Gå til innhold

Trenger tips til å komme ut av depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips og råd på hvordan man kan klare å komme ut av en depresjon på egenhånd? 

Jeg har vært deprimert ganske lenge nå, og er kommet til det punktet at noe må skje nå - det blir bare verre og verre for hver dag. Ønsker ikke å ta kontakt med fastlegen i første omgang - vil heller prøve å gjøre et seriøst forsøk på å komme ut av depresjonen på egenhånd. Lykkepiller er helt utelukket for min del!

Sånn som det er nå så trøstespiser jeg og har et elendig kosthold - har gått opp 10 kg på under 2 mnd, og misliker kroppen min sterkt sånn som den ser ut nå - og det gjør meg enda mer deppa. Har også snudd om totalt på døgnrytmen, og klarer ikke å snu døgnrytmen igjen. Legger meg veldig sent, og står gjerne ikke opp før 13-15 tiden på ettermiddagen. Har hver kveld et håp og ønske om at jeg skal stå opp tidlig neste morgen, for så å dra på trening og spise sunt. Jeg har satt på på vekkeklokken, men slår den bare av og sover videre. Vil bare sove. Og når jeg da omsider kommer meg opp, så blir jeg så skuffet over meg selv at jeg ikke stod opp tidlig som planlagt, og da blir jeg enda mer deppa og spiser enda mer dritmat som trøst. Er kommet til en punkt der jeg bare begynner å gi opp. Så forandringer må skje snart.

Vet at mye vil forandres hvis jeg bare klarer å stå opp tidlig, og begynne å trene igjen, og ikke minst å få kontroll på kostholdet, men jeg klarer det bare ikke. Jeg har jo planer hver kveld om å stå opp tidlig neste dag, men jeg klarer det bare ikke. Er så fristende å bare sove og drømme, og unngå vonde følelser. Jeg vil så gjerne forandre ting, men jeg klarer det ikke. :( 

Er det noen som har tips på hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 75130...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du heller prøver å sette vekkerklokken til et tidspunkt du blir å klare? Som eks kl 11 eller 12?

Så spis noe du har lyst på og som er næringsrikt også dra å trene, eller gå tur. Så kan du gå hjem å legge deg igjen. 

Hjelper ikke å tro du skal klare enhelvetesuke også skal alt bli normalt når du er deprimert. Det hjelper de som har snudd litt på døgnet, kanskje ønsker å gjøre mer en det se allerede gjør.

Men når man er deprimert så må man ta hensyn til det. Så ikke press på med hard trening og veldig streng diet. Ta det i små steg og i delmål.  

Også ville jeg kanskje funnet ut hvorfor du er deprimert, og hvis du snakker med fastlegen så er det bare å si at du vil klare deg uten medisin.

Jeg selv har vært deprimert i mange år og er det enda. Men avsluttet behandling nå for jeg klarer å holde symptomene mer i sjakk. Og det som hjelper meg er å ha noe å gjøre om dagene, har praksiss plass gjennom nav og jobber nå 50%. Tok meg tre mnd å klare 50%. Og snur enda døgnet i helgene, og jeg har ikke kontroll over maten og treningen. Til og med blitt så overvektig at legene tenker jeg kanskje skal ta slankeoperasjon. 

Så mitt største tips er vell å ta en ting av gangen.

Hvis du sover ca 16 timer i døgnet og spiser mye sukker, ikke rører på deg. Så skal du klare å være våken fra 07-22, ikke spise sukker, og trene. Så er du dømt til å mislykkes, og det hadde alle i samme situasjon vært! Så ikke vær så hard mot deg selv.!

Finn noe å gjøre som du liker, og prøv å få inn aktivitet i det. Liker du å strikke, kanskje gå til butikken å kjøpe garn?

Anonymkode: e4f50...09d

Skrevet

Hei :) Jeg synes du bør ta kontakt med fastlegen din. Det er mange andre alternativer enn lykepiller. Jeg fikk tilbud om hjelp fra sosionomer og psykiatriske sykepleiere. En stund hadde jeg en som kom og gikk tur med meg om morningen. Det var alt. h*n vekket meg, også gikk vi en tur og snakket. Personen hadde taushetsplikt og var flink til å holde samtalen i gang. Det hjalp enormt. Jeg kom meg opp om morningen og fikk frisk luft. Jeg følte aldri noe press om å snakke om noe spesielt. Det er en veldig god tjeneste som jeg kan anbefale på det sterkeste :) Det er ogås mye lavere terskel og mindre ventetid enn det er for å komme til psykolog/psykiater. Spør fastlegen din om det er slike tjenester i ditt område :) 

Anonymkode: 262b7...4c7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei :) Jeg synes du bør ta kontakt med fastlegen din. Det er mange andre alternativer enn lykepiller. Jeg fikk tilbud om hjelp fra sosionomer og psykiatriske sykepleiere. En stund hadde jeg en som kom og gikk tur med meg om morningen. Det var alt. h*n vekket meg, også gikk vi en tur og snakket. Personen hadde taushetsplikt og var flink til å holde samtalen i gang. Det hjalp enormt. Jeg kom meg opp om morningen og fikk frisk luft. Jeg følte aldri noe press om å snakke om noe spesielt. Det er en veldig god tjeneste som jeg kan anbefale på det sterkeste :) Det er ogås mye lavere terskel og mindre ventetid enn det er for å komme til psykolog/psykiater. Spør fastlegen din om det er slike tjenester i ditt område :) 

Bare for å gjøre det klart: Personen kom ikke inn i huset og vekket meg. H*n ringte og vekket meg når h*n var utenfor der jeg bodde :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har tips og råd på hvordan man kan klare å komme ut av en depresjon på egenhånd? 

Jeg har vært deprimert ganske lenge nå, og er kommet til det punktet at noe må skje nå - det blir bare verre og verre for hver dag. Ønsker ikke å ta kontakt med fastlegen i første omgang - vil heller prøve å gjøre et seriøst forsøk på å komme ut av depresjonen på egenhånd. Lykkepiller er helt utelukket for min del!

Sånn som det er nå så trøstespiser jeg og har et elendig kosthold - har gått opp 10 kg på under 2 mnd, og misliker kroppen min sterkt sånn som den ser ut nå - og det gjør meg enda mer deppa. Har også snudd om totalt på døgnrytmen, og klarer ikke å snu døgnrytmen igjen. Legger meg veldig sent, og står gjerne ikke opp før 13-15 tiden på ettermiddagen. Har hver kveld et håp og ønske om at jeg skal stå opp tidlig neste morgen, for så å dra på trening og spise sunt. Jeg har satt på på vekkeklokken, men slår den bare av og sover videre. Vil bare sove. Og når jeg da omsider kommer meg opp, så blir jeg så skuffet over meg selv at jeg ikke stod opp tidlig som planlagt, og da blir jeg enda mer deppa og spiser enda mer dritmat som trøst. Er kommet til en punkt der jeg bare begynner å gi opp. Så forandringer må skje snart.

Vet at mye vil forandres hvis jeg bare klarer å stå opp tidlig, og begynne å trene igjen, og ikke minst å få kontroll på kostholdet, men jeg klarer det bare ikke. Jeg har jo planer hver kveld om å stå opp tidlig neste dag, men jeg klarer det bare ikke. Er så fristende å bare sove og drømme, og unngå vonde følelser. Jeg vil så gjerne forandre ting, men jeg klarer det ikke. :( 

Er det noen som har tips på hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 75130...b6e

Har det mye likt deg, du MÅ komme deg ut i naturen, få faste rutiner og kontroll på kosthold, gå babyskritt, sett deg små mål og fullfør. Du må sette en dato og si: dette skal jeg klare, nå skal jeg klare- og gjøre det. 

Jeg heier på deg!!

( Sliter selv med dette, men er fast bestemt på å klare det.. skal virkelig gå inn for det, ønsker meg et annet liv.)

Anonymkode: 95c9d...251

Skrevet

Helt enig med de som sier sett deg små mål. Begynn med å gå en tur, spis god mat som er bra for kroppen din. Sett klokka på et par timer tidligere enn du vanligvis står opp, og prøv å legg deg litt tidligere enn du pleier. I løper av en uke eller to har du kanskje oppnådd å snu døgnet tilstrekkelig. 

Har selv slitt mye med de samme tingene pga langvarig sykdom, vanskelig å komme seg opp når man ikke har noe å stå opp til. Men det hjelper å sette seg små mål og klare disse, det hjelper mye på selvfølelsen.

Frisk luft, næringsrik mat og lystbetonte aktiviteter kan hjelpe deg på veien ut av depresjonen. Dette kan du klare :)

Anonymkode: 44bb4...54b

• Liker 1
Skrevet

Hva med å gi blaffen i døgnrytmen i første omgang siden fokuset på det hindrer deg i å ta grep. Det er mye dag igjen når du står opp 13-15 som du kan begynne å jobbe med, før du går løs på døgnrytmen. 

Kom deg ut av huset så fort du kan etter at du har stått opp og hold deg ute i mange timer flere dager på rad. Gjerne som en lang gåtur ut i naturen.Ta frokosten med deg som matpakke og en teroms med kaffe. Holder du deg ute av huset og holder deg aktiv noen timer er det ofte nok til at du får input og hodet på andre spor en negative mønstre og du kommer forhåpentligvis på ting du har lyst å gjøre senere på dagen når du først er i gang utover at det er bra for psyken og fysikken. Prøv også å gjøre konstruktive ting som du må få gjort noen timer etter det. Ikke stopp før du har vært i gang i minst 5 timer i strekk. Så lager du en sunn middag og slapper av en times tid. Har du flere krefter igjen: gå å treff venner. Innen da er klokken forhåpentligvis blitt minst 23. Da får du slappe av å se film og sove. Men når du står opp skal du ut igjen. Repeat.

Anonymkode: 5744a...71c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...