AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Inspirert av en annen tråd her - jeg har veldig lange sykluser. Har egentlig ikke tenkt over dette, da jeg aldri har forsøkt å bli gravid (er 26). Jeg bruker en app på mobilen for å logge mensen, samt symptomer, og det har gjort meg litt mer oppmerksom. Jeg er på slutten av mensen nå (siden onsdag) og forrige var slutten av august - ergo en syklus på 39 dager. Før det var det litt bedre, 33 dager, og før det 38, før det igjen 40, før det igjen 37. Jeg har alltid vært noe uregelmessig, men jeg ser nå at jeg også har veldig lange sykluser. Jeg brukte P-ring en periode, men det er nå lenge siden. En periode brukte jeg ingenting, og jeg fikk satt inn kobberspiral nå på forsommeren. Jeg har hatt noe mer utflod og noe sterkere blødninger, men ingenting utover det. Etter å ha googlet litt rundt ser jeg på mulige "årsaker". En mulig årsak som er oppgitt er PCOS, men da jeg var hos gynekolog for å sette inn kobberspiralen så vi også på eggstokkene i ultralyd og hun kunne bekrefte at de så normale ut, dvs. ikke for mange cyster. Ellers leser jeg om spiseforstyrrelser og undervekt, men jeg ligger også innenfor normal BMI (dog i nedre del). Ellers er andre årsaker sykdommer i underlivet og/eller stress og angst som forskyver eggløsning. Jeg vet at de fleste vil si at dette ikke er noe man "gjør noe med" med mindre man faktisk prøver å bli gravid. Men jeg er litt nervøs også - hva om det er en sykdom som kan behandles? Er dette noe dere ville gått til legen for? Anonymkode: 45e4e...b70
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Gå til legen hvis du er usikker på om alt er som det skal. For eksempel kan både lavt og høyt stoffskifte forårsake menstruasjonsforstyrrelser, men en syklus på 40 dager er ikke 'unormalt'. http://www.babyverden.no/Prover/Syklusen/Kvinnens-menstruasjonssyklus/ Anonymkode: c9a47...740
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Nei, 26-32 dager er standardsykluser. Mange som har variasjoner utover det. Du får mensen. jevnt og trutt i det store og det hele og har vært hos gynekolog som sier alt ser normalt ut. Hadde slått meg til ro med at det var normalt. For deg. Anonymkode: 58944...6e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå