Gå til innhold

Diagnose: lat og tiltaksløs

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt diverse problemer gjennom livet og har vært diagnostisert med både depresjon og angst flere ganger, og fått hjelp hos DPS flere ganger. Nok om det. Nå er livet mitt relativt stabilt, jeg har jobb og har ikke store plager.

Det jeg nå sliter med er diagnosene lat og tiltaksløs, og det plager meg. Når jeg kommer hjem fra jobb og i helgene ligger jeg stort sett i senga og surfer på mobilen eller sitter ved dataen. Jeg er dårlig til å få ting gjort når det kommer til f.eks vasking, betale regninger, kjøpe mat. Venter alltid til siste liten, men jeg klarer meg. Jeg får ikke ut fingern for å gjøre kjedelige ting, men jeg får heller ikke ut fingern for å gjøre artige ting. Helger føles helt tomme, som f.eks i dag har jeg bare ligget i senga og slappet av. Før jeg til slutt "tok meg sammen" og så på en film i stad.

Hva gjør man hvis man bare er født lat og tiltaksløs? Hvis man ikke klarer å sparke seg selv i ræva? Jeg har det helt ok, men føler ikke livet mitt er spesielt meningsfylt eller innholdsrikt når jeg ikke gidder å gjøre noen ting.. Jeg går forsåvidt på medisiner, men kan ikke huske at det var bedre før. 

Ja, jeg vet at jeg syter. Det hadde allikevel vært fint med gode råd.

Anonymkode: 93362...079

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnosene lat og tiltaksløs? 

Anonymkode: 863a4...79c

• Liker 2
Skrevet

Dette kan være symptomer på lavt stoffskifte. Få legen til å ta blodprøver av deg og få svaret skrevet ut og sammenlign med en GOD side, ikke ta det legen eventuelt sier for god fisk. Mange leger tror man er helt frisk om man er rett innenfor spekteret, det er jo ikke sant.

Skrevet
Akkurat nå, sofie777 skrev:

Dette kan være symptomer på lavt stoffskifte. Få legen til å ta blodprøver av deg og få svaret skrevet ut og sammenlign med en GOD side, ikke ta det legen eventuelt sier for god fisk. Mange leger tror man er helt frisk om man er rett innenfor spekteret, det er jo ikke sant.

Kan du linke til en slik god side?

Anonymkode: 9dd99...165

Skrevet

Hvis du leser engelsk (men betegnelsene er omtrent de samme), så kan du lese her, ellers kan du melde deg inn i gruppen "For oss med hypothyreose (lavt stoffskifte)" på Facebook. Den sammen informasjonen om blodprøver står under Dokumenter på den siden. Der kan de også være behjelpelig med å tolke blodprøvene. 

Skrevet

Spiser du mye drittmat? For mye sukker kan gjøre deg sløv og redusere motivasjonsfølelse for eks.

Anonymkode: a77ce...5a7

Skrevet

Depresjoner kan også fremstå slik du beskriver. Jeg er slik nå og er i depressiv periode  (er bipolar). Gråter lite, er mere tom enn trist. 

Anonymkode: f2de4...1e8

Skrevet

Du skriver at du går på medisiner. Avhengig av hvilke, kan man jo føle seg sånn "tom" som du beskriver av disse. Man føler seg ikke deprimert lengre, men man er heller ikke glad, man er liksom bare... flat. Det kan være verdt å ta opp med legen din.

Skrevet
På 8.10.2016 den 18.15, sofie777 skrev:

Okei, skal sjekke det ut! 

På 8.10.2016 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Spiser du mye drittmat? For mye sukker kan gjøre deg sløv og redusere motivasjonsfølelse for eks.

Anonymkode: a77ce...5a7

Spiser en god del godis for tiden, etter at jeg startet opp igjen på medisinene (etter en depressiv periode) så stapper jeg i meg alt jeg finner. Å spise er i grunn den største gleden i hverdagen. Prøver å holde meg unna dritt, men du har nok et poeng der! 

På 9.10.2016 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Depresjoner kan også fremstå slik du beskriver. Jeg er slik nå og er i depressiv periode  (er bipolar). Gråter lite, er mere tom enn trist. 

Anonymkode: f2de4...1e8

hmm.. ja du sier noe der. Men da er jeg i så fall kronisk deprimert. Med perioder som er dypere enn andre. Og det gjør jo ikke saken noe bedre :S . Når jeg går på medisiner så klarer jeg å jobbe og når jeg klarer å jobbe så er jeg for fungerende til å få tilbud på DPS (har jeg fått høre). Mens hver gang jeg går av medisinene og det går i dass så får jeg tilbud på DPS.

Hva pleier å fungere for deg når du føler deg sånn? Hva får deg i gang?

På 9.10.2016 den 18.20, sunflower skrev:

Du skriver at du går på medisiner. Avhengig av hvilke, kan man jo føle seg sånn "tom" som du beskriver av disse. Man føler seg ikke deprimert lengre, men man er heller ikke glad, man er liksom bare... flat. Det kan være verdt å ta opp med legen din.

Jeg tar antidepressiva.. Problemet er at jeg har vært lat og tiltaksløs i lang tid, også når jeg ikke har gått på de. Går uansett an å ta det opp med legen, det er nok lurt ja.  Hvis jeg noen gang får sparka meg til å dra dit. Får ikke noe oppfølging for øyeblikket.

.....................

Tusen takk for svar, dere! Nyttig med ulike innspill. Er det andre som kjenner seg igjen i det jeg skriver, og kanskje har kommet seg ut av det? Hvordan kommer dere i gang med ting når tiltakslysten er helt fraværende?

Anonymkode: 93362...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...