du er for lav. Sjekk også vitaminer, for mangel på f.eks b12 og d-vitamin kan gi mye av de samme symptomene som lavt stoffskifte. Anonymkode: 0fadc...f74
Adara Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Venninnen min går til spesialist pga høyt stoffskifte, og hun er ekstremt fornøyd. Stor forskjell for henne hvertfall på lege og spesialist. Bytt lege til noen som vil henvise deg er mitt råd :0)
strawberry Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Bytt fastlege. Sjekk legelisten.no for å finne en god lege i nærheten. Hvilken lege man har (hvor serriøst han tar pasientenes problem) har ALT å si for hvilken behandling man får.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Spesialisthelsetjenesten vil sende henvisningen i retur til legen, fordi dette er fastlegeoppgave. (Høyt stoffskifte og spesialist er en helt annen problemstilling og kan ikke sammenlignes.) TSH Skal ligge mellom 0,5 og 1,5 når du er på medisiner mot stoffskifte. Ellers er du i fare for å utviklle senskader i form av beinskjørhet og andre ting, på sikt. Norske leger har lenge ikke tatt stoffskifteproblemer på alvor. Dette kan du laste ned og lese om i boka til Per Egil Hegge. Særlig leger som er utdannet i Bergen tidligere er dårlig på å ta stoffskifteproblemer på alvor, noe Hegge skriver om i boka. (Og så må du ikke stille spørsmål.) Det går lang tid, opp mot ett år fra dosen Levaxin blir regulert og til du merker kroppslige endringer i form av mindre ubehag som frysing. Dette er sykdommen fra en viss plass, det eneste jeg kan tenke meg er verre er diabetes. Når fastlegen ikke tar deg på alvor, så bytt. Anonymkode: fec2b...6ab
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 Norske leger har ikke peiling på stoffskifte, så jeg ville funnet en privat spesialist om jeg var deg. Jeg ville også sjekket ut Sonjas stoffskifteforum og boken og nettsiden Stop the thyroid madness. Du tar altfor lite levaxin ut fra prøveresultatene. De fleste blir ikke friske med kun levaxin (T4) og trenger tilskudd av T3 (liothyronin) i tillegg. T4 har ikke (så vidt man vet per i dag) noen funksjon i kroppen annet at den skal omdannes til T3. Så det er T3 som påvirker cellene direkte og fører til at stoffskiftet øker. Når det gjelder TSH ligger jeg på 0,01. Men har skjønt at den stuper når når man tar T3, og har aldri fått beskjed om at det skal være skadelig. Er uansett uenig i at man skal styre medisinering ut fra TSH, jeg mener at man har oppnådd riktig dose når man føler seg frisk og normal. Men det er viktig å ikke være overdosert. Er du overdosert får du symptomer på høyt stoffskifte, og det sliter på hjertet i lengden. Ønsker deg masse til Vet hvor fælt det er å gå rundt og føle seg syk uten å bli tatt på alvor. Anonymkode: ee222...760
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå