billy78 Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Hvilken bil anbefaler dere til fire barneseter? Mulig at det blir fire bakovervendte. Evt et framover og tre bakover. Må ha plass til tvillingvogn samt annen bagasje. Har skiboks også, men kan ikke ha all verden på taket. I en "vanlig" 7 seter som Galaxy, S-max, sharan f eks, hvordan sikre bagasjen ved siden av passasjeren man må ha bak. Og hvordan komme bak til vedkommende når det er tre seter på raden foran?
stan Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Kjøp en buss. Enten en Volkswagen Caravelle eller tilsvarende. En kollega som fikk to sett med tvillinger etter første barnet, gjorde det. Det var godt med plass, også når ungene vokste opp. 3
breiflabb Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Ikke snu barnet pga plass, kjøp heller en bil dere har råd til og plass nok;) jeg ville gått for en van/minibuss/kassebil sak. En med to + to seterader. Multivan har blant annet det. på Facebook finner du en gruppe som heter "bilstoler og tilbehør" der kan du få gode tips☺️ 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. oktober 2016 #4 Skrevet 9. oktober 2016 1 time siden, billy78 skrev: Hvilken bil anbefaler dere til fire barneseter? Mulig at det blir fire bakovervendte. Evt et framover og tre bakover. Må ha plass til tvillingvogn samt annen bagasje. Har skiboks også, men kan ikke ha all verden på taket. I en "vanlig" 7 seter som Galaxy, S-max, sharan f eks, hvordan sikre bagasjen ved siden av passasjeren man må ha bak. Og hvordan komme bak til vedkommende når det er tre seter på raden foran? Vi får det til i en galaxy men du bør få montert nett som du bruker dor å sikre lasten som du har i slim at den ikke sklir frem ved en evt kollisjon når du bruker 3 rad en Smax har langt mindre lasterom enn en galaxy. Ellers er jo og 9 setrene gode til deres formål
Kara W Skrevet 9. oktober 2016 #5 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg stemmer for en Caravell, eller tilsvarende bil med tre seterader. Vi pleide å ha en Toyota Landcruiser med 7 seter, og det er vell en av de største modellene i sin klasse. Det er godt med plass til fire barnestoler i den (eller til og med 5), men straks man skal ha bagasje i tillegg blir det for trangt. Den bakerste seteraden i slike 7-seter går inn ut ut via bagasjeluken, så det betyr at man må få ut bagasjen før personen som sitter der kan gå ut (ev at de klatrer over bagasjen). Vi fikk plass til en vanlig barnevogn i tillegg til en person bak, men tviler sterkt på at det er plass til en tvillingvogn (med mindre dere har en eksepsjonelt liten modell). Bagasjen ligger bare løst ved siden av det bakerste setet, med mindre det er kommet en løsning for det som jeg bare ikke vet om.
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2016 22 minutter siden, breiflabb skrev: Ikke snu barnet pga plass, kjøp heller en bil dere har råd til og plass nok;) jeg ville gått for en van/minibuss/kassebil sak. En med to + to seterader. Multivan har blant annet det. på Facebook finner du en gruppe som heter "bilstoler og tilbehør" der kan du få gode tips☺️ Hun blir 4 år måneden etter skjønner du. Ellers hadde det aldri vært en tanke å snu. Bilen er neppe i hus til hun har fylt 4. Da vi ikke kjøper den sånn umiddelbart. Ja, er redd det blir kassebil, men vil helst ikke ha det da ingen av oss er særlig gode sjåfører.. trives best i vanlig stasjonsvogn. Og for ikke å snakke om skrekken på vinteren uten firehjulstrekk( for å slippe å bruke en million på bil...) og en stor bil som sklir bakover fordi en ikke kommer opp bakken :-/
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2016 19 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Vi får det til i en galaxy men du bør få montert nett som du bruker dor å sikre lasten som du har i slim at den ikke sklir frem ved en evt kollisjon når du bruker 3 rad en Smax har langt mindre lasterom enn en galaxy. Ellers er jo og 9 setrene gode til deres formål Hvordan kommer du da bak til fjerdemann når det er tre seter i det "vanlige" baksete, samt bagasjerommet fullt av last?
breiflabb Skrevet 9. oktober 2016 #8 Skrevet 9. oktober 2016 2 minutter siden, billy78 skrev: Hun blir 4 år måneden etter skjønner du. Ellers hadde det aldri vært en tanke å snu. Bilen er neppe i hus til hun har fylt 4. Da vi ikke kjøper den sånn umiddelbart. Ja, er redd det blir kassebil, men vil helst ikke ha det da ingen av oss er særlig gode sjåfører.. trives best i vanlig stasjonsvogn. Og for ikke å snakke om skrekken på vinteren uten firehjulstrekk( for å slippe å bruke en million på bil...) og en stor bil som sklir bakover fordi en ikke kommer opp bakken :-/ Ser den, men hun kan sitte bakover til hun er 25 kg/ for lang for stolen, mao muligens i 2 år til. er det et alternativ å bruke to biler eller henger når dere må ha med vogn da? Touren/sharan vil ha plass til 4 bakovervendte og eventuelt en vogn av mindre type, spørsmålet er om man får sikra den vogna godt nok uten bruk av lastenett eller "rullegardin". Min mor er ikke verdens beste sjåfør, men hun klarte fint å kjøre en hyundai H100. Cluet er å ta seg god tid underveis, ha gode dekk og vite hva bilen er god for. 1
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2016 I tillegg får vi heller ikke en kassebil inn i garasjen, så er veldig intetessert i å høre om noen har klart å få plass i en mindre bil. Sikring av last ved siden av fjerdemann samt muligheten til å få vedkommende ut når det er tre seter på midterste rad er da viktig.
breiflabb Skrevet 9. oktober 2016 #10 Skrevet 9. oktober 2016 9 minutter siden, billy78 skrev: I tillegg får vi heller ikke en kassebil inn i garasjen, så er veldig intetessert i å høre om noen har klart å få plass i en mindre bil. Sikring av last ved siden av fjerdemann samt muligheten til å få vedkommende ut når det er tre seter på midterste rad er da viktig. Sjekk ut følgende biler: peugeot 5008, 3008. Citroén c5 picasso, Renault grand espace/scenic, Nissan nv200, Ford galaxy, vw sharan (hvertfall eldre sharan har 7 separate seter) dette er biler med 7 separate seter noe som gir god plass til bakovervendte stoler, men og litt mer rom/volum i resterende bagasjerom. for å få barnet inn i bakerste seterad er det lettest for barnet å gå inn bakluka.
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2016 25 minutter siden, breiflabb skrev: Sjekk ut følgende biler: peugeot 5008, 3008. Citroén c5 picasso, Renault grand espace/scenic, Nissan nv200, Ford galaxy, vw sharan (hvertfall eldre sharan har 7 separate seter) dette er bi:-)ler med 7 separate seter noe som gir god plass til bakovervendte stoler, men og litt mer rom/volum i resterende bagasjerom. for å få barnet inn i bakerste seterad er det lettest for barnet å gå inn bakluka. Gjennom bakluka går jo ikke når man er lasta med bagasje.Det er hvertfall ikke trygt hvis det haster å få barnet ut. Derfor jeg spør om noen har denne utfordringen og kan si om man får vippa opp det setet for å komme bak når man har barnesete på hele raden .
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg vet forsåvidt hvilke biler jeg kan se på, men lurer på om noen faktisk har prøvd at det går..
breiflabb Skrevet 9. oktober 2016 #13 Skrevet 9. oktober 2016 1 time siden, billy78 skrev: Gjennom bakluka går jo ikke når man er lasta med bagasje.Det er hvertfall ikke trygt hvis det haster å få barnet ut. Derfor jeg spør om noen har denne utfordringen og kan si om man får vippa opp det setet for å komme bak når man har barnesete på hele raden . Har du bilen lasta med bagasje er det uansett ikke trygt å ha hun bak der. Jeg hadde til nød satt inn en vogn ved siden av og hatt bagasjen i en takboks. Hvis man ikke ønsker å opp i str er det begrensa hvor mye man får med seg og fraktet alle like trygt, sånn er det bare dessverre. chevrolet suburban har god seteløsning med åpen løsning i midten (samme som multivan) og god plass bakerst, men det kan nok være lurt med takboks da og😉
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #14 Skrevet 9. oktober 2016 2 timer siden, billy78 skrev: Gjennom bakluka går jo ikke når man er lasta med bagasje.Det er hvertfall ikke trygt hvis det haster å få barnet ut. Derfor jeg spør om noen har denne utfordringen og kan si om man får vippa opp det setet for å komme bak når man har barnesete på hele raden . Alternativet et at eldstemann sitter bakovervendt i passasjersetet foran, mens den voksne som ikke kjører sitter på setet som kun er tilgjengelig via bakluka. Anonymkode: cb734...6b0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #15 Skrevet 9. oktober 2016 Dersom minibuss er uaktuelt, må dere belage dere på at bilbruken blir annerledes enn dere er vant til. For da blir bil kun til daglig bruk, ikke langturer med hele familien, i hvert fall frem til dere kan kvitte dere med tvillingvogna og kan gå over til helt enkle paraplytriller. Dere vil også huske at dere må pakke lett, for å ha minst mulig bagasje inne i bilen. Husk også at det er veldig begrenset hvor mye vekt det er tillatt å ha på taket. Anonymkode: cb734...6b0
Fru Uperfekt Skrevet 9. oktober 2016 #16 Skrevet 9. oktober 2016 4 timer siden, billy78 skrev: Hvordan kommer du da bak til fjerdemann når det er tre seter i det "vanlige" baksete, samt bagasjerommet fullt av last? Må ta ut ett av barna på rad 2 evt ta ut av lasten Setter barna etter hvor glad de er i å kjøre bil slik at barn(et/a) som sitter bakerst krever minst på tur
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2016 1 time siden, breiflabb skrev: Har du bilen lasta med bagasje er det uansett ikke trygt å ha hun bak der. Jeg hadde til nød satt inn en vogn ved siden av og hatt bagasjen i en takboks. Hvis man ikke ønsker å opp i str er det begrensa hvor mye man får med seg og fraktet alle like trygt, sånn er det bare dessverre. chevrolet suburban har god seteløsning med åpen løsning i midten (samme som multivan) og god plass bakerst, men det kan nok være lurt med takboks da og😉 Nehei? Du har erfaring med å ha fire barn i bil eller? Lasten MÅ sikres. Er det ikke mulighet for det og heller ikke mulig å få barnet ut uten å ta ut barneseter på rad to eller tømme bagasjerom først, så er IKKE dettec en sikkerløsning for oss og jeg ville heller aldri velge den verken til å ha barn eller voksen bak der!! Derfor etterspør jeg noen som evt har det slik og hbvordan de løser det :-) 1
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #18 Skrevet 9. oktober 2016 41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Må ta ut ett av barna på rad 2 evt ta ut av lasten Setter barna etter hvor glad de er i å kjøre bil slik at barn(et/a) som sitter bakerst krever minst på tur Altså ta ut et av barna som sitter på enden av rad to, ut med barnesete og så vippe setet opp? Er dette jeg lurer på. Om man kommer til bak med tre barneseter på midtraden uten å ta ut et av setene?
billy78 Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom minibuss er uaktuelt, må dere belage dere på at bilbruken blir annerledes enn dere er vant til. For da blir bil kun til daglig bruk, ikke langturer med hele familien, i hvert fall frem til dere kan kvitte dere med tvillingvogna og kan gå over til helt enkle paraplytriller. Dere vil også huske at dere må pakke lett, for å ha minst mulig bagasje inne i bilen. Husk også at det er veldig begrenset hvor mye vekt det er tillatt å ha på taket. Anonymkode: cb734...6b0 Ingenting er uaktuelt! Bagasjen må kunne sikres og barnet eller den som sitter der må kunne komme seg ut uten å ta ut barneseter på raden foran.
PhilosopherSe7en Skrevet 9. oktober 2016 #20 Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Skal dere først kjøpe bil nå så velg nå en bil som er stor nok til at dere kan bruke den til noe annet enn korte turer. Kjøp noe som gir god plass i tiden som kommer også, da får dere det så utrolig mye triveligere på ferier og kjøreturer generelt. VW Multivan er vel å få med 4x4 om jeg ikke husker feil. God plass til hele familien både på korte turer og lengre ferier når den tid kommer. Ssangyon Rodius har vel også god plass? Ellers ville jeg bare tatt turen til forhandler, bedt de montere inn 4 barnestoler og sett selv hvordan løsningene vil fungere for dere i praksis. Endret 9. oktober 2016 av PhilosopherSe7en 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå