AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Høstferien er over. Jeg skal tilbake på jobb. Men jeg er bare utslitt. Ferie med to små barn er ikke ferie. Jobber også som lærer i barneskolen. Fulle dager. barna er 2 og 4 år. Blir det på noe tidspunkt bedre? Eller bare andre problem? Klager jeg mer enn andre? Anonymkode: e12ed...12e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Høres normalt ut, særskilt i den alderen. Anonymkode: 60d5b...c55 2
PhilosopherSe7en Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Finn en barnehage som ikke holder stengt i høstferier osv.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #4 Skrevet 9. oktober 2016 Barna trenger pausen som høstferien gir... i tillegg er jeg lærer og avspaserer da den uken. Anonymkode: e12ed...12e
MiniMjau Skrevet 9. oktober 2016 #5 Skrevet 9. oktober 2016 Vi er i samme fase. Utrolig slitsomt og frustrerende. Passe på hele tiden, trass etc. Drittlei rett og slett. Andre med litt større barn sier vi er inne i verste fasen nå. Om et par år er ting mye bedre lover de de blir mer selvstendig og en slipper å passe på at de ikke ramler ned etc. Bare tanken på å kunne gå på do alene engang i fremtiden uten at noen enten er med, står utenfor og river døren omtrent av hengslene eller i verste fall dreper hverandre - fantastisk. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #6 Skrevet 9. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna trenger pausen som høstferien gir... i tillegg er jeg lærer og avspaserer da den uken. Anonymkode: e12ed...12e Edelt tenkt, men tror du ikke ungene kunne hatt glede av en litt mer uthvilt mor også? Det er faktisk lov å være så 'egoistisk' å sende ungene i barnehagen et par dager i høstferien så du får ladet litt også. Vi er ikke superkvinner, vi er vanlige mennesker som har behov for å hvile av og til. Å være hjemme en uke med to smårollinger er ikke hvile. Selv hadde jeg fire uker ferie i sommer, mens vesla hadde tre. Nå har hun en del ekstra utfordringer og jeg er tilnærmet alene med henne (noen timer i uka hos faren på dagtid), men hun er ikke verre enn to smårollinger kan være. Det blir lettere etter hvert som de blir større og mer selvstendige. Anonymkode: 52e94...f9f 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #7 Skrevet 9. oktober 2016 4 minutter siden, MiniMjau skrev: Vi er i samme fase. Utrolig slitsomt og frustrerende. Passe på hele tiden, trass etc. Drittlei rett og slett. Andre med litt større barn sier vi er inne i verste fasen nå. Om et par år er ting mye bedre lover de de blir mer selvstendig og en slipper å passe på at de ikke ramler ned etc. Bare tanken på å kunne gå på do alene engang i fremtiden uten at noen enten er med, står utenfor og river døren omtrent av hengslene eller i verste fall dreper hverandre - fantastisk. Samme her! Er alene med to små, 1,5 og 3,5, og kjenner meg fullstendig igjen i det siste her; å sitte på do med barn på utsiden som vil rive av døra, og hverandres armer og ben! Setter jeg meg på sofaen så tar det helt av. Vi kan ikke være inne en hel dag, vi går ut og lager hinderløype av en stige, rydder i garasjen og finner lekeplasser langt unna. Er vi hjemme så river de ned huset og hverandre Helg er direkte slitsomt Ferie må være nøye planlagt ...men vi har ikke høstferie etc vi da. Så legger opp ferier til å besøke slekt langt unna Anonymkode: 732d2...3a6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #8 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å ta noen dager alene mens barna er i bhg selv om man har fri selv. Jeg har en på tre og snart en til, og jeg synes ikke det er dårlig gjort å ha han i bhg selv om jeg kommer til å være hjemme i perm. Når man er sliten må man få et avbrekk slik så man får tatt seg inn igjen. Tenk å kunne levere i bhg, så dra hjem, slenge seg på sofaen noen timer og se noe drit på TV eller slappe av med en podcast/bok? Så kan du jo evnt hente litt tidlig hvis du synes det er viktig. Litt sent nå, men det kommer jo en vinterferie. Anonymkode: 417f9...a29 4
MiniMjau Skrevet 9. oktober 2016 #9 Skrevet 9. oktober 2016 Klem til mine slitne medsøstre ❤ Det er (visstnok) lys i enden av tunnellen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #10 Skrevet 9. oktober 2016 Det blir bedre,jeg lover! Tror jeg har fortrengt hele småbarnstiden,med krangling 24/7,mas,lite søvn,passe på hele tiden. Nå er di 6 og 8 og det er som en ny verden,jeg er faktisk uthvilt og har energi! Nå kan elstemann ut å farte med kompiser på egenhånd,er på trening og opptatt med sitt.Nå er det travle dager med lekser og kjøring hit og dit men det er noe helt annet! Anonymkode: 475bb...581 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #11 Skrevet 9. oktober 2016 Kjenner meg så godt igjen. Har vætt et par tre år hvor jeg har gruer meg til ferien! Spesielt da sommerferien.... Har to gutter med tre år imellom og minstemann som er ganske så aktiv av seg og full av påfunn.... Nå er de blitt 4 og 7 år og denne sommerferien så føltes alt mye lettere, var ikke utslitt når ferien er over noe jeg har vørt de siste årene. Så vil tro at det bare vil bli bedre og bedre i tiden fremover. Klem til deg Anonymkode: 41002...de8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #12 Skrevet 9. oktober 2016 Hold ut.. Det blir bedre Nå var jeg i en situasjon hvor jeg slapp og jobbe fullt når barna var små,men hadde en mann som nesten jobbet 24 timer i døgnet. Å når jeg var på jobb så var dette mye kveld,hvor pappaen var hjemme. Men det er jo alikevel slitsomt med små barn,men som sagt.. Jeg var heldig og slapp dette med stress om morgenen og stress for å hente i barnehagen. Men har full forståelse for at du er sliten. Men har du familie i nærhet som kan gi dere litt hjelp? Anonymkode: 4e0df...299
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #13 Skrevet 9. oktober 2016 hei dere,, er student, har en på fire, jobber hjemmenifra. betalte nettop en plutselig restskatt på 25000 så nå må jeg sette i gang å spare for å greie momsen til neste år. barnet er nå sykt, hoster om natta. Jeg sliter med å sove. Jeg føler meg stygg og fæl, og ekkel. Mannen snakker helst ikke med meg, er krass og sur og sliten han også. vi eksisterer i huset hver for oss uten å snakke sammen eller vise at vi bryr oss om hverandre. Nå tror jeg at jeg har pms og er seriøst bare deprimert. at livet skulle bli noe bedre enn dette er vanskelig å tro. Anonymkode: f7009...0c3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #14 Skrevet 9. oktober 2016 Hvor lenge holder dere mødre oppe på kvelden? Jeg ville ha lagt meg rimelig tidlig - kl 2100 feks. Da blir dere litt mer uthvilt for å takle dagen etter. Men far hjelper mye også ikke sant? Anonymkode: 73e18...d28
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #15 Skrevet 9. oktober 2016 og nei - barna trenger ikke en hele uke fri fra barnehagen - problemet med samfunnet er foreldre som får dårlig samvittighet hvis de gjøre noe for seg selv overfor barna. Anonymkode: 73e18...d28 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #16 Skrevet 9. oktober 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Høstferien er over. Jeg skal tilbake på jobb. Men jeg er bare utslitt. Ferie med to små barn er ikke ferie. Jobber også som lærer i barneskolen. Fulle dager. barna er 2 og 4 år. Blir det på noe tidspunkt bedre? Eller bare andre problem? Klager jeg mer enn andre? Anonymkode: e12ed...12e Du bør kontakte Barnevernet i din kommune. De kan hjelpe slike som behøver avlastning med tiltak. Anonymkode: f7e0d...26d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #17 Skrevet 9. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hei dere,, er student, har en på fire, jobber hjemmenifra. betalte nettop en plutselig restskatt på 25000 så nå må jeg sette i gang å spare for å greie momsen til neste år. barnet er nå sykt, hoster om natta. Jeg sliter med å sove. Jeg føler meg stygg og fæl, og ekkel. Mannen snakker helst ikke med meg, er krass og sur og sliten han også. vi eksisterer i huset hver for oss uten å snakke sammen eller vise at vi bryr oss om hverandre. Nå tror jeg at jeg har pms og er seriøst bare deprimert. at livet skulle bli noe bedre enn dette er vanskelig å tro. Anonymkode: f7009...0c3 En god kollega og venn (nå sjef!) beskrev sin situasjon ganske så lik din og hun og mannen kranglet plutselig veldig fordi de skulle skilles. De har to små barn. Han klasket visst til henne, hun anmeldte det og i dag er begge glade, skilt, har 50/50 og er gode venner. Anonymkode: f7e0d...26d
MiniMjau Skrevet 9. oktober 2016 #18 Skrevet 9. oktober 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir bedre,jeg lover! Tror jeg har fortrengt hele småbarnstiden,med krangling 24/7,mas,lite søvn,passe på hele tiden. Nå er di 6 og 8 og det er som en ny verden,jeg er faktisk uthvilt og har energi! Nå kan elstemann ut å farte med kompiser på egenhånd,er på trening og opptatt med sitt.Nå er det travle dager med lekser og kjøring hit og dit men det er noe helt annet! Anonymkode: 475bb...581 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg så godt igjen. Har vætt et par tre år hvor jeg har gruer meg til ferien! Spesielt da sommerferien.... Har to gutter med tre år imellom og minstemann som er ganske så aktiv av seg og full av påfunn.... Nå er de blitt 4 og 7 år og denne sommerferien så føltes alt mye lettere, var ikke utslitt når ferien er over noe jeg har vørt de siste årene. Så vil tro at det bare vil bli bedre og bedre i tiden fremover. Klem til deg Anonymkode: 41002...de8 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold ut.. Det blir bedre Nå var jeg i en situasjon hvor jeg slapp og jobbe fullt når barna var små,men hadde en mann som nesten jobbet 24 timer i døgnet. Å når jeg var på jobb så var dette mye kveld,hvor pappaen var hjemme. Men det er jo alikevel slitsomt med små barn,men som sagt.. Jeg var heldig og slapp dette med stress om morgenen og stress for å hente i barnehagen. Men har full forståelse for at du er sliten. Men har du familie i nærhet som kan gi dere litt hjelp? Anonymkode: 4e0df...299 Takk! Det er utrolig godt å lese dette.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #19 Skrevet 10. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge holder dere mødre oppe på kvelden? Jeg ville ha lagt meg rimelig tidlig - kl 2100 feks. Da blir dere litt mer uthvilt for å takle dagen etter. Men far hjelper mye også ikke sant? Anonymkode: 73e18...d28 Det er min slagplan for å overleve månedene fram til jul, i alle fall. Tror jeg kommer til å vinne prisen for "årets kjedeligste tilværelse", men kombinasjonen full jobb og småbarn er ganske utmattende. Kjenner veldig på det at selv om vi koser oss masse i helgen og har det gøy sammen, så er det ingen hvile å hente der, det går like mye i ett som ukedagene. Har i tillegg et par eldre søsken til småbarna, så her er det fotballkamper og vennebesøk i tillegg. Så høstens plan er tidlige kvelder rett etter at skolebarna er i seng, for å være våken til de yngste våkner halv seks. Og så løper man gjennom dagene... Men jo, det blir bedre. Vil si det sånn at når yngste bikker 4-5 blir det en helt annen verden. Riktignok er det travelt da også, men på en annen måte- og man kan endelig gå på do i fred eller ta en dusj uten at stua ser helt bomba ut Anonymkode: ce67e...eae 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #20 Skrevet 10. oktober 2016 To barn i alderen hvor de trenger hjelp, oppmerksomhet, pusher grenser, trasser, krangler og trenger mye tilsyn og aktivisering er utrolig slitsomt. Helt grusomt slitsom. Så det er lov og helt naturlig å klage. Mitt tips er å planlegge til fridager og helger. Det er hva jeg gjør. Jeg planlegger et par aktiviteter per fridag, alt fra male med vannfarger til å bare gå ut og hoppe i regnpytter, til litt mer aktive ting som å besøke en lekepark eller svømmehall. Da strukturerer jeg dagene bittelitt for meg selv, og gir meg hvertfall illusjon av kontroll, samtidig som barna settes litt i mental eller fysisk sving i alt fra 30 til 90 minutter. I alderen 2 år det er nok nærmere 15 minutter enn noe mer, men det er gjerne 15 fredelige minutter. I tillegg så tar jeg de med på ting som må gjøres. Det "verste" jeg vet er ¨å være helt alene med barna en hel helg, fordi jeg ikke får tid for meg selv før de sovner for kvelden, og da er jeg gjerne utkjørt selv og legger meg. Men jeg fant ut at jeg ikke trenger å være supermamma som baker boller, lager middagen fra grunnen, og leker med barna og lager morsomme stemmer til actionfigurene... Barna leker mest alene med tilsyn og jeg gjør det jeg må. Jeg tar de også med meg, for eksempel å ta de med til kjelleren hvor vi har vaskerom og kjellerstue og lar dem ramle rundt meg mens jeg vasker, henger opp og bretter tøy. Så går vi opp igjen sammen og jeg bytter på sengene i huset mens ungene hjelper til (les: går i veien, hopper i senga når jeg skal ta av lakenet), men så lenge jeg klarer å beholde humøret så ender det stort sett med at jeg får gjort husarbeidet samtidig som de lar seg underholde av det. De dagene jeg har følt at jeg har mestret dem godt og at vi alle har kost oss, så har jeg fått gjøre de ærend og huslige ting jeg trengte, og de har fått fysisk utløp og litt utfordringer som de har mestret. Stoler ved kjøkkenbenken med barn på er veldig irriterende og hemmende når man skal lage middag, de står alltid i veien for den skuffen jeg trenger og jeg må passe på hvor jeg legger de skarpe knivene fra meg.... Men det fører til at vi får laget maten og alle får deltatt og ingen kjeder seg mens vi holder på. Håper du ikke tar dette som belæring, jeg er tidvis så sliten at jeg gråter meg i søvn, men dette er mine små tips. Anonymkode: 2befa...52e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå