Nuttery Skrevet 7. oktober 2016 #1 Skrevet 7. oktober 2016 Har hatt en potteplante inne i ca 2mnd, den trenger vann hver dag. Det ser ut som sånne lilla sukkertopper, bare at de er mye lengre enn de vanlige sukkertoppene man finner i naturen. Planten er ca 15-20cm høy. Så brått rundt på vinduskarmen at det lå masse sorte "støvkorn" der. Ved nærmere syn er det små dyr som ser ut som de har daua. De har i allefall bein. Når jeg titta "oppunder" planta, altså under bladene osv, er det masse sånne sorte klumper på hele planten. Tok et stk mellom fingrene og "klemte" den i stykker, og det poppet akkurat som et lite insekt... Kom guffe ut. Hva i all verden er dette? Er den reddbar? Hvorfor har de kommet? Bør jeg bare kaste den? Kan det smitte de andre plantene mine?
stan Skrevet 7. oktober 2016 #2 Skrevet 7. oktober 2016 Et gammelt kjerringråd er å spraye forsiktig med vann med litt zalo. Lusa tåler ikke zalo, og vil ramle ned. Legg gjerne litt papir under planten som lusa ramler ned på. Noen lus vil prøve å klatre opp igjen, da har jeg tatt teip med limsiden ut rundt stengelen på planten. Etter en stund dusj planten med rent vann for å fjerne zalo rester. Hold planten unna andre planter, og gjenta behandlingen. Men før du begynner kan du godt fjerne de lusene du ser for hånd, bruk enten en skje eller noe for å skrape de av, uten at planten skades.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #3 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg ville kastet planten. Anonymkode: 206b6...9ae
Trulsa Skrevet 7. oktober 2016 #4 Skrevet 7. oktober 2016 Kjøp en spray for blomsterlus. Veldig effektivt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå