Gå til innhold

Renske kjøpt kantarell?

Fremhevede innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Må man renske kantarell som man kan få kjøpt i boks på vanlige matbutikker? Jeg har ikke sånn soppbørste, og jeg veit at man ikke skal skylle de. Men har så lyst på kantarellpizza 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi plukker våre selv og renser de ikke (børster av litt rusk eventuelt), men vi forsteker de bestandig før de tas i bruk 

Anonymkode: ab2ff...0ba

• Liker 1
Skrevet

All kantarell jeg har sett i butikken må renskes, ellers blir du sittende og tygge småstein og barnåler. Bruk en bakepensel, tannbørste eller hva du måtte ha tilgjengelig av rene børster eller pensler, eller til nød et tørkepapir, og børst vekk alt rusk og rask. Om det sitter fast jord nederst på stilken skjæres dette bort. Dersom kantarellen har bløte partier/flekker bør disse også skjæres vekk, så du sitter igjen med fast, fin sopp. 

Det kan være litt jobb, men etter min mening absolutt verdt det når du setter deg til bordet. :) 

Anonymkode: 465a7...fd6

• Liker 1
Skrevet

Bruker legge de på en ren håndduk, klipper av røttene der de sitter igjen, tar vekk smårusk og lar de koke ut vannet i sin egen kraft. Plukker soppen selv, og får ikke med mye rusk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...