AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Hei Jeg har alle symptomer på cøliaki. Kjempe utmattet, diare 2-5 ganger om dagen, noe jeg har hatt i over et år... Var hos legen og ville ha blodprøver for dette. Fikk svaret på det og stod at på prøven som heter IgA at verdien var på 0.290 og normalområdet er 0.700 til 3.70. Noen som vet hva dette betyr? Anonymkode: 82856...c1f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 At du har selektiv igA-mangel. Det betyr at du mangler et immunglobulin. Immunglobuliner er en viktig del av vårt immunforsvar. Altså har du en primær immunsviktssykdom. Selektiv igA-mangel kan gi symptomer som for eksempel at man blir litt mer sliten og litt fortere sliten, men ikke i stor grad (jeg har så lavt igA at det nærmest ikke kan måles, så jeg vet) og så får mange problemer med tarmen. Mange har cøliaki. Mange får astma. Du har større sjanse for å få øvre luftveisinfeksjoner, og kan lett få infeksjoner i sår osv. Det er en arvelig sykdom og slår ut i hvert 8.ledd om jeg ikke husker feil. Eller, skal man si mange når man omtaler mennesker med selektiv igA-mangel? Det er en ganske sjelden sykdom. Du er allergisk mot blodoverføring. Du kan få anafylaktisk sjokk mot det. Du har rett på gratis tannlege livet ut. Les om A-listen og få legeerklæring på at du har igA-mangel før du går til tannlegen. IgA-mangel kan dessverre ikke behandles og kan utvikle seg til noe som heter CVID og bli svært alvorlig. Derfor er det viktig å ta blodprøver ganske ofte (annenhvert år) for å følge med på forandringer. Den gode nyheten er at du har såpass med igA at du ikke vil ha så store problemer som f.eks jeg har. Les deg opp MASSE, for leger kan ikke mye om dette siden den er ganske sjelden. Du bør få henvisning til spesialist, for det er svært vanskelig med diett når det kommer til denne sykdommen. Lite fiber er nøkkelen. Variere grovt brød med fint brød for å lette ting på tarmen, ikke spise så mye frukt og i alle fall ikke epler, druer appelsiner og sånt kan gå fint. Gullerot styrer du unna, i alle fall rå. Ikke så mye grønnsaker med høyt fiberinnhold. Det er ikke enkelt, jeg tåler ingenting av mat, men med meg er det medfødt og jeg har vært syk hele livet så jeg er vandt med å ha kjempevondt i magen hele tiden. Jeg kan forøvrig ikke si at det er uvanlig at du er veldig utmattet, for om det ikke er medfødt hos deg så vet du jo hvordan det er å være frisk. Jeg vet ikke hvordan det er, så kjempeutmattet for deg kan være helt normalt for meg. Det er viktig at du trener mye. Kronisk diare er forøvrig helt vanlig og det blir du aldri kvitt. Har du noen spørsmål skal jeg følge med tråden, så skal jeg svare deg så godt jeg kan. Anonymkode: f633f...f01 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: At du har selektiv igA-mangel. Det betyr at du mangler et immunglobulin. Immunglobuliner er en viktig del av vårt immunforsvar. Altså har du en primær immunsviktssykdom. Selektiv igA-mangel kan gi symptomer som for eksempel at man blir litt mer sliten og litt fortere sliten, men ikke i stor grad (jeg har så lavt igA at det nærmest ikke kan måles, så jeg vet) og så får mange problemer med tarmen. Mange har cøliaki. Mange får astma. Du har større sjanse for å få øvre luftveisinfeksjoner, og kan lett få infeksjoner i sår osv. Det er en arvelig sykdom og slår ut i hvert 8.ledd om jeg ikke husker feil. Eller, skal man si mange når man omtaler mennesker med selektiv igA-mangel? Det er en ganske sjelden sykdom. Du er allergisk mot blodoverføring. Du kan få anafylaktisk sjokk mot det. Du har rett på gratis tannlege livet ut. Les om A-listen og få legeerklæring på at du har igA-mangel før du går til tannlegen. IgA-mangel kan dessverre ikke behandles og kan utvikle seg til noe som heter CVID og bli svært alvorlig. Derfor er det viktig å ta blodprøver ganske ofte (annenhvert år) for å følge med på forandringer. Den gode nyheten er at du har såpass med igA at du ikke vil ha så store problemer som f.eks jeg har. Les deg opp MASSE, for leger kan ikke mye om dette siden den er ganske sjelden. Du bør få henvisning til spesialist, for det er svært vanskelig med diett når det kommer til denne sykdommen. Lite fiber er nøkkelen. Variere grovt brød med fint brød for å lette ting på tarmen, ikke spise så mye frukt og i alle fall ikke epler, druer appelsiner og sånt kan gå fint. Gullerot styrer du unna, i alle fall rå. Ikke så mye grønnsaker med høyt fiberinnhold. Det er ikke enkelt, jeg tåler ingenting av mat, men med meg er det medfødt og jeg har vært syk hele livet så jeg er vandt med å ha kjempevondt i magen hele tiden. Jeg kan forøvrig ikke si at det er uvanlig at du er veldig utmattet, for om det ikke er medfødt hos deg så vet du jo hvordan det er å være frisk. Jeg vet ikke hvordan det er, så kjempeutmattet for deg kan være helt normalt for meg. Det er viktig at du trener mye. Kronisk diare er forøvrig helt vanlig og det blir du aldri kvitt. Har du noen spørsmål skal jeg følge med tråden, så skal jeg svare deg så godt jeg kan. Anonymkode: f633f...f01 Så det du sier er at med mine verdier på IgA så har jeg denne sykdommen du beskriver? Jeg har vært mye slapp siden tennårene.... Men begynte ikke å slite med diare før for 1.5 år siden. Har jo lite b12 og jern og det blir man jo helt slått ut av. Så sikkert det som gjør at jeg er helt utmattet da og ikke bare sliten... Men hvorfor sier legen til meg at de nivåene på Iga var ikke noe vi skulle gjøre noe med? Hun skrev til meg at IgA prøven var litt lav men siden det var en uspesifikk prøve iforhold til cøliaki var det ikke noe vi trengte å gjøre noe med.... Finnes det bare en prøve som heter IgA? Sånn at vi snakker om samme prøve. På mitt prøveark står det "S/P-IgA". Er det den samme prøven du har tatt? For hun tok en til som heter "IgA anti-tTG" og den vet jeg ikke svaret på.... Kjenner jeg blir litt stressa nå Anonymkode: 82856...c1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå