Carmex Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg tenker å male om kjøkkenet mitt, da det er et velfungerende kjøkken og ikke trenger full oppussing. Er det noen her som har malt kjøkkenet før? (Kjøkkenskap, skuffer) Benkeplaten blir som den er. Har dere noen tips, ble det bra når dere gjorde det?
Soave3 Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Jeg har malt både kjøkkenet vårt og mamma sitt, tror det er 3 år siden jeg tok vårt og det er fortsatt fint:) Vask alt godt med salmiakk, puss lett over med fint sandpapir. Om du bruker interiørmaling bør du ha et strøk heftgrunn først, så to strøk maling, jeg anbefaler å bruke trestjernes gulvmaling da den tåler mer, både av vask og at noe "dunkes" borti. Særlig om du har barn:) To-tre strøk litt avhengig av farge du har fra før og farge du maler med. Bruk liten skumgummi rulle og en etterstrykingspensel. Lurt og ta dører av hengslene og male dørene "flatt", da slipper du at malingen renner her og der. Vet det høres ut som mye jobb men det går veldig greit! Normalt stort kjøkken er gjort på en helg, lykke til:) Endret 6. oktober 2016 av Soave3 1
Gjest Sobril Skrevet 6. oktober 2016 #4 Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Jeg malte nylig kjøkkenet mitt (er fjerde kjøkken jeg maler om). Selv pusser jeg med sandpapir og vasker med eddik-vann mellom hvert strøk (2 strøk totalt). Rødsprit funker for øvrig også. Spørs selvsagt på underlaget, men jeg har aldri grunnet mine skap. De har holdt seg i årevis allikevel. Har tatt noe ned og malt liggende, men har også malt mens det har vært hengslet til skroget. Da har jeg vært avhengig av kunstpensel for å male i kriker og kroker. Begge deler funker, og jeg bruker to dager cirka på å male hele kjøkkenet (inklusive tørking selvsagt- det er dét som tar tid). Lykke til! Endret 6. oktober 2016 av Sobril
Akay Skrevet 6. oktober 2016 #5 Skrevet 6. oktober 2016 Det soave3 sa... vær jævlig nøye med grunnarbeidet. dersom du ikke er deg så vik du kunne skrape av malingen med neglene etterpå. Bruk også skikkelig maling. Jeg ville faktisk brukt lady perfect finish for den er litt spesiell og du ser ikke penselstrøkene etterpå. Koster rundt 500.- for 3 liter. I tillegg bør du også kjøpe skikkelig malerkoster/rulle. Jeg ville brukt de fra jordan beregnet for ekstra glatt underlag. Bruker du drittutstyr så blir også resultatet deretter. Jeg gjorde det samme for ca 12 år siden på et kjøkken uten å gjøre alt skikkelig, men man lærte nå av det da.. 1
Zienna Skrevet 6. oktober 2016 #6 Skrevet 6. oktober 2016 Ikke noe problem, og mye mindre arbeid enn man tror. Leser over her at du har fått alle de gode råd jeg ville gitt deg. Mange år siden jeg malte vårt kjøkken, og det ser fortsatt like fint ut. Skal likevel male på nytt nå, men fordi jeg vil ha bot alle overskap og ha en annen farge
Carmex Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2016 Tusen takk for svar folkens, gleder meg til å sette i gang og håper på et bra resultat!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå