Gå til innhold

Løping i varme vs. kalde omgivelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål jeg har lurt på veldig lenge, prøvd å søke opp på nettet, men synes jeg leser så mye forskjellig overalt og blir bare mer forvirret :P Håper noen her kan gi meg et greit svar! 

Er det slik at man forbrenner flere kalorier når man løper i varme omgivelser, og dermed blir varmere og svetter mer, enn i kalde omgivelser? Gitt at treningsintensiteten og varigheten er den samme. 

Merker godt at jeg blir mye varmere og svettere når jeg løper inne på mølle, enn ute i kulda. Utendørs rekker jeg så vidt å bli varm før joggerunden er ferdig. Vil jeg forbrenne mer og dermed få en mer effektiv økt (kalorimessig) av å løpe på mølle istedet for utendørs? 

Vet at det ikke MÅ være antall kalorier forbrent som bør være målet med trening, men for min del er det slik akkurat nå :)

Anonymkode: f6d14...011

Skrevet

Nei, du skiller bare ut mer væske i form av svette.

Anonymkode: 161e8...c01

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skiller bare ut mer væske i form av svette.

Men vil det gjøre at man feks. går fortere ned i vekt, sammenlignet med når man trener uten å svette? Målet mitt er jo å gå ned i vekt, så hvis det er sånn vil det jo være mer hensiktsmessig å trene innendørs for min del? 

Skrevet

Nei, det er motsatt. Du forbrenner mer ute i kulden fordi kroppen bruker energi på å holde deg varm også. Men det er ikke sunt å trene i det hele tatt hvis det er veldig kaldt eller veldig varmt. (under -10, over 30)

Anonymkode: fa706...609

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men vil det gjøre at man feks. går fortere ned i vekt, sammenlignet med når man trener uten å svette? Målet mitt er jo å gå ned i vekt, så hvis det er sånn vil det jo være mer hensiktsmessig å trene innendørs for min del? 

Man mister vannvekt, men dette kommer jo også tilbake igjen etter en liten stund

Anonymkode: 51c94...27e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Se AB-en over.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er motsatt. Du forbrenner mer ute i kulden fordi kroppen bruker energi på å holde deg varm også. Men det er ikke sunt å trene i det hele tatt hvis det er veldig kaldt eller veldig varmt. (under -10, over 30)

Anonymkode: fa706...609

Hmm, så da bør jeg heller trene ute enn inne da, for å forbrenne mest? Tenker på feks. 20 grader versus 0 grader. 

Når jeg trener inne kjenner jeg meg skikkelig varm, svett og føler jeg har hatt en effektiv økt på mølla. Men når jeg trener ute fryser jeg jo omtrent hele tiden (jeg fryser generelt lett), og det eneste jeg kjenner når jeg kommer inn igjen er at jeg er sval i kroppen fordi jeg har vært ute i kulda. Jeg føler liksom ikke den samme treningseffekten. Men likevel er det greit å kunne løpe ute istedet for inne, siden det er mer tidseffektivt (lang vei til treningssenteret).

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man mister vannvekt, men dette kommer jo også tilbake igjen etter en liten stund

Anonymkode: 51c94...27e

Hva er "en liten stund"? Og hvorfor kommer det tilbake igjen? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er "en liten stund"? Og hvorfor kommer det tilbake igjen? 

Vannvekt er ikke reelt vekttap. Du mister mye vann når du løper i varmen, men kroppen vil ta til seg dette vannet igjen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannvekt er ikke reelt vekttap. Du mister mye vann når du løper i varmen, men kroppen vil ta til seg dette vannet igjen.

Så man forbrenner mer underveis i økta i varme omgivelser enn kalde, men dette "går opp i spinningen" når kroppen etterpå tar til seg vannet igjen? 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man forbrenner mer underveis i økta i varme omgivelser enn kalde, men dette "går opp i spinningen" når kroppen etterpå tar til seg vannet igjen? 

Kroppen vil prøve å ta til seg vann igjen så snart som mulig ja. Og drikker du for lite, vil kroppen spare på alt av annet vann du får i deg (fra mat feks). Vannvekt er en "fake" vektnedgang, du mister noe kroppen trenger og som vil kommer tilbake med en gang. (Vi snakker under en dag her)

Du ender jo med å trekke feil konklusjon. Du forbrenner MER i kalde omgivelser da kroppen bruker mer energ på å holde deg varm i tillegg. I varme omgivelser forbrenner du som vanlig, i tillegg svetter du ut væske kroppen trenger, slik at kroppen vil holde på det meste den får tilført igjen etterpå. 

Anonymkode: 06a8d...d9b

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann inneholder ikke kalorier, så nei. Du forbrenner ikke mer, men du taper mer væske, som kroppen tar til seg igjen etterpå for å opprettholde væskebalansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...